Spring naar bijdragen

Welke bandenmaat voor een standard XJ ?


David vB
 Share

Recommended Posts

Beste - Ik sta op punt om BF Goodrich AT te steken onder mijn XJ. Deze is een standard versie nog niet verhoogd. Hij moet later 2,5" - 3" omhoog ... maar da's voor later binnen een paar maanden.

Momenteel staat er een 255/75R15 op ... ik stel me de vraag of er een BFG 31x10,5/15 opkan ?? Met wat komt dit overeen in een europeese maat?

Oh btw ... of zou ik de Jeep eerst laten verhogen ??

Bedankt,

David

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt !! Dus dat zou net gaan ...

Nu : 255/75R15 = 19,1 cm dik

31 : 267/76R15 = 20,3 cm dik

dus

Nu : 15" = 38,1 cm + (19,1 cm x 2) = 76,3 cm diameter

31 : 15" = 38,1 cm + (20,3 cm x 2) = 78,7 cm diameter

Dus een verschil 2,4 cm ofwel 1,2 cm in de wielkassen.

Zou gaan, maar inderdaad toch even eerst verhogen.

Bedankt,

David

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van aanlopen heb ik geen last met 235/75R15, maar wel van iets anders.

Zelfs bij die relatief kleine maat is mijn XJ (1992 HO, LPG) al behoorlijk minder pittig geworden en is een continue snelheid van 140 km/h (net onder de 3000tpm) erg onhandig, doordat hij dan om de haverklap terugschakelt.

Dat effect moet bij 31ers nog veel groter zijn. Heeft mijn auto een probleem, of ben ik gewoon wat ongeduldig met optrekken? :thumbsup:

Hoe is dat bij jullie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van aanlopen heb ik geen last met 235/75R15, maar wel van iets anders.

Zelfs bij die relatief kleine maat is mijn XJ (1992 HO, LPG) al behoorlijk minder pittig geworden en is een continue snelheid van 140 km/h (net onder de 3000tpm) erg onhandig, doordat hij dan om de haverklap terugschakelt.

Dat effect moet bij 31ers nog veel groter zijn. Heeft mijn auto een probleem, of ben ik gewoon wat ongeduldig met optrekken? :thumbsup:

Hoe is dat bij jullie?

heb 31 ers onder mijn xj en is 3 inch verhoogd nu had ik ook telkens dat ie bleef terug schakelen bij ongeveer 120 km per uur heb overbrenging veranderd en is nu over alleen is ie iets meer gaan drinken:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ik geen last van met m'n 255/75R15 ... had de XJ gekocht met een 275/75R15 ... en toen reed hij ook als een trein. Terugschakelen doet deze kwasie nooit.

Heb een paar maanden geleden alles vervangen wat met ontsteking te maken kan hebben (Alles nieuw: rotor, stroomverdeelkap, bougiekabels en bougies ... NGK North American). En ben van 25l/100km naar 18l/100 km gegaan (op LPG) ... en serieus wat pittiger geworden.

Groeten,

Dave

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ David: Zou het kunnen dat jouw XJ al een aangepaste overbrenging heeft?

De oplossing van Rammstein leek mij ook de enige optie, maar dat is toch een tamelijk kostbare operatie, temeer omdat ik twijfel of ik dat zelf zal kunnen.

Complete vervanging van de onsteking heb ik al liggen, ik ben benieuwd of dat bij mij ook een dergelijk resultaat heeft!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ David: Zou het kunnen dat jouw XJ al een aangepaste overbrenging heeft?

De oplossing van Rammstein leek mij ook de enige optie, maar dat is toch een tamelijk kostbare operatie, temeer omdat ik twijfel of ik dat zelf zal kunnen.

Complete vervanging van de onsteking heb ik al liggen, ik ben benieuwd of dat bij mij ook een dergelijk resultaat heeft!

Ik heb bijna 32' ers onder mijn xj liggen en rij met een 3.07 overbrenging. Ik heb wel een handbak en ik moet bekennen dat ik het verschil in verbruik en prestaties mee vind vallen. Het is niet alleen de hoogte die hem het doet maar ook de breedte van de banden. Mijn banden zijn 235/85/16. Hoe meer rubber je op de weg legt. Hoe meer weerstand je zal ondervinden met als gevolg hoger verbruik en mindere prestaties op de weg en bij een automaat zal je dat sneller merken als bij een handbak denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van aanlopen heb ik geen last met 235/75R15, maar wel van iets anders.

Zelfs bij die relatief kleine maat is mijn XJ (1992 HO, LPG) al behoorlijk minder pittig geworden en is een continue snelheid van 140 km/h (net onder de 3000tpm) erg onhandig, doordat hij dan om de haverklap terugschakelt.

Dat effect moet bij 31ers nog veel groter zijn. Heeft mijn auto een probleem, of ben ik gewoon wat ongeduldig met optrekken? :thumbsup:

Hoe is dat bij jullie?

Ik denk dat je een ander probleem hebt als te grote banden, dat onregelmatig terugschakelen en weinig vermogen wijst op een probleem met de automaat of de signalen die deze krijgt. Ik zou als eerste de TPS controleren (sensor op gasklephuis)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je een ander probleem hebt als te grote banden, dat onregelmatig terugschakelen en weinig vermogen wijst op een probleem met de automaat of de signalen die deze krijgt. Ik zou als eerste de TPS controleren (sensor op gasklephuis)

Jep, ook is het toerental t.o.v de gereden snelheid anders dan orgineel, dit is van invloed op de schakelmomenten van de automaat.

Aanpassen? klik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je een ander probleem hebt als te grote banden, dat onregelmatig terugschakelen en weinig vermogen wijst op een probleem met de automaat of de signalen die deze krijgt. Ik zou als eerste de TPS controleren (sensor op gasklephuis)

De TPS is twee weken terug vervangen, maar dat heeft niet geholpen. Maar je hebt wel gelijk met dat er een ander probleem is! Ook Ab heeft gelijk: dat toerental klopt niet, ik was in de war met m'n bus :whistle: :whistle: Gisterenavond (eerder vannacht :wacko:) heb ik 'm ook maar eens op benzine geprobeerd: het extreme terugschakelprobleem doet zich dan maar nauwelijks voor, dus waarschijnlijk heeft ook David gelijk met het vervangen van alles wat met de ontsteking te maken heeft. Tenminste, ik neem aan dat LPG gevoeliger is voor het e.e.a. Morgen eerst dat spul maar eens vervangen :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb bijna 32' ers onder mijn xj liggen en rij met een 3.07 overbrenging. Ik heb wel een handbak en ik moet bekennen dat ik het verschil in verbruik en prestaties mee vind vallen. Het is niet alleen de hoogte die hem het doet maar ook de breedte van de banden. Mijn banden zijn 235/85/16. Hoe meer rubber je op de weg legt. Hoe meer weerstand je zal ondervinden met als gevolg hoger verbruik en mindere prestaties op de weg en bij een automaat zal je dat sneller merken als bij een handbak denk ik.

de automaat die compenseert dat juist...

maar de enige manier om dat goed te doen is een ander R&P, vind de automaat ook fijner

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30/9.50 past toch gewoon standaard? Volgens Jeep Owners bilble is dat de grootste maat die standaard op een XJ past. Als ik Roadstones (at) in die maat gebruik loopt op mijn Wagoneer nooit iets aan, met Fedima's Extreme wel(ook van Swolfs). Die zijn in praktijk net iets groter. Met airides erbij loopt er niets aan. Ook in het terrein niet. Werken uitstekend. Ik hoef zelden nog aanlopen te nemen op gladde ondergrond.

Bodemvrijheid kan natuurlijk beter, maar lifts zijn weer slecht voor je zwaartepunt op helingen. Hoogste band zonder lift, dat zou wat zijn!

Er is ook altijd wat...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de automaat die compenseert dat juist...

maar de enige manier om dat goed te doen is een ander R&P, vind de automaat ook fijner

Ok duidelijk. Maar ik lees dat de bovenste mensen juist het verschil groot vinden. Ik ben van omgerekend 28.4 inch naar 31.7 inch gegaan en ik vind het verschil met voorheen heel erg gering. Prestaties , verbruik en het rijden in 4 hoog en laag zijn niet minder geworden en ik rij nog teeds met de 3.07 overbrenging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 15 years later...

Goedemorgen, ik sta voor hetzelfde dilemma. Welke maximale bandenmaat adviseren jullie zonder problemen met overbrenging of rubbing?

Mijn XJ is stock, maar staat sinds de nieuwe bladveren al jaren omhoog en om dat te compenseren heb ik spacers tussen mijn vering voor. Een soort van verhoogd dus. Overbrenging is niks aan gebeurd, dat zal standaard zijn, geen idee wat erin zit (XJ 1998)

Ik rijd momenteel op 27 inch (225/70/15). Ik neig naar 30 inch (230/85/15). Of zou 31 inch ook nog wel gaan? Zie ook de foto's met mijn huidige 27 inch banden.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en advies! En mocht iemand een mooi setje van BF hebben liggen, dan ben ik ook geïnteresseerd.

Groeten,

Maarten

 

 

729230BF-0C0D-49DB-9AAD-B0A5910C2D12.jpeg

3851A277-D517-4001-A01A-5FDB4FB6BC86.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei Adebisi:

Ik heb ze iets breder dan hoger met 235/75R15 Cooper AT3 4s, 1" - 1,5" lift en geen wrijving in de wielkasten bij een volledige bocht, zie ook mijn profiel foto. 

Bedankt voor je reactie! Omgerekend naar US is dat 29 inch, goed om te horen dat dat goed gaat. Ik hoop dat 30 ook nog past, ik vind grote (all terrain) banden mooi staan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...