RuudM Posted September 7, 2019 Report Posted September 7, 2019 Bij de laatste APK kreeg ik te horen dat de bladveren wat dun werden. Materiaal tussen de veren verdwijnt en de veerklemmen beginnen los te zitten. De XJ staat overigens naar mijn idee helemaal goed op hoogte. Bladveren laten vervangen? Zijn er voor Jeep ook paraboolveren? Daar is altijd een discussie over op de Landroversite. Gr Ruud Quote
RuudM Posted September 7, 2019 Author Report Posted September 7, 2019 Heeeel lang geleden heb ik de dwarse bladveer van mijn Simca Ralley 1 bij een bladverenspecialist opnieuw laten stellen zodat het neusje weer wat omhoog ging. Is dit nog een optie? Opnieuw laten opbouwen. Ik zie verschillende merken veren voorbijkomen Kilen, Lesjofors. 4 en 5 veerbladen. Wordt allemaal weer prijzig. Worden exclusief bushings geleverd. En de vraag of alle bouten los gaan. Quote
Adebisi Posted September 8, 2019 Report Posted September 8, 2019 Er zijn verschillende load ratings op de verschillende bladveren die de stijfheid en rijkwaliteit beïnvloeden. Ik heb zelf Crown (4886186AB) via eshop.rbs-handel.de, dit is een HD optie met 1" lift en ze hebben zich na 2 jaar zich goed gehouden. Je moet wel de rubber bushings er los bij bestellen en eventueel de shackels. Bij de vervanging zou ik wel alles van te voren goed met kruipolie een paar weken/dagen inspuiten, want als die bouten die in de body gaan afbreken of doordraaien is het een rot klus om die eruit te krijgen. Als kruipolie gebruik ik zelf een mix van 50/50 aceton en ATF. Hier nog wat detail informatie van de verschillende bladveer opties met de Crown alternatieven: Leaf Spring Specifications Springs, rear LL - 3-1/8" free arch, load rating 405 LM - 5-5/8" free arch, load rating 605 LS - 6" free arch, load rating 675 LT - 7" free arch, load rating 755 UpCountry + 1 " Dealer part numbers: 52000050 Standard Duty, Coded LB 52000051 Standard Duty, Coded LC, EC 52000706 Standard Duty, Coded LN, ES 52000544 Heavy Duty, Coded LK 52000545 Heavy Duty, Coded LL, EL 52000707 Heavy Duty, Coded LM 52002390 Heavy Duty, Coded LS 52002392 Heavy Duty, Coded LT ( UpCountry package +1” leaf spring) Crown catalog part numbers: 84/01 Standard Duty (LL ) 4 leaf - Jeep P/N 52000051 84/01 Heavy Duty (LS, ZGV, ZVV) 4 leaf -Jeep P/N 4886185 84/01 Heavy Duty (LT, ZGW, ZVW) 4 leaf -Jeep P/N 4886186 or 52002392 - UpCountry + 1” 84/01 Heavy Duty (LK ) 4 leaf - Jeep P/N 4886187 84/01 Heavy Duty (LN, ZUU, ZFU) 4 leaf - Jeep P/N 52000706 84/01 Heavy Duty (LM, ZGU, ZVU) 4 leaf - Jeep P/N 52000707 Coil Springs - Springs with a G in the letter spring codes are UpCountry package +1” springs ZGK or GK UpCountry +1” coil - Jeep P/N 52001793 ZGL or GL UpCountry +1” coil - Jeep P/N 52001794 FF FH FJ stock size - Jeep P/N 52088102 Quote
Arjanw Posted September 8, 2019 Report Posted September 8, 2019 Om de bouten los te krijgen kan ik je aanraden om een brute wringijzer aan te schaffen! Een slagmoersleutel met een hoog koppel verdient de voorkeur maar die heeft niet iedereen in bezit. Quote
Adebisi Posted September 8, 2019 Report Posted September 8, 2019 1 hour ago, Arjanw said: Om de bouten los te krijgen kan ik je aanraden om een brute wringijzer aan te schaffen! Een slagmoersleutel met een hoog koppel verdient de voorkeur maar die heeft niet iedereen in bezit. Ja er zit dacht ik loctite vanuit de fabriek op die bouten. Twee bouten zaten aardig vast bij mijzelf, maar door ze te verhitten met een propaanbrander en daarna met een wringijzer (verlengt met een stalen pijp) op de krik toch los gebroken. 😅 Quote
Arjanw Posted September 8, 2019 Report Posted September 8, 2019 3 uur geleden zei Adebisi: Ja er zit dacht ik loctite vanuit de fabriek op die bouten. Twee bouten zaten aardig vast bij mijzelf, maar door ze te verhitten met een propaanbrander en daarna met een wringijzer (verlengt met een stalen pijp) op de krik toch los gebroken. 😅 Met hitte maak je idd extreem vast zittende bouten / moeren los. Maar pas op, open vuur + brandstof = BOEM!! Bij de bouten aan de linkerachterzijde (waar de leidingen naar de brandstoftank lopen) wel even oppassen. Quote
RuudM Posted November 28, 2019 Author Report Posted November 28, 2019 Alle mogelijke specificaties maken de keuze voor mij lastig. Ik heb een volledige standaard XJ en ik wil ook niet dat hij achter hoger komt te staan of dat de veerkarakteristiek verandert. Wat zijn de verschillen tussen de standaard duty specs? Ik zet de veren er niet zelf onder dat laat ik aan mijn garage over maar ik wil wel zeker weten dat ik de juiste veren aanschaf. Even omruilen gaat niet. gr Ruud Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.