ludo Posted January 6, 2005 Report Posted January 6, 2005 hallo wie kan mij uitleggen wat voor verschil er in de verschillende tusssenbakken zit. waarom kan je met de een wel en met de andere niet op verharde ondergrond rijden groeten Ludo Quote
87wrangler Posted January 6, 2005 Report Posted January 6, 2005 Da's heel simpel: Als je een bocht stuurt, zullen de voorste wielen een grotere cirkel beschrijven dan de achterste ( kijk maar eens naar een lange vrachtwagen die de hoek omkomt, de achteras gaat over de stoep...). De voorste aandrijfas maakt dan dus meer omwentelingen dan de achterste, omdat de vooras een grotere afstand aflegd...... Schakel je bij bepaalde tussenbakken (oa de NP231 "Commandtrack") de 4 wd op de verharde weg in, dan ontstaan er dus (vooral in bochten) enorme krachten in de assen en de tussenbak! Dat gaat niet lang goed, en iets in de aandrijflijn zal stuk gaan! In het zand kunnen de banden echter wat "doorslippen" en verdwijnen die krachten grotenddeels! Bij andere tussenbakken ( oa de NP242 "Selectrack"en NP249 "Quadratrack") zit er in de tussenbak een soort ëxtra" differentieel, die verschillende toerentallen voor en achter toelaat. Nu zijn er meerdere varianten mogelijk om dit te bewerkstelligen, maar kort gezegt komt het er bij een eenvoudig differentieel op neer dat, wanneer er één van de vier wielen van de grond is, deze dan alle vermogen krijgt, en je dus alsnog vast kunt komen te staan! Daarom kun je deze bakken vaak in "part-time 4x4" zetten, waarbij het differentieel in de bak wordt geblokkeerd! Onnodig te zeggen dat hij daarna op de harde weg weer in "full-time 4x4" moet staan! Ik weet dat ik het in dit verhaal erg "basic" heb gehouden en dat het technisch vaak wat moeilijker in elkaar steekt, maar ik hoop wel dat het zo duidelijk is.... Quote
ludo Posted January 6, 2005 Author Report Posted January 6, 2005 helemaal duidelijk klopt het dat een wrangler meestal een np 231 heeft, en heeft het verder nog iets te maken of je schakel of automaat hebt wat voor tussenbak er gebruikt wordt Groet ludo Quote
87wrangler Posted January 6, 2005 Report Posted January 6, 2005 In een Wrangler (YJ) zijn slechts 2 tussenbakken gebruikt: Eind 1986 tot maart 1987 werd daar de NP207 ingebouwd, in de basis exact hetzelfde als de NP231 die t/m 1996 gebruikt is. De 231 is echter inwendig wat sterker. Ook in de TJ wordt de 231 nog steeds gebruikt, maar daarbij is de uitgang naar de achteras anders. Of bepaalde tussenbakken in de XJ/ZJ/WJ alleen met een bepaalde transmissie leverbaar waren / zijn, weet ik niet. Wel weet ik dat er 6 verschillende "input shafts" gebruikt zijn: 21 en 23 spline ( tanden) en van elk van beide een lange-, midden- en een korte- uitvoering! Quote
Recommended Posts