keesg Posted July 15, 2016 Report Posted July 15, 2016 Ik heb een lekke keering in de vooras. het is de keering linksvoor. Nu ben ik effe aan het googelen geweest, heb altijd gedacht dat die keerringen op het uiteinde in de as zitten, bij de kruisjes. Nu ben ik erachter dat ze dus in de as zitten vlak bij het diff. Even voor mijn beeldvorming. wielen eraf remmen eraf diff cover eraf, olie eruit steekassen eruit diff eruit oude keerringen deruit nieuwe keerringen erin etc Is er haast mee met het vervangen? als het stopt met lekken zit het niveau onder de as maar dan is het diff nog niet leeg. groet Kees Quote
REAL STRANGLER Posted July 15, 2016 Report Posted July 15, 2016 Meestal gaan deze keerringen lekken door lange stilstand. Dat komt doordat er dan wat vliegroest op de as door de keering kruipt. Vaak als je met zo een Jeep weer wat gaat rijden, stopt de lekkage! Omdat dan de keering de as weer mooi glad maakt. Siert. Quote
keesg Posted July 15, 2016 Author Report Posted July 15, 2016 Maar een week stilstand is niet lang toch.... Quote
REAL STRANGLER Posted July 16, 2016 Report Posted July 16, 2016 Nee, als je as ontluchting niet verstopt is, zit er een lekker klusje aan te komen. Het ergste is het goed schoonmaken van de asbuizen.... Siert. Quote
keesg Posted July 16, 2016 Author Report Posted July 16, 2016 Zal die ontluchting eerst eens controleren. Maar het klopt dus dat de leerlingen in het difhuis zitten en niet aan het uiteinde van de as buis.Zit er nog wel iets aan het uiteinde van de as? Quote
Masis Posted July 16, 2016 Report Posted July 16, 2016 7 uur geleden zei keesg: Zal die ontluchting eerst eens controleren. Maar het klopt dus dat de leerlingen in het difhuis zitten en niet aan het uiteinde van de as buis.Zit er nog wel iets aan het uiteinde van de as? Correct me if i'm wrong, maar voor zover ik weet zitten de buitenste keeringen bij de achteras aan de uiteindes van de asbuizen, en aan de vooras alleen in het binnenkant van de diff. Quote
schneiders Posted July 17, 2016 Report Posted July 17, 2016 Links zit de keering aan de diff kant, rechts in het vacuum disconnect huis. Het is niet moeilijk, maar toch een lastig klusje, als je het nog nooit gedaan hebt. Er is een howtoo over gemaakt door Patrick enige tijd geleden. De kering erin trekken aan de disconnect kant, let erop dat de kering er diep genoeg ingaat en niet vlak met het huis, je kunt de oude kering er tussen leggen om de nieuwe er diep genoeg in te trekken. Kijk ook even naar je steekassen, als deze zijn ingelopen op de plaatsen waar de keringen zitten, blijft het ook met een nieuwe kering lekken. Quote
keesg Posted September 6, 2016 Author Report Posted September 6, 2016 Keerringen besteld, komen als het goed is donderdag binnen. Ga morgen alvast aan het demonteren. Heb al een filmke gezien op youtube. Daar lijkt het allemaal heel makkelijk te gaan....... https://www.youtube.com/watch?v=EY78icqYHqQ&feature=em-subs_digest Al het gehamer in het filmke was ik van plan met een draadeind te doen. dwz een draadeind door de asbuis en dan met een moer en een sleutel de keering eruit draaien en dan de nieuwe der weer in. Dat gaat wat meer met beleid. Quote
keesg Posted September 6, 2016 Author Report Posted September 6, 2016 Ben inmiddels ook maar begonnen. De wielen en de remmen zijn eraf. Diff cover is eraf. Zit nu met het volgende, de bouten waarmee de wiellagers vast zitten dat zijn geen zeskant bouten maar van die binnestebuiten torx. Eigenlijk het profiel van een ringsleutel, 12 past niet en 13 zit te los. Is daar ergens een speciale dop voor te koop? Quote
Cantoon Posted September 6, 2016 Report Posted September 6, 2016 Het is een Amerikaanse maat: 1/2" 12 kant (ook met 1/2" aansluiting voor bijvoorbeeld een wringijzer (breaker bar) anders draai je de aansluiting kapot).. Quote
keesg Posted September 7, 2016 Author Report Posted September 7, 2016 Reeds een dop besteld, morgen halen, morgen avond de steekassen eruit Quote
Adebisi Posted September 7, 2016 Report Posted September 7, 2016 On 6 Sep 2016 at 9:48 PM, keesg said: Ben inmiddels ook maar begonnen. De wielen en de remmen zijn eraf. Diff cover is eraf. Zit nu met het volgende, de bouten waarmee de wiellagers vast zitten dat zijn geen zeskant bouten maar van die binnestebuiten torx. Eigenlijk het profiel van een ringsleutel, 12 past niet en 13 zit te los. Is daar ergens een speciale dop voor te koop? Vorige week nog gedaan en past precies met een 12mm, 12 kant dop. Een 12mm 6 kant past niet en je draait hem kapot met een 13mm 6 kant. Heb je anders geen 12mm ringsleutel met 12kant? Borstel ook de uiteinden even goed schoon, anders komt al die smurrie in de schroef als je ze er doorheen draait. Nog een tip als je de bouten eenmaal eruit hebt maar de wiellagers er lastig afgaan vanwege roest. Zet een dikke bout of verlengstuk tussen de wiellager en as en dan je ruk je een beetje goed aan je stuur, naar links of rechts - aan de kant waar je de bout plaats. Aan beide kant van de wiellager doen. Zie fotootje http://www.myjeepxj.com/uploads/images/Jeep/regear/regear 036.jpg Werkte bij mij beter dan een plamuurmes. Quote
keesg Posted September 8, 2016 Author Report Posted September 8, 2016 Ik kreeg de ringsleutle 12mm 12 kant er niet op en 13 zit te los. Wil niet de koppen kapot draaien. heb dus een 1/2" twaalf kant besteld die is net wat groter dan 12 mm. dank voor de tip :-) Quote
Bleek Posted September 8, 2016 Report Posted September 8, 2016 Op Sunday, July 17, 2016 om 11:25 AM zei schneiders: Links zit de keering aan de diff kant, rechts in het vacuum disconnect huis. Het is niet moeilijk, maar toch een lastig klusje, als je het nog nooit gedaan hebt. Er is een howtoo over gemaakt door Patrick enige tijd geleden. De kering erin trekken aan de disconnect kant, let erop dat de kering er diep genoeg ingaat en niet vlak met het huis, je kunt de oude kering er tussen leggen om de nieuwe er diep genoeg in te trekken. Kijk ook even naar je steekassen, als deze zijn ingelopen op de plaatsen waar de keringen zitten, blijft het ook met een nieuwe kering lekken. Is voor een wrangler en voor de kant van het vacuüm disconnect. 😉 Quote
keesg Posted September 8, 2016 Author Report Posted September 8, 2016 Heb nu de steekassen eruit, diff eruit en ik heb de keerringen eruit getrokken met een draadeind. Tevens al wat zand uit de asbuis gehaald. Morgen gaan we de as serieus schoonmaken. Vervolgens de handel weer monteren. Tot dusver ging het allemaal redelijk soepel. Quote
keesg Posted September 9, 2016 Author Report Posted September 9, 2016 Vandaag een staalborstel gekocht die op de boormachine kan. De as verlengd en hiermee de asbuis schoongemaakt. Dit heeft best wel wa tijd gekost. Eerst bedenken, kopen en maken. Vervolgens was het borstelen een fluitje van een cent. Vervolgens met een tot op een stok erdoorheen remmenreiniger etc. Daarna met een 16 mm verwarmingsbuis en wat verloop sokken de keerringen erin getikt. Je kunt dan naast de auto slaan met een hamer, doordat je een lange buis gebruikt kun je de bus waarmee je de keerring erin slaat ook mooi recht houden. Ook hier was het verzinnen en maken een tijdrovend geheel. Het daadwerkelijk monteren van de keerringen was dan weer maar een kwartiertje. Morgen het diff steekassen en de rest. Quote
keesg Posted September 10, 2016 Author Report Posted September 10, 2016 Vanochtend het differentieel erin steekassen geplaatst remmen der op wielen der op en rijden. Ging zonder problemen. Staat nog geen plas olie onder ik durf voorzichtig de conclusie te trekken dat het project geslaagd is. Quote
Adebisi Posted September 11, 2016 Report Posted September 11, 2016 19 hours ago, keesg said: Vanochtend het differentieel erin steekassen geplaatst remmen der op wielen der op en rijden. Ging zonder problemen. Staat nog geen plas olie onder ik durf voorzichtig de conclusie te trekken dat het project geslaagd is. Goed om te lezen hoe je het aanpakte. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.