wagojeneer Posted September 21, 2016 Report Posted September 21, 2016 Tijdje geleden stilgevallen, de condensator die naast de bobine gemonteerd is gaf de geest; losgeknipt en wel rijdend thuisgekomen. Heb wel het idee dat de 360 wat slechter loopt, de vonk zal wat minder zijn nu, ook wat onverbrande benzine zo te ruiken. Iemand een idee van de waarde of in de mogelijkheid eens te meten naar de waarde in mF ? Ik kan de defecte niet meer meten omdat ie doorgeslagen is . Alvast bedankt. Quote
REAL STRANGLER Posted September 22, 2016 Report Posted September 22, 2016 Meestal werd daar een condensator geplaatst om de radio te ontstoren, vast lang voor jouw tijd! Deze heeft geen functie voor de ontsteking. Siert( 78 ) Quote
fransdemers Posted September 22, 2016 Report Posted September 22, 2016 (edited) De condensator in de ontsteking zorgt ervoor dat bij het ineenstorten van het magnetisch veld de daarbij ontstane eerste piekspanning over de ontstekingsspoel (die nog hoger is dan de spanning die nodig is voor de bobine) wordt opgevangen. Als dit niet gebeurt, slijten de contactpunten sneller (omdat deze eerste piek over de contactpunten wordt ontladen in plaats van naar de bobine gaat). Een defecte condensator kan men dan ook eenvoudig herkennen doordat er op dat moment vonken ontstaan als de contactpunten zch openen. bron: fs1forum, de ontsteking typische waarden zijn: 0.25 microfarad / 630 volts AC. Volgens mij kun je die nog in de handel vinden hoor, iedere autoonderdelen zaak zal er nog wel in stock hebben. Edited September 22, 2016 by fransdemers onvolledig Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.