Vulture Posted April 12, 2004 Report Posted April 12, 2004 Als je een 5'' lift toepast (daar denk ik over) lees je veel dat je een SYE kit moet installeren zodat je een CV (constant velocity) cardan kunt plaatsen. Maar al die SYE kits zijn voor een Commandtrac (231). Ik heb eens onder mijn XJ met Selectrac (242) gelegen maar daar zit ook een vaste cardan onder. Hoeft de 242 geen SYE kit, of hoe zit dat? Quote
87wrangler Posted April 12, 2004 Report Posted April 12, 2004 Ik heb eens op enkele site's gekeken, en er wordt, voor zover ik in eerste instantie heb kunnen vinden, inderdaad alleen over de NP231 gesproken. Ik heb echter de afbeeldingen van de beide bakken eens vergeleken, en het lijkt mij dat ook een NP242 een SYE kit kan gebruiken wanneer je een lift van 5" wilt ! De bakken lijken nl. even lang, dus de hoeken van de aandrijfas zulllen ook ongeveer gelijk zijn! En..., op de site van Rubicon Express vond ik tenslotte informatie dat de kit voor beide tussenbakken hetzelfde zou zijn.... Kijk zelf maar: Klikerdeklikklik Succes! Quote
JeePee Posted April 12, 2004 Report Posted April 12, 2004 Hier komt mijn sye vandaan en ze hebben er ook voor de 242 (is inderdaad hetzelfde als de nieuwe stijl 231) Tom Wood Driveshafts Quote
87wrangler Posted April 12, 2004 Report Posted April 12, 2004 Dus toch...... Het leek mij ook al vreemd dat er niets voor zou zijn! Quote
Vulture Posted April 13, 2004 Author Report Posted April 13, 2004 Reuze bedankt, die info zocht ik nog Is voor 5'' een SYE echt nodig of kan ik het af met een Transfer Case verlaging van 1''? Is veel goedkoper en wordt vaak meegeleverd met kits zoals deze. (Dat is trouwens de kit die ik op het oog heb, eerst effe sparen ). Iemand ervaring? Quote
MugZy Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 je kan je bak wel laten zakken, maar dat gaat een beetje tegenin wat je wil bereiken met je verhoging... nu will het toeva Quote
MugZy Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 nu wil het toeval dat er deze maand een artiekel over de verschillen tussen de np231 en np 242 in de JP staat.blijkbaar past een sye kit voor een 231 niet omdat het boutpatroon van de behuizing anders is. bovendien is de gearing op de centrale as door de permanente 4x4 stand helemaal anders. er bestaan wel specifieke kits ( de kit uit JP kwam van tom woods) je kan je bak natuurlijk laten zakken, maar da gaan natuurlijk in tegen wat je wil bereiken met je verhoging. Quote
Vulture Posted April 13, 2004 Author Report Posted April 13, 2004 Originally posted by MugZy@Apr 13 2004, 10:23 je kan je bak wel laten zakken, maar dat gaat een beetje tegenin wat je wil bereiken met je verhoging... Nee hoor. Je kunt je TC een inch laten zakken zonder dat dit ten koste gaat van de hoogte onder de auto. Dit doe je door een custom crossmember. Hier zie je een voorbeeld. Quote
MugZy Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 als de tusenbak zakt raak je mischien geen bodemvrijheid kwijt, maar toch zeker wel overrijhoek? Quote
87wrangler Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 maar toch zeker wel overrijhoek? Je raakt absoluut wat van de overrijhoek kwijt! Maar... een paar stukken kokerprofiel en een paar langere bouten zijn natuurlijk ook stukken voordeliger dan een SYE! Zelf heb ik gekozen voor de transfercase-lowering.... (zelf gemaakt) Overigens, na het opnieuw bestuderen van enkele sites m.b.t. de SYE, lijkt het erop dat er verschil is tussen een oude en een nieuwe stijl 231.... Wat de verschillen precies zijn en welke serie's identiek aan elkaar zijn?? Misschien dat Tribalman uitsluitsel kan geven??? Quote
JeePee Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 De nieuwe NP231 die oa in de TJ zit heeft geen naaldlagers meer. Als je de as van een nieuwe nieuwe 231 in een YJ wilt gebruiken (zoals ik heb gedaan) moet hje deze lagers eruit persen. Quote
JeePee Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 ....vergeten erbij te zetten: m'n sye is een Advance Adapters Quote
JeePee Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 Ter verduidelijking even een fotootje opgezocht. Boven aan de foto zie je de naaldlagers nog zitten. Eronder resp. de YJ-style en de TJ-style (de laatste voorzien van een vaste yoke. Quote
87wrangler Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 Da's duidelijk JeePee! Blijft natuurlijk de vraag, wat er precies nodig is voor de NP242 van Vulture.... Quote
JeePee Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 Klik even op de link die ik hierboven heb geplaatst en vervolgens op de foto met tailshaft conversion kits. Daar staan de complete beschrijvingen met montage-instructies van de tailshaft conversions van Tom Wood, Advance Adapters en Currie voor zowel de 231 als 242. Quote
JeePee Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 Sorry, ik ging er al even vanuit dat er een sye in moest en zag even over het hoofd dat de aandrijfas van Vulture behoorlijk langer is. Ik denk dat het eenvoudigste is om de veren los te maken en de as onder de auto te laten zakken (of de auto omhoog krikken) tot de gewenste toekomstige hoogte is bereikt. Vervolgens de hoek meten die de aandrijfas maakt. Is dit max 15 graden kan nog met een t-case lowering worden volstaan, wordt de hoek groter, is een sye met cv-as aan te raden. Als de T-case naar beneden gaat veranderd aan die zijde de hoek met de aandrijfas. Om dit te compenseren moet de achteras ook iets gekanteld worden zodat beide uiteindes van de aandrijfas weer dezelfde hoek maken. Ook is aan te raden om even te controleren of de aandrijfassen nog wel lang genoeg zijn (bij volledig uitveren) na een lift van 5". Verder zal alles wat er aan leidingen, slangen en kabels aan de as vastzit moeten worden verlengd of opnieuw gemonteerd om voldoende ruimte te krijgen voor de nieuwe veerweg. Quote
87wrangler Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 Ja, volkomen duidelijk! Dus: Succes Vulture... Quote
Vulture Posted April 14, 2004 Author Report Posted April 14, 2004 Jongens en meisjes, bedankt voor alle info! Dus mijn (achter)aandrijfas is langer dan die van een 231? Dus hoef je minder snel een SYE te plaatsen omdat de hoek minder snel groot wordt. Klinkt logisch. Ik heb de link van JeePee aandachtig gelezen en had al gezien dat bij een 'normale' vaste as de hoeken van beide unijoints gelijk moeten zijn. Dat kun je eenvoudig doen door 'skims' (een soort wiggen tussen de veren en de achteras). Maar wat in is een 'overrijhoek' ??? Ik meende dat de TC lowering eigenlijk geen nadelen had. Enne... de aandrijfas naar de voorwielen, gaat dat zowiezo goed? Quote
MugZy Posted April 14, 2004 Report Posted April 14, 2004 overrijhoek: een klein heuveltje op een pad. zeg maar zoeirts: dan zie je dat hij op zijn buik ligt. dat komt dus door en te kleine overrijhoek. als je nu ne jeep gaat verhogen, dan vergroot je 1) de bodemvrijheid(de hoogte van de grond tot het laagtse pund van de wagen, wat meestal de difs zijn) maar ook de overijhoek. als je nu de tussenbak laat zakken, hou je meestal wel de bodemvrijheid, maar offer je een deel van je overrijhoek weer op. vandaar dat er jeepers zijn die hun tussenbak zelfs hoger gaan leggen (ik ben het van plan). Quote
87wrangler Posted April 14, 2004 Report Posted April 14, 2004 Dus mijn (achter)aandrijfas is langer dan die van een 231? Dus hoef je minder snel een SYE te plaatsen omdat de hoek minder snel groot wordt. Klinkt logisch. Nou, zo zit het niet helemaal.... Wat JeePee bedoeld is dat hij uitging van een Wrangler. Jij hebt echter een Cherokee! En die is gewoon langer, dus ook een langere afstand tussen de achterzijde van de bak en de achteras! M.a.w.: een Cherokee heeft kleinere hoeken in de aandrijfas wanneer de auto 5" hoger gelegd wordt dan een Wrangler of CJ. ( Heb ik op school eens geleerd: stelling van pythagoras ) Je hebt dus met een XJ gewoon minder snel een SYE of TC-Lowering nodig dan met een CJ, YJ of TJ! Maar..., omdat de hoek groter wordt, wordt ook de afstand tussen de bak en de as groter ( weer die $@** Pythagoras ), en dus moet je opletten dat de as niet te kort wordt en uit elkaar schuift!!( denk ook aan het uitveren van de auto, waarbij de afstand dus nog groter wordt!!) Bij mijn Wrangler ging het net (2,5" verhoging), maar nadat ik een TC-Lowering heb toegepast zit het veel beter, het schuifstuk zit nu weer bijna helemaal origineel! Wat de aandrijfas naar de vooras betreft: Deze is wel 2x zo lang als de achterste! Hier ontstaan dus veel minder snel problemen! Bovendien wordt deze alleen in het terrein gebruikt, op de weg staat hij stil en.... .....* Sh**.... Jij hebt een 242..... dan doet 'ie op de weg natuurlijk wel mee..... maar nogmaals: Hij is veel langer, dus kleinere hoeken! Quote
Vulture Posted April 14, 2004 Author Report Posted April 14, 2004 Bedankt 87Wrangler, JeePee en MugZy. Veel geleerd. Maar nog één vraagje als het mag , Als je de transfercase laat zakken met zo'n speciale crossbar, en dus neemt de ruimte tussen de grond en het laagste punt (de crossbar) niet af, hoe kan het dan zijn dat de 'overrijhoek' afneemt? Die neemt toch alleen af als de grondspeling minder wordt? Nogmaals bedankt, Vulture Quote
Vulture Posted April 14, 2004 Author Report Posted April 14, 2004 O ja... die foto. Ik meen ook al eens een foto van een Cheyenne op dat richeltje te hebben zien staan. :bye2: :bye2: :bye2: Quote
87wrangler Posted April 14, 2004 Report Posted April 14, 2004 Daar zeg je zoiets.... ik ook geloof ik! Maar nog één vraagje als het mag Tuurlijk mag dat! Het versnellingsbakrubber ( speelt er iemand scabble? ) zit bij een Wrangler direct op de crossmember! Als je de bak wilt laten zakken, zul je dat rubber moeten laten zakken, en dus ook het laagste punt van de crossmember! Misschien zit het bij een XJ anders, maar veel anders kan het niet zijn! Misschien plaatsen ze een lager rubber, waardoor de bak natuurlijk ook wat kan zakken! M.a.w.: ik weet het dus niet.... Quote
JeePee Posted April 14, 2004 Report Posted April 14, 2004 5" verenlift - 1" T-caselowering is nog altijd zo'n 10 cm meer onder je stoel als in de huidige situatie en dat scheelt al gigantisch in het terrein. Waarschijnlijk wil je ook hogere bandjes om je diffs wat meer vrijheid te geven en dan is die ene inch al mhelemaal peanuts. Nog een voordeeltje: Sinds ik 2" bussen tussen het chassis en crossmember heb is het verwijderen van kilo's blub een eitje geworden Quote
87wrangler Posted April 14, 2004 Report Posted April 14, 2004 Helemaal waar JeePee, het is de uiteindelijke lift die alles weer relatief maakt! En met bussen als TC-Lowering is die ½ kuub zand inderdaad makkelijker weg te spuiten! Ik heb echter geen bussen, maar kokerprofielen.... ziet er mooi dicht en massief uit, maar is nog steeds lastig schoon te houden. Maar ach, hierdoor is de vering weer wat soepeler Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.