leontien Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Sinds 2 weken zijn we in het bezit van onze cherokee. Wat mij opvalt is dat de besturing nogal vaag is, eigenlijk moet je konstant corrigerend sturen. Vooral rond het midden is er nogal wat vaagheid. Ook staat het stuur scheef, met uitlijnen is het ook niet naar tevredenheid opgelost. Weten jullie of dit "vage" stuurgedrag gewoon is ? Kan je het stuurwiel gewoon los halen, recht zetten en weer vastzetten ? De grote moer onder de claxon heb ik al los gehaald, maar daar gaat het stuur niet mee los. Thanx Quote
Weijmarshausen Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Ik had (heb) hetzelfde, het stuur stond (staat) scheef. Tijdens het rijden moest ik ook steeds corrigiren. Van links naar rechts... en heen en weer. Mijn rechterstabilisatorstang bleek gebroken te zijn. Tevens bleek mijn linkerachterschokbreker compleet versleten te zijn. Na vervanging van schokbreker werd het stuurgedrag beter. Het stuur staat nog steeds enigzins scheef. Dus nu nog de stabilisatorstang. Uh, ik weet weinig van sleutelen, ik beschrijf dus alleen mijn eigen ervaring... Quote
JeePee Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Originally posted by leontien@Feb 18 2005, 20:06 Weten jullie of dit "vage" stuurgedrag gewoon is ? Kan je het stuurwiel gewoon los halen, recht zetten en weer vastzetten ? De grote moer onder de claxon heb ik al los gehaald, maar daar gaat het stuur niet mee los. <div align="right">← Voor de meeste startende Jeeprijders voelt de besturing wat vaag aan maar dat went snel. Constant corrigeren is normaal niet nodig, probeer maar eens een stukje met de handen losjes aan het stuur te rijden, je zal merken dat de Jeep gewoon rechtdoor gaat (mits er niet iets anders aan de hand is zoals aanlopende remmen, versleten ophanging/schokbrekers of uitlijning) Het stuur rechtzetten doe je niet door het stuur eraf te halen, maar door de draglink te verstellen. Dat is de stang die van je stuurhuis naar de wielen gaat. Deze stang is aan beide zijden van schroefdraad voorzien. Door eraan te draaien komt het stuur rechter/schever te staan. Dit heeft niets met de stabilisatorstang van doen! Quote
JeePieRo Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Kijk zo kom je er achter hoe je het een en ander allemaal vrij sinpel kunt doen Quote
87wrangler Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Niet alleen simpel...., er is nog een reden! Het stuurhuis heeft een middenstand, dat is het punt waarop het stuurhuis is afgesteld en waar hij spelingvrij is. Wanneer het stuurhuis bij rechtuitrijden niet in de middenstand staat zal de auto ook daardoor vaag gaan aanvoelen! Ook daarom mag je het stuur niet verstellen dmv het rechtzetten van het stuurwiel! Het kan dus heel goed zijn dat als Leontien de draglink afsteld, de auto meteen veel strakker stuurt! Quote
leontien Posted February 19, 2005 Author Report Posted February 19, 2005 Dat is inderdaad nog eens goed advies, bedankt ! De jeepgarage wil hem nog een keer uitlijnen, zouden ze dan van de draglink niet weten ? Quote
87wrangler Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 hmmm.. dat zou eigenlijk wel moeten.... Maar nogmaals aangeven kan geen kwaad natuurlijk! Quote
Recommended Posts