Jump to content

hallo,.......gelijk een paar vragen


Recommended Posts

hallo forummers,

 

ik zal mij even voorstellen, mijn naam is geert en ben lid geworden van dit forum omdat ik gelijk een paar vragen\advies wil hebben.

 

wat is namelijk het geval, ik ben al jaren een liefhebber van oldtimers\cultauto's en heb dan ook al verschillende oldtimers gehad. begonnen met een kever uit 72 (goedkoop in onderhoud en simpele techniek) daarna nog een kever uit 63, een variant (nooit moeten verkopen, maar goed als je alles van tevoren weet...) en als laatste een corvair.  deze heb ik onlangs vwerkocht want het is een leuke auto maar niet erg praktisch. ik ben in het dagelijks leven zzp er in het groen, en werk regelmatig met machines (grasmaaier\minikraan \shovel) ik heb wel een bedrijfsbusje (vito) maar komt eigenlijk voor dit soort zware lasten net iets tekort. En gezien het feit dat ik al jaren een fan ben van een cherokee zou ik graag een cherokee willen hebben als trekauto\hobby auto. ik heb momenteel alleen de vito als vervoermiddel en zou daarom de cherokee ook als privé auto willen gebruiken. (veel km zal ik niet maken want ik ben als zpp er bijna altijd aan het werk 😄 dus het verbruik is geen probleem).  Wat ik mij wel afvraag is wat een betrouwbare cherokee ongeveer moet kosten . ik zoek geen opknapper want ik heb geen tijd om aan de auto te sleutelen, en als ik alles moet laten doen dan loop ik er op leeg want een jeep is geen goedkope auto in onderhoud.  roestplekjes krasjes en deukjes is geen probleem want ik ben geen poetser 😄.

 

als iemand mij kan vertellen wat een technisch betrouwbare jeep ongeveer moet kosten dan hoor ik het graag. Ik weet dat jeeps momenteel populair zijn dus het is momenteel niet de meest gunstige periode om op zoek te gaan naar een cherokee. ..................oh ja !!! het liefst heb ik er een van minimaal 25 jaar oud (kwartregeling) en 4x4 want ik heb begrepen dat ze er ook zijn met 2 wheel drive.

 

alvast bedankt,

 

Link to post
Share on other sites

Dit zal vloeken worden op het forum hier maar waarom geen Nissan Patrol. Betrouwbaar, sterke sleepwagen en overal voor te gebruiken. Buiten dat een goeie nette cherokee met wat aanpassingen tik je al snel voorbij de 8000euro.

 

Link to post
Share on other sites

De XJ oldtimers van 84, 85 en 86 zijn meest 4 cil. 2,1 diesels en GM v6 2,8 benzine motoren..... Niet echt aan te raden blokjes bij gebruik als trekauto.

De latere 4.0i modellen mogen (en kunnen) 3200kg trekken. Ik zou als ik jou was vanaf 94-95 gaan kijken.

En welkom Geert!

Link to post
Share on other sites
23 uur geleden zei Jerrold:

Dit zal vloeken worden op het forum hier maar waarom geen Nissan Patrol. Betrouwbaar, sterke sleepwagen en overal voor te gebruiken. Buiten dat een goeie nette cherokee met wat aanpassingen tik je al snel voorbij de 8000euro.

 

Ik heb niets met japanse auto's,  Ik heb meer met amerikaanse auto's.  En ik ben ook niet op zoek naar een bedrijfswagen maar een combinatie van bedrijfswagen en privéwagen.

En zoals ik al schreef, privé zal ik de auto niet veel gebruiken maar als ik privé kilometers maak dan wel graag met een big smile op mijn gezicht. en dat gaat bij een japanner niet lukken. Ik zoek dus een trekauto (jeep cherokee) waarbij ik het nuttige met het aangename kan verenigen.

Link to post
Share on other sites
23 uur geleden zei Ab:

De XJ oldtimers van 84, 85 en 86 zijn meest 4 cil. 2,1 diesels en GM v6 2,8 benzine motoren..... Niet echt aan te raden blokjes bij gebruik als trekauto.

De latere 4.0i modellen mogen (en kunnen) 3200kg trekken. Ik zou als ik jou was vanaf 94-95 gaan kijken.

En welkom Geert!

oké , het zal dus toch een 4 liter benzine moeten worden, ik had al zo'n vermoeden.  Het zijn wel gelijk de grootste benzineslurpers (helemaal met een zware aanhanger) maar ik zal de auto toch niet elke dag gebruiken, en ik heb liever een auto die een aanhanger fatsoenlijk kan trekken dan een auto die nauwelijks van de plek wil komen (meer slijtage koppeling remmen etc)

Link to post
Share on other sites
9 uur geleden zei michel1972:

Welkom,

Je schrijft in je verhaal dat de Cherokee het liefst in de kwartregeling moet vallen en minimaal 25jaar oud moet zijn. Dat is niet helemaal correct. Om in de kwartregeling te vallen moet de Cherokee van voor 1 januari 1988 zijn. Als je Cherokee van na 1 januari 1988 is komt de Cherokee in aanmerking voor de oldtimervrijstelling op het moment dat de Cherokee 40 jaar oud is. Dus koop je een 94 / 95 model kom je pas over meerdere jaren in aanmerking voor de vrijstelling. Tegen die tijd hebben we geen MRB meer en betalen we naar gelang de uitstoot en aantal km dat we rijden.

Hoe zwaar gaat de aanhangwagen worden die je gaat trekken? Ik zou wel voor een standaard Cherokee gaan en geen opgehoogde cherokee met iets grotere banden want dat gaat flink ten koste van de trekkracht als je een zware aanhangwagen gaat trekken.

oké bedankt voor de uitleg, dus de kwartregeling gaat het niet worden.  ik kan i.i.g wel de auto op naam van mijn bedrijf zetten. dan kan ik wel de btw over de kosten terugvragen (scheelt toch weer iets) het gewicht is ongeveer 2 tot 2,5 ton dus dat moet een jeep toch wel kunnen trekken neem ik aan. Het moet overigens wel een benzine uitvoering zijn. de milieueisen voor oudere diesels worden steeds strenger\gekker. In de grote steden mag je met een oudere diesel al niet eens meer komen. Nou kom ik toch nooit in de randstad maar het zal mij niets verbazen als over een paar jaar de dieselauto verboden wordt. (en dan zit ik met een dure auto waar ik niet mee mag)

Link to post
Share on other sites

Ik ben al een een tijdje aan het rondkijken, het heeft geen haast.

Ik denk dat het toch een oudere cherokee wordt , die vind ik het mooiste kwa model. niet de meest economische keuze maar het zal deels hobby zijn. Ik wil de auto ook privé gaan rijden en omdat ik toch privé niet veel km maak zullen de brandstofkosten nog wel meevallen de wegenbelasting zal wel wat kosten evenals de verzekering maar goed een hobby mag wat kosten.

Link to post
Share on other sites

ik ga zaterdag kijken bij een cherokee, de jeep is al 28 jaar oud en heeft al bijna 3 ton gereden. is het de moeite waard om te gaan kijken of zeggen jullie een jeep van 28 jaar oud en met bijna 3 ton is rijp voor de sloop.  de auto ziet er aan de buitenkant goed uit. er zit echter wel roest op de bladveren en achteras. hert zou volgens de verkoper alleen vliegroest zijn wat er zo vana f kan worden geschuurd. auto is nooit getectyleerd dus vandaar. zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten behalve de standaard dingen zoals speling in het stuur olielekkage schakelen

etc.  er zit geen onderhoudsboekje bij dus of de auto zijn onderhoudsbeurten heeft gehad kan ik niet controleren. auto heeft wel een apk maar dat zegt niet zoveel helaas

 

Link to post
Share on other sites
4 hours ago, rookie2 said:

ik ga zaterdag kijken bij een cherokee, de jeep is al 28 jaar oud en heeft al bijna 3 ton gereden. is het de moeite waard om te gaan kijken of zeggen jullie een jeep van 28 jaar oud en met bijna 3 ton is rijp voor de sloop.  de auto ziet er aan de buitenkant goed uit. er zit echter wel roest op de bladveren en achteras. hert zou volgens de verkoper alleen vliegroest zijn wat er zo vana f kan worden geschuurd. auto is nooit getectyleerd dus vandaar. zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten behalve de standaard dingen zoals speling in het stuur olielekkage schakelen

etc.  er zit geen onderhoudsboekje bij dus of de auto zijn onderhoudsbeurten heeft gehad kan ik niet controleren. auto heeft wel een apk maar dat zegt niet zoveel helaas

 

Tis heel simpel om te achterhalen of de auto goed of niet goed onderhouden is. Als er onderhoudshistorie erbij zit en de auto verkeerd in een goede staat moet die minimaal 7950 euro tot 10000 euro of meer kosten want dat doet de huidige markt tegenwoordig voor dergelijke cherokee's. Je kan via kenteken bij de RDW checken hoeveel eigenaren de jeep heeft gehad. Veel eigenaren kan soms wat zeggen over de staat daar niet iedereen zijn jeep goed behandelt.

Als je zelf geen technische kennis hebt niet gaan zonder iemand die het wel heeft!

Roest op bladveren en achteras heeft elke jeep als ze niet behandelt zijn net zoals vliegroest op chassis of onderkant body. 

Vraag gewoon of er onderhoudshistorie bekend is van de auto. Tevens kan je op het APK formulier eventueel zien wat er bij de laatste apk eventueel gedaan is of zit aan te komen middels aantekeningen. 

Verder zal je niet de eerste zijn en ook niet de laatste die ergens aan begon wat achteraf niet een al te beste investering was. Als de jeep namelijk niet goed onderhouden is kan het wel eens wat geld gaan kosten om dit in orde te maken.

Verder succes met het trekken van een zware aanhanger!

Edited by michel1972
Link to post
Share on other sites
7 uur geleden zei rookie2:

ik ga zaterdag kijken bij een cherokee, de jeep is al 28 jaar oud en heeft al bijna 3 ton gereden. is het de moeite waard om te gaan kijken of zeggen jullie een jeep van 28 jaar oud en met bijna 3 ton is rijp voor de sloop.  de auto ziet er aan de buitenkant goed uit. er zit echter wel roest op de bladveren en achteras. hert zou volgens de verkoper alleen vliegroest zijn wat er zo vana f kan worden geschuurd. auto is nooit getectyleerd dus vandaar. zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten behalve de standaard dingen zoals speling in het stuur olielekkage schakelen

etc.  er zit geen onderhoudsboekje bij dus of de auto zijn onderhoudsbeurten heeft gehad kan ik niet controleren. auto heeft wel een apk maar dat zegt niet zoveel helaas

 

Je kan altijd overwegen om een aankoopkeuring te doen bij bijvoorbeeld Maasbach 4x4 in Amersfoort. In de koopovereenkomst kun je opnemen dat de koop niet doorgaat wanneer er voor X bedrag aan directe kosten zijn. 

Tijdens de keuring en proefrit heb ik veel uitleg gehad van Erwin Maasbach. Hij nam ruim de tijd. De geringe kosten van de keuring waren het mij dubbel en dwars waard. Je weet dan wat je koopt en wat je kunt verwachten.
 

Link to post
Share on other sites

ja inderdaad, een aankoopkeuring is wel een goed idee want als er technisch het een en ander aan mankeert wordt het waarschijnlijk een bodemloze put.

ik heb al een paar cherokee's gezien die wel onderhouden zijn. onderehoudsboekje\bonnen waren erbij maar er was wel erg veel aan de auto('s) gerepareerd.

en vaak was het interieur ook versleten. (hemeltje wat naar beneden is gezakt,scheuren en vlekken in de bekleding) dus dat geeft al vaak een indicatie dat de eigenaren er niet erg zuinig op zijn geweest. vaak roest op de raamstijlen en de motorkap " ja je zult bij een auto van bijna 30 jaar vast wel wat roest vinden"   standaard verkooppraat van de eigenaars blijkbaar.

maar roest op de dorpels is wel een probleem lijkt mij.

 

maar goed, ik blijf zoeken het heeft ook geen haast, maar als ik een goede cherokee zoek zal het budget minimaal 7.500 € moeten zijn is mijn idee.

Cherokee's zijn momenteel populair dus het is nu niet de meest gunstige tijd om op zoek te gaan naar een jeep

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, rookie2 said:

ja inderdaad, een aankoopkeuring is wel een goed idee want als er technisch het een en ander aan mankeert wordt het waarschijnlijk een bodemloze put.

ik heb al een paar cherokee's gezien die wel onderhouden zijn. onderehoudsboekje\bonnen waren erbij maar er was wel erg veel aan de auto('s) gerepareerd.

en vaak was het interieur ook versleten. (hemeltje wat naar beneden is gezakt,scheuren en vlekken in de bekleding) dus dat geeft al vaak een indicatie dat de eigenaren er niet erg zuinig op zijn geweest. vaak roest op de raamstijlen en de motorkap " ja je zult bij een auto van bijna 30 jaar vast wel wat roest vinden"   standaard verkooppraat van de eigenaars blijkbaar.

maar roest op de dorpels is wel een probleem lijkt mij.

 

maar goed, ik blijf zoeken het heeft ook geen haast, maar als ik een goede cherokee zoek zal het budget minimaal 7.500 € moeten zijn is mijn idee.

Cherokee's zijn momenteel populair dus het is nu niet de meest gunstige tijd om op zoek te gaan naar een jeep

Aankoopkeuring kan nooit kwaad maar bij een jeep van 30 jaar ga je vaak wel iets vinden als je dat via een gewone garage laat uitvoeren. Dus probeer dit via een garage te doen die ervaring heeft met jeeps anders kan het lijstje bij een niet jeep garage wel heel lang worden. 

Cherokee's zijn al een tijd populair en de populariteit blijft nog steeds stijgen vooral omdat ze aantrekkelijk zijn als youngtimer of populaire oldtimer straks. Wil je een smetteloze Cherokee dan moet je kijken bij cherokee land maar dan redt je het niet met 7500 euro.

Er staan er wel een paar te koop op MP maar die voldoen niet aan de ongeveer 30 jaar oud die je zoekt. Kijk ook op autowereld.nl eventueel.

Succes met je zoektocht.

Link to post
Share on other sites

michel1972

 

ja daar heb je wel gelijk in, bij een auto van 30 jaar zul je altijd wel wat vinden. roestplekjes en krassen\deukjes vind ik ook niet zo erg.

Maar roestplekken op de dorpels vind ik een stuk minder, en dan heb ik het over gaten en geen vliegroest, en als er al eens aan is gelast (bij 1 cherokee die ik heb bekeken vloerplaten)  oftewel een opgelapte jeep dan ben ik er wel klaar mee. cherokee's zijn populair maar sommige verkopers denken blijkbaar een klomp goud op de oprit te hebben staan.

Maar inderdaad, voor 7.500 € wordt het erg lastig om een technisch goede en onverprutste jeep te vinden. misschien toch mijn budget iets verhogen.

Maar goed het heeft geen haast.  gewoon geduld hebben en het internet in de gaten houden.

 

Link to post
Share on other sites
6 hours ago, EJG said:

of hij vraagt net iets te veel 🙂

 

Vind de prijs eigenlijk nog meevallen maar denk dat niet iedereen een 4.7 stroker wil. Een goede 4 liter gaat al richting de 10K en als je een goede stroker bouwt / koopt ga je ook al snel richting de 3 a 4K.

Wie weet is er iets mis met de jeep wat wij nog niet zien......

Link to post
Share on other sites

ik zag op autotrader nog een mooie cherokee staan bij oto prins in katwijk.  vraagprijs is 9.750 €.  auto wordt afgeleverd met een onderhoudsbeurt 6 maand bovaggarantie onderhoudsboekje zit er bij en een g3 gasinstallatie (ook wel prettig met de benzineprijzen) auto heeft wel 3 ton gereden en het is een zwarte en voorzien van alle "toeters en bellen"   dat vind ik wel wat minder maar voor net geen 10.000 € lijkt mij dit geen gekke prijs.

 

 

Link to post
Share on other sites
30 minutes ago, rookie2 said:

ik zag op autotrader nog een mooie cherokee staan bij oto prins in katwijk.  vraagprijs is 9.750 €.  auto wordt afgeleverd met een onderhoudsbeurt 6 maand bovaggarantie onderhoudsboekje zit er bij en een g3 gasinstallatie (ook wel prettig met de benzineprijzen) auto heeft wel 3 ton gereden en het is een zwarte en voorzien van alle "toeters en bellen"   dat vind ik wel wat minder maar voor net geen 10.000 € lijkt mij dit geen gekke prijs.

Gas zit er al 150000 km in en wat ik lees van de 4.0 HO motoren is dat de modellen 2000 en 2001 de minst beste cilinderkoppen hebben en als jij nog steeds van plan bent om zware aanhangwagens te gaan trekken wordt het wat warmer als normaal zeker met het rijden op gas.

The #0331 from 2000-01 is generally considered the worst (very few 99s have the #0331 head, only those from the very end of the model year with coil packs have it). 

The weakness in #0331 heads is generally between #3 and #4 cylinders. That being said #0331 is not absolutely terrible, they usually only crack if overheated. If you bought a 2000-01 new, maintained the cooling system properly, and never overheated it the odds of a cracked head are very slim, however if you buy one used you don't know the history and whether or not it has ever been overheated in the past, so there is always a risk of a cracked head on a used 2000-01.

Edited by michel1972
Link to post
Share on other sites

oké bedankt, dus een auto op gas gaat het niet worden. en inderdaad een auto op gas wordt wel heter dan een auto op benzine. en als er al 150.000 km op gas is gereden zal de cilinderkop waarschijnlijk wel scheurtjes hebben.

toch maar gaan voor een benzineauto en de bouwjaren 2000\2001 vermijden

 

 

Link to post
Share on other sites
21 uur geleden zei michel1972:

Vind de prijs eigenlijk nog meevallen maar denk dat niet iedereen een 4.7 stroker wil. Een goede 4 liter gaat al richting de 10K en als je een goede stroker bouwt / koopt ga je ook al snel richting de 3 a 4K.

Wie weet is er iets mis met de jeep wat wij nog niet zien......

valt mee, ik ken de eigenaar

is een leuk ding, de xj dus.......

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, EJG said:

valt mee, ik ken de eigenaar

is een leuk ding, de xj dus.......

12K vragen is niet zo gek voor een XJ. Deze heeft een stroker maar ondanks dat toch nog te koop. 

Ik kies persoonlijk liever voor een stroker voor 12K dan een standaard voor 10K maar ieder zijn keus.

Link to post
Share on other sites

Er staat een 4.0 automaat bij ons in het dorp te koop - heeft maar 128.000 gelopen en ziet er op foto net en helemaal 'stock' uit

Staat op 2dehands.be in De Pinte - er staat geen vraagprijs bij

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Er staat al een tijdje een grijze jeep cherokee te koop op marktplaats met het kenteken kenteken 08-HF-XB.

kent iemand deze auto ? de motor is gereviseerd, rekeningen staan erbij. De vraagprijs is 6.950 €. lijkt mij een nette prijs voor een jeep.

Als de beschrijving klopt vind ik het vreemd dat deze auto nog niet is verkocht, misschien dat er toch een addertje onder het gras zit ? of de auto heeft simpelweg niet de juiste kleur .

grijs is wel een saaie kleur voor een jeep. ik was van plan om een keer te gaan kijken maar als iemand de auto kent en mij iets meer kan vertellen over de auto dan kan ik overwegen om wel of niet de moeite loont om te gaan kijken. (auto staat niet echt in de buurt)

Link to post
Share on other sites

Tja de 1 noemt het een totale revisie en de ander noemt het anders.

Gas erin, kop nog ff aanpassen en je hebt voor 9K een jeep met 430000 km op de teller.

Ik zeg doen!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...