Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dag allen,

Mijn motorstoringslampje brand sinds kort. Auto rijdt verder goed. Met OBD uitlezen geeft de onderstaande foutcode. Internet zegt dit: wat zou het zijn? En hoe kom ik daar stapsgewijs achter? Lampdasonde? En zoja, welke? 

Screenshot_2025-12-28-12-56-02-781_com.whatsapp.jpg

Posted

Te arm mengsel, of verkeerde meting, op één zijde van het blok. 

Bank 1 is de kant waar cilinder 1 zit. Bank 2 dus de zijde waar cilinder 2 zit. 

Bij de keren dat ik zelf deze melding had, was het een slechte sensor. Had even de linker en rechter gewisseld, en de fout wisselde van "bank".  Mocht je deze moeten vervangen, ga voor een NTK sensor.

Oja, een FSM helpt enorm. Hier te downloaden: https://colorado4wheel.com/manuals/Jeep/KJ/

Posted
12 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Mijn wasmachine doet moeilijk.... wat kan dat zijn.?

Oftewel,  geef eens wat meer informatie. Motor, bouwjaar,  kleur....

Voor wasmachines heb je vast een ander forum waar je terecht kan met deze vraag. 

Ik adviseer je verder om te stoppen met te ontbijten met een fles azijn 's morgens. Daar knappen veel mensen van op. 

Posted
12 uur geleden zei Ab:

Te arm mengsel, of verkeerde meting, op één zijde van het blok. 

Bank 1 is de kant waar cilinder 1 zit. Bank 2 dus de zijde waar cilinder 2 zit. 

Bij de keren dat ik zelf deze melding had, was het een slechte sensor. Had even de linker en rechter gewisseld, en de fout wisselde van "bank".  Mocht je deze moeten vervangen, ga voor een NTK sensor.

Oja, een FSM helpt enorm. Hier te downloaden: https://colorado4wheel.com/manuals/Jeep/KJ/

Wat voor sensor bedoel je dan? (Ik ben een redelijke leek op dat gebied). Zuurstofsensor? Misschien een foto van de locatie waar deze sensor zit?

Posted

Wil  je het zelf repareren of zoek je bevestiging van wat AI zegt?

Nummertje 4 en 9 zijn de O2 sensors die ik bedoel.

In het eerste geval adviseer ik je de juiste FSM, partslist en DTC lijst van je voertuig op te zoeken. Samen met de overige technische info van je wasmachine komen we een heel stuk verder. 😉

s-l1200.webp

Posted
20 uur geleden zei Ab:

Wil  je het zelf repareren of zoek je bevestiging van wat AI zegt?

Nummertje 4 en 9 zijn de O2 sensors die ik bedoel.

In het eerste geval adviseer ik je de juiste FSM, partslist en DTC lijst van je voertuig op te zoeken. Samen met de overige technische info van je wasmachine komen we een heel stuk verder. 😉

s-l1200.webp

Ha dank. Het liefst wil ik het zelf repareren. Ai is leuk, maar heeft het lang niet altijd bij het rechte eind. Vertrouw liever op kennis en ervaring, dus dank voor de uitleg. Ik ga proberen het zelf te doen. 

Ik verwissel ze eerst even zoals je zei en kijk dan wat de (ali Express) OBD zegt. Met een beetje mazzel weet ik dan dus welke er kaduuk is. Die vervolgens vervangen zou het probleem moeten oplossen dan. Mocht ik er niet uitkomen, kom ik weer op de lijn met de wasmachine vragen. 

Posted

Let even goed op wat je foutcode aangeeft, upstream of downstream sensor.

Upstream is voor de cat, vanaf de motor gezien, downstream na de cat. Op het eerder getoonde plaatje zijn 4 en 9 de upstream sensors.

• 2 weeks later...
Posted

Het is in ieder geval één van de twee downstream sensors. Heb samen met mijn broer met een uitgebreid OBD apparaat uitgelezen. Aan de voltage konden we zien dat een van die twee niet goed is. Welke van de twee niet direct. Door het slechte weer niet onder de motorkap kunnen loshalen. Dus bestel sowieso een nieuwe sensor. Of het dan de linker of de rechter is, moet ik nog vaststellen. Nu nog proberen de juiste te bestellen😅

Posted

Verwisselen is gelukt. Kon er makkelijk bij vanaf de onderzijde. Lijkt gelukt. Melding is eruit. Nog even afwachten dat het niet terugkomt na een stukje rijden. Hij gaf nog wel kort een melding aan over de rechterkant. Maar zal misschien te maken hebben met de nieuwe op links? 

IMG_20260116_125432.jpg

IMG_20260116_125120.jpg