cherokee-zj-diesel Posted January 13, 2013 Report Posted January 13, 2013 hallo, ik vroeg me af als ik met men wrangler yj van 1994 mag inschakelen al rijden van 2wd naar 4wd? gisteren tijdens het offroaden deed ik hem per ongeluk (van gewente met vorige jeeps) hem aan een 30-40peruur van 2wd naar 4wd tot mijn verbazing kraakte er niets ging gewoon soepel over naar 4wd zonder iets te voelen of horen dus. ik had altijd gedacht dat dit niet kon bij men wrangler normaal kan dat toch enkel bij de cherokee of is dit toch zo? mvg Quote
Leo5 Posted January 13, 2013 Report Posted January 13, 2013 is een 4.0ho Ik doe het ook wel al rijdende voort. Alleen graag wel rechtuit, niet in een bocht. Doorschakelen naar 4laag, daarvoor zet ik 'm wel even stil. Quote
cherokee-zj-diesel Posted January 13, 2013 Author Report Posted January 13, 2013 Ik doe het ook wel al rijdende voort. Alleen graag wel rechtuit, niet in een bocht.Doorschakelen naar 4laag, daarvoor zet ik 'm wel even stil. ja? en tot welke snelheid doe je dit dan? ik heb altijd geweten dat dit bij de wrangler niet mocht raar... nog mensen? Quote
Bleek Posted January 13, 2013 Report Posted January 13, 2013 Naar 4 hoog is geen probleem met die snelheid naar mijn weten en volgens mij kun je zelfs nog ietsje sneller. Als ik naar 4 laag ga doe ik dat ook vanuit stilstand. Quote
cherokee-zj-diesel Posted January 13, 2013 Author Report Posted January 13, 2013 (edited) mens leert alle dagen bij he is goed om weten, zeker met de sneeuw die morgen word verwacht bij ons Edited January 13, 2013 by bigfoot Quote
Bleek Posted January 14, 2013 Report Posted January 14, 2013 Die sneeuw word het eerst hier verwach maar ik zie nog niks. Quote
de jeeper Posted January 14, 2013 Report Posted January 14, 2013 je kan probleem loos over schakelen van twee hoog nar 4 hoog met een snelheid 50-km per uur maar naar 4 laag dat gaat niet lukken al rijdent Quote
Roo4JK Posted January 15, 2013 Report Posted January 15, 2013 Van 2H naar 4H wordt bij een Wrangler JK geadviseerd dit niet boven de 80km per uur te doen. Maar volgens mij is de techniek hetzelfde bij een YJ als bij een JK. Van 4H naar 4L moet hij volgens mij in zijn Neutraal staan, met een maximum van 5km per uur. Gaat het makkelijkste als hij iets rolt, bij stilstand gaat dit soms erg zwaar. (bij mij dan) Dit wordt ook 'geadviseerd' in de handleiding om dit niet in stilstand te doen en in N. Maar pas wel op met 4wd op de weg, als hij teveel grip heeft kan dit veel schade opleveren. En dit wordt dan een redelijk duur geintje. Ik zet hem, ook met sneeuw, op de weg nooit op 4x4. (maar ja, dat ben ik) Want bij een Wrangler zijn de aandrijf-assen in 4wd vast gekoppeld, in de tussenbak zonder diff. of slipkoppeling. (of hoe dit ook heet) Ook in 4H. Vooral in bochten heb je verhoogde kans op schade. Maar veel plezier in de sneeuw, hier legt zat. Groet Roo Quote
de jeeper Posted January 15, 2013 Report Posted January 15, 2013 met een wrangler yj zonder lockers kun je gewoon in de 4x4 hoog rijden zonder schade op te lopen in de sneeuw of dat er ook een snelheids limiet aan verbonden zit dat weet ik ook niet Quote
Utah Posted January 15, 2013 Report Posted January 15, 2013 100km/y in de sneeuw en 4H is goed te doen. Quote
JeePee Posted January 15, 2013 Report Posted January 15, 2013 TIP: Het is niet moeilijk om met gladde ondergrond hard te rijden, wel om hard te remmen..... 1 Quote
de jeeper Posted January 15, 2013 Report Posted January 15, 2013 dan gooi je toch gewoon een anker uit remt ook af Quote
ruudvd Posted January 15, 2013 Report Posted January 15, 2013 hoop dat het hier niet om parttime 4x4 gaat (t-case locked) adviseren dat je daar veilig harder dan 50 mee kunt rijden op gladden ondergrond is wel erg onverantwoord! parttime is voor grip niet voor controle...... Quote
Utah Posted January 15, 2013 Report Posted January 15, 2013 (edited) Gaat er ook niet of het veilig is maar wel dat het kan. Ben trouwens benieuwd hoe offroad racers dit doen..... grip en controle. Edited January 15, 2013 by Sinjo Quote
ruudvd Posted January 16, 2013 Report Posted January 16, 2013 (edited) Gaat er ook niet of het veilig is maar wel dat het kan. Ben trouwens benieuwd hoe offroad racers dit doen..... grip en controle. zo ongeveer? Edited January 16, 2013 by ruudvd Quote
Utah Posted January 16, 2013 Report Posted January 16, 2013 Ze hebben gezien hun snelheid wel een vrij korte remweg. Quote
ratteplaag (Dave) Posted January 16, 2013 Report Posted January 16, 2013 maar ze hadden geen grip en geen controle Quote
Utah Posted January 16, 2013 Report Posted January 16, 2013 (edited) Hoe zit het dan bij al die andere waar het wel goed gaat? Edited January 16, 2013 by Sinjo Quote
ratteplaag (Dave) Posted January 16, 2013 Report Posted January 16, 2013 die hebben meer geluk of ze hadden de 4x4 niet ingeschakeld Quote
ruudvd Posted January 16, 2013 Report Posted January 16, 2013 Zeg, "stoere" jongens; sinjo (wtf?) en Dave enig idee waarom een 4x4 parttime kapot gaat op de verharde weg? Quote
Utah Posted January 16, 2013 Report Posted January 16, 2013 Oei Wat een frustratie, Ruud. Is er iets niet goed met m'n forum naam? Maar jij als alwetende mag best wel uitleggen waarom een 4x4 kapot gaat op de verharde weg. Leef je uit. Ik ben benieuwd? Leg me dan meteen uit waarom dit bij Offroad racing wel goed gaat? Quote
ratteplaag (Dave) Posted January 16, 2013 Report Posted January 16, 2013 please leg het eens uit ik ben het zat om steeds weer die tussenbak en steekassen te vervangen Quote
ruudvd Posted January 16, 2013 Report Posted January 16, 2013 Wat er mis is met jouw forum naam? niks hoor, prachtig zelfs Quote
cherokee-zj-diesel Posted January 16, 2013 Author Report Posted January 16, 2013 ik gebruik vooral de 4x4 in de sneeuw voor ergens boven te geraken en verder niet op gewone besneeuwde weg zet ik die zowiezo uit. is contoleerbaarder op 2wd of op 4wd juist Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.