Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mijn XJ start altijd op benzine voordat hij overschakeld naar LPG.

Op zich een goede zaak, zo hou je het benzine systeem in goede conditie.

Maar ook als de motor warm is start hij op dit kostbare goedje.

Pas als de motor een paar seconde 2000+ rpm heeft gedraaid schakelt het systeem over naar het vriendelijkere brandstof.

Nu wil het dat ik hier in dorp bijna nooit rijdend aan de 2000 toeren kom, en dus vrolijk op benzine rij. Dit is natuurlijk op te lossen door voor het wegrijden even het gaspedaal een paar seconden in te trappen, en klik, daar is het LPG weer. Maar is er een andere oplossing? Heeft iemand ervaringen hiermee, bijvoorbeeld is het aantal toeren van overschakelen aan te passen?

Posted

Hmmm dat laatste weet ik niet. Ik heb wel gehoord van volledig handmatige keuze (oftewel een schakelaar) tussen LPG en benzine...eigenlijk de ouderwetse methode dus.

Posted

Zoiets heb ik dus.. geen electronica, gewoon een verdamper en een ring met gaatjes in de slang naar het luchtfilter.. Instellen met een kraantje in de slang..

Werkt altijd (ook in de winter smile.gif ) en er kan niks van slag raken.

K.I.S.S. Keep It Simple Stupid.

Maar om op DPC's probleem terug te komen: kan me voorstellen dat je de sensor die het toerental meet voor de gek kunt houden door er met een stukje electronica even wat pulsen naar toe te sturen.. gekoppelt aan een timertje. beetje afhankelijk van je regelelectronica..

Posted

Het voordeel van dit systeem is dat ik ook kan zien (aan de hand van 4 ledjes) hoe vol te LPG tank nog zit.

Maar het lijkt mij dat je op de een of andere manier het omschakeltoerental wel naar beneden moet kunnnen krijgen.

Maar waarom werkt dit toerental afhankelijk, en niet tijdafhankelijk, of motortemperatuur, wat mij nog veel logischer lijkt.