Spring naar bijdragen

"HOW TO" aanpassing koplampen ZJ (handmatig -> elektrisch)


mrobers
 Share

Recommended Posts

Ken je dat; je rijdt lekker in je ZJ, de koning te rijk, hoor je ineens een *klonk* gevolgd door glasgerinkel. Instinctief kijk je in je spiegels en je ziet een flinke partij glas achter je Jeep. Je gelooft je ogen niet als je vervolgens ziet dat je over je eigen koplampglas bent gereden ...

Tsja, ze staan erom bekend... de ZJ's verliezen af en toe nogal eens een koplampglas. Meestal aan de bestuurderszijde. Het heeft iets te maken met het hard worden en uitdrogen van de in de fabriek gebruikte kitlaag. Vroeg of laat ben je de sigaar...

En laten die koplampen nou nog eens duur zijn ook! Bij de dealer betaal je al gauw 180EUR excl. de BTW (en excl montage natuurlijk). Op diverse (veiling)sites kom je koplampen voor de ZJ tegen; echter zijn dat bijna allemaal koplampen die bedoeld zijn voor ZJ's zònder elektrisch verstelbare lampen (schuifje naast je lichtschakelaar).

Bij mijn vorige ZJ ben ik naar de dealer gegaan. Ditmaal besluit ik zelf een setje nieuwe lampen te kopen en ze om te bouwen zodat ik ze op mijn elektrisch verstelbare 5.9 kan gebruiken. Op internet heb ik helaas weinig tot geen info kunnen vinden, dus besloot ik er gelijk maar een 'how to' van te maken :

STAP 1 : Verwijder het stadslicht. Bovenop zie je een torx-schroef en tussen het knipperlicht en het stadslicht zit er nog eentje verstopt. Gebruik een dunne torx-schroevendraaier om die laatste te verwijderen. Verwijder vervolgens de 3-polige stekker aan de achterzijde van de koplamp. (foto is niet van mijn ZJ).

lampen01.jpg

STAP 2 : Kijk je nu vanaf de zijkant, dan zie je aan de bovenzijde de bevestiging van de elektrische versteller. Die zit geborgd met een metalen clip welke je * voorzichtig ! * met een tangetje eruit kunt trekken. Pas op; het plastic is erg breekbaar.

lampen03.jpg

STAP 3 : De lamp zit nu alleen nog met twee klemmetjes aan de onderzijde op een kogelgewrichtje gedrukt. Met wat gepast geweld trek je de koplamp recht vooruit van de auto.

lampen04.jpg

STAP 4 : Hier zie je de twee koplampen naast elkaar. De linker is de handmatig verstelbare (nieuw) en rechts de elektrisch verstelbare (oud). De rechthoekige uitsparing zit op een andere plaats. Nu ze los liggen kun je gelijk even het lampje overzetten in je nieuwe koplamp.

lampen05.jpg

STAP 5 : Door goed te kijken naar het voorbeeld (de rechter lamp) kun je nu met bijv. een dremeltje het juiste vierkantje uit de nieuwe lamp slijpen. Wil je het goed doen (ik had zelf te weinig tijd); lijm het eruit geslepen stuk plastic aan de andere kant terug.

lampen06.jpg

STAP 6 : Plaats de nieuwe koplamp netjes op de kogelgewrichtjes aan de onderzijde en druk hem er voorzichtig weer op. Kijk goed dat de bevestiging van de elektrische versteller netjes voor het gat zit om te voorkomen dat je hem beschadigt. Ik heb zelf wat vet op de kogelgewrichtjes gedaan alvorens ik de lamp erop heb gedrukt. Gaat wat gemakkelijker.

lampen02.jpg

STAP 7 : Schuif de metalen clip weer netjes terug in de versteller-bevestiging. Op de foto zie je dat ik het plastic niet heb teruggelijmd maar een metalen stripje heb gebruikt om te voorkomen dat de clip niet goed kan borgen vanwege het te grote gat.

lampen08.jpg

STAP 8 : Controleer de elektrische versteller door de schuif op het dashboard even vol naar boven en vol naar beneden te zetten. Je hoort het motortje lopen en je zult (als je het goed hebt gedaan) de lamp ietsje omlaag/omhoog bewegen.

lampen09.jpg

STAP 9 : Monteer het stadslicht en sluit de 3-polige stekker weer achterop de koplamp aan. Even testen of alles weer werkt, jezelf een klop op de schouder geven en een biertje pakken !

lampen10.jpg

Tip : nu je koplampglazen nog netjes op hun plek zitten; gebruik wat transparante kit rondom om te voorkomen dat ze in de toekomst nog eens zomaar van je ZJ vallen :wacko:

Succes verzekerd!

P.s. ik moest het aantal foto's helaas beperken tot 10; blijkbaar is dat het maximum in dit forum

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...