Spring naar bijdragen

Remprobleem


6 in-line
 Share

Recommended Posts

Beste specialisten,

Ik heb weer een probleem waar ik zelf niet achter kan komen.

Het betreft een remprobleem met mijn XJ:(.

Cherokee

'97

6 in-line

4 ltr.

automaat

Hou jullie vast, onderstaand mijn relaas.

Afgelopen jaar heb ik mijn remblokken vervangen en sindsdien trilt de auto bij het remmen.

Vervolgens remschijven laten afdraaien, geen resultaat.

Remklauwen gereviseerd (zuigers vervangen, nieuwe rubbers etc.), geen resultaat.

Toen ik de remschijven heb vervangen (net voor de vakantie) was het probleem verholpen.

Naar Italië heen en weer, geen probleem, alles goed.

Langzaam maar zeker begon het trillen weer.

Dit jaar voor de vakantie weer de remschijven vervangen. Zodoende kon hij er weer even tegen. Trillen verdween weer als sneeuw voor de zon en remmen ging weer perfect.

Nu......, na de vakantie is het weer raak. Trillen bij het remmen. In de stad geen probleem, maar op de snelweg trilt hij er lustig op los.

Ik heb zo'n idee dat de schijven tijdens mijn rit naar het zonnige zuiden, zowel afgelopen jaar als dit jaar zo heet werden dat ze weer zijn vervormd.

De remblokken lopen niet aan. Als ik de auto op 'vrijloop' laat rollen, rolt hij netjes uit zonder abrupt te stoppen. Hij slaat dus niet vast.

Ik moet wel zeggen dat als ik gas geef terwijl ik stil sta (in neutraal), het rempedaal tijdens het gasgeven iets naar beneden zakt. Ik heb zo'n idee dat dit niet mag. Heeft volgens mij iets te maken met de hoofdwielremcilinder.

De auto trekt niet tijdens het remmen, rijdt gewoon rechtuit tijdens remweg.

In mijn beleving komen ze toch niet goed vrij..... of wat dan ook.

Ik wacht met smart heren JP'rs.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 57
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Dat je rempedaal iets zakt kan te maken hebben met het vacuum, dat veranderd bij gas geven/gas los. De rembekrachtiger kan daar iets op reageren.

Verder denk ik dat je schijven gewoon iets krom zijn og harde plekken hebben. Vooral na een lange remweg ( afremmen vanaf hoge snelheid, vooral als er ook nog eens iets achter de auto hangt) worden de schijven en blokken bloedheet. Wanneer je een automaat hebt, hou je daarna de rem ook nog 'ns vast, waardoor de schijven ongelijkmatig afkoelen. Een mogelijkheid om dat te voorkomen is vroegtijdig stoppen, en daarna elke 10 a 15 seconden de auto een 30 cm aan te laten rollen.

Nu je dit al vaker had, zou ik eens kijken naar een paar "performance" schijven. Die hebben extra koeling, bijv. middels gaten in het schijfoppervlak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar je ook naar gekeken moet hebben is het oppervlak waar je remblokken in 'geleiden'. Wat je daar nogal eens tegen kunt komen is een ingesleten geleider die maakt dat de remblokken niet geheel vrij kunnen komen en trillingen en warmte kunnen veroorzaken. Als de slijtplek niet te groot is kun je hem met een vijl iets egaliseren. Let wel op dat de speling nooit zo groot mag zijn dat de remblokken tussen de geleider door zouden kunnen schieten.

Als het niet helemaal duidelijk is hoor ik het wel.

MVG Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een van de oorzaken is het vasthouden van de rem als je stilstaat na afremmen. De schijven koelen dan tussen de blokken niet gelijkmatig af met de rest.

In het vervolg dus niet na wat langer de rem vasthouden (even in de N zetten) kan in de toekomst heel wat oplossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een van de oorzaken is het vasthouden van de rem als je stilstaat na afremmen. De schijven koelen dan tussen de blokken niet gelijkmatig af met de rest.

In het vervolg dus niet na wat langer de rem vasthouden (even in de N zetten) kan in de toekomst heel wat oplossen.

Dat zeg ik.... :yes:

Maar dan nog is het verstandig de auto nog een paar maal wat te laten aanrollen. De blokken blijven vlak naast de schijf zitten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Wrangler, Harold en Newbe,

Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik ben niet anders gewend van jullie....en ik moet zeggen: "Ik heb al veel aan het forum te danken".

Maaaaaarrrrrr......, hoe doen andere automaten-rijders het dan??

Zetten ze de automaat dan allemaal telkens in 'N' bij stilstand???

Ik heb me altijd wel afgevraagd waar de warmte heen gaat als je telkens de voet op het rempedaal houdt bij het stoplicht of bij filerijden etc.

Ik heb regelmatig bij het stoplicht de gewoonte om steeds iets door te rijden (tot zover het kan natuurlijk) om de remmen gelijkmatig te 'warmen'...om het maar zo te zeggen.

Dit was meer een idee van mij, maar ik dacht wel: "Dit zou toch eigenlijk niet moeten".

Hoe staan jullie daar tegenover?????

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij "zwaardere" auto's komt het vaker voor dat de remmen wat onderbemeten zijn. Wanneer de remmen dan flink belast worden trekken de schijven krom.

M'n Omega ( ook dik 1600 kilo schoon aan de haak) automaat heeft er ook al last van gehad. En zo zijn er meer grotere auto's die er gevoelig voor zijn.

Het enige wat je er eigenlijk aan kunt doen is hetgeen hierboven al beschreven is: Proberen zo gelijkmatig mogelijk te laten afkoelen.

Natuurlijk is het ook zaak dat de koelsleuven in de schiven open zijn, na een terrein evenement wil dat nog wel eens dichtzitten. Velgen met grote gaten ( 5 spaaks? ) zijn ook beter dan dichte velgen. En zo kun je nog wel een paar dingen bedenken.

Overigens kun je ook nog denken aan een set remblokken welke beter warmte geleiden.

Maar trek je er een caravan of grote aanhanger mee? En hoe snel rij je dan? Ik heb namelijk wel de indruk dat je er meer dan gemiddeld last van hebt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kijk maar eerst eens naar je remblokgeleiders. Velen (including me) hebben veel geld uitgegeven aan blokken, schijven, klauwen en weer eens schijven.

Blijkt het probleem echt simpel en als je er op tijd bij bent goedkoop te zijn!

Andere verhalen kloppen ook, maar je kunt echt wel 150000 km doen normaliter met een set schijven (bij zwaar gebruik zelfs). Moet het technisch wel in orde zijn!

Greetz Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar ben ik weer.

Nog wat info om mogelijk jullie op een idee te brengen.

Ik heb er veel last van. Tenminste, dat is mijn bescheiden mening.

In twee seizoenen twee paar remschijven vervangen.

Zodra ze wat zwaarder worden belast is het prijs.

In Italië heb je de remmen wel nodig, tenminste als je ergens in een heuvel- of bergachtig gebied zit en dat zat ik dus.

Ik houd er rekening mee dat ik niet constant de 'poot' op de rem heb, heuvel af rem ik pompend en met tussenpozen, als het te erg wordt zet ik hem in standje 2 of zelfs 1, als de hellingshoek helemaal te gek wordt.

Dus schakelen met de automaat op een verantwoorde wijze.

Ik heb er niets achter hangen.

Ik rijd niet harder dan 120 km per uur op de snelweg, lekker rustig aan.

Scheuren doe ik ook niet.

Eigenlijk rijd ik gewoon als een oude lul.......:P, om het maar even beeldvormend

uit te spreken.

Ik heb open velgen, de sleuven van de schijven zijn absoluut open.

De remblokken bestaan uit één geheel per stuk. Ik heb zo'n idee dat ze dus niet extra warmte geleiden en koelen. Mogelijk kan dat het zijn??????

De remklauwen zweven in de bussen over de remschijven heen. Zitten niet vastgeroest. De remblokken zelf schuiven aardig in de geleiders van de remklauwen.

Tja, zeg het maar......

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nahja.. de XJ weegt ook 1500 kg.... De ZJ meer, ok...

Maar als je weet dat een XJ al vaak remproblemen krijgt, kun je je bedenken hoe het met de ZJ's is :wacko:

Dus met remmen gewoon rekening mee houden... En eventueel de Performance remmerij gaan gebruiken. ( Helpt allicht wat...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een zeer prettige avond Wrangler, Beest, Newbe, Jeeper & Harold,

Ik heb niet geweten dat dit eventueel het verschil zou kunnen maken.

Maar...., gezien jullie reacties lijkt het mij raadzaam om bij stevig of langdurig remmen ook 'N' te gebruiken.

In ieder geval kan ik eerst weer andere schijven aanschaffen, deze zijn na het ritje naar Italië aardig ver heen. Die krijg ik niet meer goed :wacko:.

Bedankt voor alle tips jongens, ik zal ze zeker gaan gebruiken.

Hartelijke groet,

6 in-line :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De remklauwen zweven in de bussen over de remschijven heen. Zitten niet vastgeroest. De remblokken zelf schuiven aardig in de geleiders van de remklauwen. 6 in-line

Hoi 6 in-line

Voor een goed oordeel dien je de blokken van de remklauwen te halen. Juist op de plek waar ze normaliter hangen zit er zeer wrsl. een dalletje (ingesleten) in de geleider. Ik heb helaas geen foto van de geleider anders zou ik het je kunnen aanwijzen.

Aan je rijgedrag ligt het hem niet :D

Groet Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Harold,

Ik heb de geleiders op de klauwen enige tijd geleden gewoon schoongemaakt met een staalborstel. De 'dalletjes' niet uitgekrabt, ze zitten er wel.

Nu je het zo omschrijft, kan ik mij wel herinneren dat er dus 'dalletjes' aanwezig zijn.

Ik zal ze gelijk meepakken als ik de boel weer lostrek.

Hartelijk dank voor deze tip.

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf geloof ik niet dat die slijtplekken de kromme schijven veroorzaken. Het zou een aanlopende rem kunnen veroorzaken, maar daar is geen sprake van.

E.e.a. wil niet zeggen dat het weghalen van zo'n delletje niet nodig is natuurlijk! Het kan een keer een aanlopende rem voorkomen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Misschien een rare mededeling...., maar dan nog.

Graag wil ik jullie laten weten wat nu eigenlijk het probleem heeft veroorzaakt. Ik heb ondertussen van jullie veel tips ontvangen en daar ga ik zeker wat mee doen.

Ik ga echter eerst mijn rug laten repareren (een lekkere hernia). Het kan dus even duren voordat ik jullie laat weten hoe dit 'vraagstuk' is afgelopen.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Beste specialisten,

Hier ben ik weer met mijn eeuwige remprobleem. De vierde set remschijven komt eraan.

MAAR...., ik heb nieuws, hoop ik.

Laat ik beginnen met de mededeling dat de remschijven nog steeds heet worden. Echter heb ik nu het idee dat het komt door de hoofdremcilinder.

Even in vogelvlucht de zaken die ik heb vervangen en gecheckt in de loop van het afgelopen jaar tot nu (mede dankzij jullie tips).

Revisiesetje in remklauwen, nieuwe remblokken, zuigers gangbaar, dalletjes op geleiders weg (opgelast). Remblokken zijn overigens al weer aan vernieuwing toe (mijn velgen zien telkens zwart als maar kan).

Ik hoop dat jullie aan het volgende wat hebben: "Ik hoor, als ik het rempedaal intrap, telkens een metalen tik". Keer op keer, telkens weer.

Eerst hoor ik dus DIE tik (als ik het rempedaal intrap) en daarna grijpt de rem in op de remschijf.

Lijkt dit op een hoofdremcilinder die op 'ploffen' staat???

Komt dit jullie bekend voor???

Hartelijke groet weer,

6 in-line

P.s.

Oh ja, ik zie dat ik inmiddels ook al weer twee jaar member ben van dit perfecte - en vruchtafwerpende - forum.

bewerkt door 6 in-line
Zomaar één opmerking
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...