Raven Posted October 1, 2014 Report Posted October 1, 2014 Een aantal jaren geleden heb ik waterslag gehad.Een zuigerstang is gebroken en heeft wat gaten in de carterpan geponst.Het onderblok is ondertussen best wel een sta-in-de-weg in de garage en zal ik binnenkort wel dumpen bij de oud ijzerboer.Ik heb geen idee wat er zoal in/op het onderblok zit, maar zijn er nog delen die herbruikbaar zijn?Misschien sensoren, distributieketting, lagers, zuigerstangen, oliepijpje?Wat is absoluut af te raden om als reserve te bewaren, behalve de kapotte zuigerstang?Ik kan me bv voorstellen dat de krukas een aardige opdonder heeft gekregen en onbetrouwbaar zal zijn. Quote
jofer Posted October 1, 2014 Report Posted October 1, 2014 Dan kan je hem beter openmaken en bekijken. Met een beetje geluk zijn de koppen nog heel, misschien valt de schade wel mee. Quote
Raven Posted October 1, 2014 Author Report Posted October 1, 2014 De kop is inderdaad nog goed. Die heb ik er af gehaald als test voor het vervangen van de XJ koppakking. Quote
jofer Posted October 1, 2014 Report Posted October 1, 2014 De krukas kan wel wat hebben. Als hij nog gewoon soepel draait in de schalen en de krukaswangen niet beschadigd zijn zou hij nog goed moeten zijn. Is de motor vast gelopen? Quote
Chris Posted October 1, 2014 Report Posted October 1, 2014 Was dat van die keer dat iedereen zo'n pech had? Quote
Raven Posted October 3, 2014 Author Report Posted October 3, 2014 @Chris: Yup@Jofer: Volgens mij draaide hij nog wel rond ( op de startmotor )Een lokale garage dacht ook dat hij nog wel bruikbaar zou zijn na het vervangen van de kapotte zuigerstang/drijfstang, de koppakking en eventuele nieuw lagers. Quote
PepijnS Posted October 3, 2014 Report Posted October 3, 2014 Ik zou de sensoren bewaren, vliegwiel, eventueel de oliepomp en de carterpan bewaren. De koppen als die nog goed zijn en de rest wegdoen, controleer de kleppen goed want die kunnen best krom zijn na een waterslag. Als je iets wil bewaren moet je zorgen dat alles in de olie blijft staan zodat het niet kan roesten, een krukas met vliegroest kun je in principe weggooien of je moet hem bij revisie laten slijpen. Lagers heb je ook niets aan, die zijn "ingesleten" op de huidige krukas en zuigerstangen en moeten toch opnieuw opgemeten worden als je een revisie zou doen van dit of een ander blok. Lagerschalen kosten ook de wereld niet bij een revisie en hergebruiken is vragen om ellende. Als je een krukas van het ene in het andere blok zet ben je ook bijna verplicht het blok te laten lijnboren. Voor de distributie ketting geld hetzelfde, die kost de wereld niet en als je die moet vervangen wil je er zeker geen die ooit een klap van een waterslag heeft gehad. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.