Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeep XJ 4.0 met LPG

Temperatuur van koelwater bleef staan op 70°C, dus heb ik de thermostaat vervangen voor een model van Gates (92°C).

Temperatuur blijft fluctueren tussen 70°C en 100°C. Is dit normaal? Hoe los ik dit op?

Groeten

Posted
1 uur geleden zei PhilippeL:

Jeep XJ 4.0 met LPG

Temperatuur van koelwater bleef staan op 70°C, dus heb ik de thermostaat vervangen voor een model van Gates (92°C).

Temperatuur blijft fluctueren tussen 70°C en 100°C. Is dit normaal? Hoe los ik dit op?

Groeten

Hi Philippe,

Misschien kun je met een infrarood thermostaat meten bij de temperatuursensor om uit te sluiten of het aan de sensor/temperatuurmeter ligt of dat het koelwater daadwerkelijk fluctueerd. Heb zelf ook een gates thermostaat en die blijft heel netjes staan 92 of 95 graden. Volgende stap is het vervangen van de koelvloeistof (als je dit nog niet gedaan hebt). Dan blijven eigenlijk alleen nog de waterpomp en de radiator over. Ik ben geen pro maar kan mij voorstellen dat het aan beide kan liggen.

Heb zelf deze radiator gekocht voor mijn Cherokee uit 1999 en - tot nog toe - zeer tevreden.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001773227429.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.87.38d679d2h1izjM&gatewayAdapt=glo2nld

Verder heb ik ook de waterpomp vervangen: HEPU P1716

 

  • Like 1
Posted

Bedankt voor je reactie. Met het thermokoppel van m'n amprobe multimeter, meet ik steeds dezelfde temperatuur als die op het dashboard. De sensor werkt dus naar behoren.

De radiator is origineel, denk ik. Ik kan me echter niet inbeelden hoe dat voor een te lage temperatuur kan zorgen. De waterpomp was twee jaar geleden aan de beurt maar ook daar stel ik me dezelfde vraag.

Bij de thermostaat zat een O-ring voor rondom de thermostaat. Deze heb ik niet gemonteerd. (Ik bedoel hiermee niet de pakking. Die zit er natuurlijk wel op.)

Graag nog een reactie!
Philippe

  • 2 weeks later...
Posted

Hi Philippe, Ik snap je, je zou dan eerder verwachten dat de temperatuur boven de 100 gaat als de radiator verstopt zit. Anderszijds, veel anders kan er niet kapot zijn dan de radiator. Als de radiator verstopt zit loopt de druk op door de temperatuur en kan de koelvloeistof er weer door bedenk ik me - maar zeker weten doe ik het niet.

Misschien dat je 'm door kunt spoelen met een tuinslang? Als het ding zo oud is, dan is het misschien geen slecht idee om 'm te vervangen. O ja, wil nog wel opmerken, de door mij bovengenoemde radiator zou een quick disconnect transmissielijn (koeling transmissie) van 3/8 inch moeten hebben maar is in werkelijkheid ietsje groter - heb ik opgelost met een stukje rubber slang en een slangenklem maar jouw jeep is van '92 dus misschien zit het daar anders.

Eventueel zou je nog kunnen denken aan de verhouding ethyleenglycol / water die niet goed is. In de onderste radiatorslang hoort een veer te zitten. Misschien dat de slang dicht klapt bij hoge toeren als er geen veer in zit. De laatste 2 dingen lijken mij niet zo waarschijnlijk.
 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...