emilio1 Posted October 6, 2014 Report Posted October 6, 2014 Hallo allemaal, Ik ben wat aan het rondkijken naar het zelf verhogen van mijn cherokee xj uit 1985, maar loop tegen een aantal vragen aan waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden. De bedoeling is om ongeveer 3inch te verhogen, zodat er redelijk fatsoenlijk 31ers onder de auto passen. Voor de duidelijkheid, ik gebruik de auto puur in het terrein, dus trillingen ed. in de aandrijflijn maak ik mij niet zo druk over, zolang dit een beetje binnen de perken blijft. Mijn idee was om de auto voor en achter te verhogen door middel van blokken. Onderstaand filmpje vind ik een erg mooi voorbeeld, wat goed zelf te doen is. Nu komt ook meteen een vraag. Waarom worden er alleen blokken onder de achterkant van de bladveren gezet? Dit zorgt er toch voor dat je as een beetje gaat kantelen? Dezelfde blokken onder de voorkant van de bladveren zorgt er mijn inziens toch voor dat je as recht blijft? Voor de duidelijkheid. Ik bedoel niet de voorveren, maar echt de voorkant van de bladveren. Verder een vraagje over het laten zakken van de tussenbak. Ik weet dat dit niet perse nodig is bij een 3 inch verhoging, maar vroeg het mij gewoon af. Als je spacers tussen je tussenbak en frame doet veranderd de hoek van de uitgaande assen van de tussenbak toch een klein beetje? Ik lees juist overal dat het belangrijk is om de assen uit je tussenbak en vanaf je differenti Quote
emilio1 Posted October 12, 2014 Author Report Posted October 12, 2014 Niemamd die hier meer duidelijkheid over kan geven? Quote
Ab Posted October 12, 2014 Report Posted October 12, 2014 Als onder je Jeep hebt kijkt, zou je zien hebben dat het ophogen van het voorste bevestigings punt van de achteras wat lastiger is als aan de achterzijde. Wat je in het filmpje ziet is eenvoudig en goed zelf te doen. Net zo als bijvoorbeeld langere veerschommels plaatsen. Wat betreft het veranderen van de hoeken bij een verhoging; bij elke verhoging veranderd de hoek van de aandrijflijn, tenzij je de bak omlaag breng met dezelfde maat als je verhoging. De kunst is om de hoeken gelijk te houden. Bij een minimale verhoging (2"-3") is dit nog niet zo belangrijk. Bij grotere verhoging word vaak de as gekanteld om zo de juiste hoeken te weer te verkrijgen. Hier onder de enige en juiste wijze voor de hoeken van de aandrijfas. Quote
emilio1 Posted October 13, 2014 Author Report Posted October 13, 2014 Wat betreft het veranderen van de hoeken bij een verhoging; bij elke verhoging veranderd de hoek van de aandrijflijn, tenzij je de bak omlaag breng met dezelfde maat als je verhoging. De kunst is om de hoeken gelijk te houden. Daar heb ik juist een vraag over. Het omlaag brengen van de bak is voor zover ik het begrepen heb niet zo moeilijk. Daar kun je een paar spacers tussen plaatsen en je bak staat weer wat lager. Wat ik mij wel af vraag is hoe je dan, zoals hierboven in de tekening beschreven, de "centerline of pinion on differential & trans" parallel houdt. Dit omdat je bak ook aan je motor vast zit en je deze niet mee omlaag brengt, maar om een vast punt kantelt. Quote
Ab Posted October 13, 2014 Report Posted October 13, 2014 Door een wig te plaatsen onder je as kun je de hoek weer corrigeren. Als je een digitale waterpas of digitale hoekmeter gebruikt kun je vrij eenvoudig bepalen wat je hoeken zijn. Quote
michel1972 Posted October 13, 2014 Report Posted October 13, 2014 (edited) Je kan het verhogingsblok ook zo maken dat het een blok met wig in 1 is. Ik heb wel op het dodge forum gelezen dat er dodge rijders zijn geweest wiens dodge werd afgekeurd vanwege de hoge blokken. Stond niet bij hoe hoog die blokken waren maar ik heb dodges gezien met hele hoge blokken. Edited October 13, 2014 by michel1972 Quote
emilio1 Posted October 13, 2014 Author Report Posted October 13, 2014 Oke ik denk dat het duidelijk is. Als je een tc drop doet, moet je kijken hoe je hoeken zijn en hoogstwaarschijnlijk ook een wig tussen je as en bladveren plaatsen. Bedankt voor de antwoorden! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.