Spring naar bijdragen

motor draait wel , start niet


bertje
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...

enkele vaststellingen

als de stekker van bobijn los ligt en de aftakking van 12v naar gasinstallatie losgekoppeld meet ik tussen de draden 12v. sluit ik enkel bobijn aan valt de spanning volledig weg, sluit ik enkel de 12 v naar gas aan valt deze weg tot +- 3 volt (de massa nagemeten naar + van batterij geeft nog 12 volt dus hier normaal goede massa)

hoorde de benzinepomp niet draaien als ik contact opzette en claxxon werkte ook niet dus heb ik ook eens aan het meten geweest op de relais in pdc box

als ik de relais van benzinepomp en asd relais uittrek meet ik met contact aan 12 volt op klemmen voor relais aan te trekken. steek ik een van de relais terug valt de massa weg, en dan ok meet ik +12v langs beide kanten( door spoel van relais natuurlijk) dit is voor beide relais een blauw gele draad en gaat naar de computer als ik hem tenminste goed gevonden heb.

Nu zijn hiervoor verschillende verklaringen mogelijk

- slechte massa van de computer, maar ik weet niet waar die zijn massa neemt, dus heb ik dit nog niet goed kunnen controleren. Als er iemand dit weet hoor ik het graag. Misschien daardoor dat ik deze niet kan uitlezen ook

-of uitgang van computer defect en kan geen stroom meer leveren

-enkel waarom valt op de bobijn de +12 volt weg en niet de massa?

als er iemand ideetjes heeft zijn deze altijd welkom. Ook een gedetailleerd elektrisch schema zou het zoeken eenvoudiger maken want de schema's in mijn haynes repair manual zijn verre van compleet

alvast bedankt

groeten bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een FSM (ook wel bijbel genoemd :D) is in dit geval onmisbaar.

Slechte massa zou kunnen, maar dan zou hij af en toe (bij bv nat weer) wèl contact maken? Het lijkt me dan eerder dat er een massakabel los ligt of gebroken is..

Er is ook een mogelijkheid ,dat de ballast resistor kapot is. (ceramisch wit ding). Deze is makkelijk te overbruggen zonder schade. Zonder verbinding, doet je pomp het niet.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De "massa" van je bobine ( bobijn), komt uit de PCM. het is de massa die, bij het wegnemen daarvan, de bobine een vonk laat leveren. De 12v blijft altijd aanwezig, zolang je de startsleutel in de startstand houdt en/of de CPS signalen afgeeft.

Die spanning komt overigens via de dynamo aansluiting "c" bij de bobine, dos wellich kun je nog even kijken of daar wat slecht contact zit. In ieder geval kun je meten of de 12V daar wel aanwezig blijft.

Maar het is dus eigenlijk normaal dat je na enkele seconden geen spanning meer op de bobine + meet... Daar zorgt het ASD relais voor, aangestuurd door de PCM.

Je schrijft echter dat je ook de benzinepomp niet even hoort lopen, wanneer je het contact inschakeld... Dat zou wel moeten! Zeker alsie op benzine staat.

Je schrijft dat je 12V meet op je wit/gele draad. Da's mooi, want dat is de voeding, via zekering 5, die van je contactslot wegkomt.

Het gaat dus blijkbaar mis bij de relais... Welnu, dat die relais na enkele seconden weer afvallen, las je hierboven al. Je moet dus de meter op de bobine aansluiten, en dan het contact inschakelen. Als het goed is meet je dan eventjes 12v, waarna het wegvalt. Dat klopt dan dus.

Probeer maar eens.

( Overigens kan het dan nog steeds de CPS zijn die je probleem veroorzaakt....)

Ow..

Een "ballast resistor" is er niet, bij een YJ... Blijkbaar is dat niet nodig als je dak eraf kan :wub:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Op aanraden van kameel een bijbel (service manual wrangler cherokee 1995) besteld in america. Hier staat dus werkelijk alles in. Is dan ook +/- 10cm dik -1500pag tweedelig.

Na wat zoekwerk en metingen ben ik erachter gekomen dat er op pin 57 van PCM geen massa komt voor het asd en fuel pomp relais. Deze trekken dus ook niet aan, waarmee alles begint.

ga straks eventjes horen wat een nieuwe PCM module kost, als er iemand nog eentje te koop heeft voor een 2.5 van 1995 mag ie dat altijd laten weten

iedereen alvast bedankt voor de hulp en informatie

groeten

bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

slecht nieuws van de dealer. Onderdeel niet meer verkrijgbaar wegens te oud!!!!! :bye1:

13 jaar oud vast ongeluksgetal. Op zoek naar tweedehands dus. PCM is volgens dealer ook gebonden aan jaartal (en handgeschakeld 2.5, maar dat wist ik al. Als er iemnad weet of een 1992-1993-1994 ook zou passen hoor ik dit graag.

t'is maar om de zoektocht een beetje te vereenvoudigen :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pcm daarnet aangekomen, bleek van 92 te zijn. Vlug even ingeplugd en batterij terug aangekoppeld, relais teruggeplaats.

Dan contactsleutel omdraaien en ja hoor na twee tellen draaide hij weer:lol:

motor loopt nog altijd prima ook al heeft hij bijna een jaar stilgestaan.

Ook nog even de foutcodes uitgelezen (werkt nu wel) en hij gaf vogende zaken 12 batterij losgekoppeld laatste 50 startpogingen, 33 A/C clutch relais circuit en 27 injectors

33 airco en relais heb ik niet

en 27 injectors heeft iets met de gasinstallatie te maken denk ik

Maar hij draait prima en dat is het belangrijkste, nog eventje terug alle documenten in orde maken en we kunnen deze zomer lekker gaan rijden:bye1:

groeten

bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...