Spring naar bijdragen

Versnellingsbakproblematiek


Recommended Posts

Hallo,

De automatische bak van mijn 4.0 l limited ZJ van '97 doet het niet goed.

Ik zal proberen duidelijk te maken wat er aan de hand is. Eigenlijk zijn er twee problemen, die mogelijk verband met elkaar houden.

De achteruit slipt. Als de bak koud is, is het nog mogelijk om voetje voor voetje achteruit te rijden, maar met warme bakolie is blijft hij staan. Ongeacht hoeveel gas je geeft. De bak gaat voelbaar en schijnbaar normaal in zijn achteruit, hydraulische systemen lijken te werken, maar de auto verroerd zich niet.

Daarbij nog een probleempje. Onder het rijden functioneren de vooruit versnellingen normaal, inclusief de overdrive. Echter bij een minieme, zeer geringe belasting van de bak (een paar millimeter het gas intrappen) gaat de bak bokken en knagen. Niet echt zwaar, maar wel voelbaar in de carrosserie. Hij doet het in iedere vooruitversnelling. Bij normaal gasgeven in stadsverkeer is het niet merkbaar, maar bij 80 in zijn overdrive bijvoorbeeld (1400 TPM) bokt hij er stevig op los. Als het gas een fractie verder ingedrukt wordt is het gelijk over.

Het oliepeil in de bak is goed.

Alvorens om een andere bak te gaan wil ik toch nog wel even proberen.

Heeft iemand enig idee waar ik de oplossing moet zoeken? Is dit af te stellen?

Mocht ik een ander bak moeten kopen, hoe staat het met de uitwisselbaarheid van bakken van verschillende bouwjaren en Lijn6 of V8 motoren?

Alvast bedankt, Emiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt! Ik heb eigenlijk niets kunnen merken aan de visco. De auto rijdt keurig netjes de achtjes zonder kreunen of kraken. Wel voel je de bak stootjes geven die hij ook rechtuit produceert bij zeer lage belastingen.

Vandaag de olie ververst en het bakfilter vernieuwd. De oude olie was niet zo helder rood als de nieuwe maar rook beslist niet verbrand. De auto is in warme conditie gepeild, horizontaal staande met eerst de versnellingen doorgelopen en daarna stationair in N. Goed. Eerste poging mislukt maar ik ga me nu maar eens fixeren op het stellen van de rembanden aan de buitenkant van de bak. Ik meen dat je er iets aan kan verstellen maar ik moet nog even in de vakliteratuur duiken. Mocht het iets uitmaken houdt ik jullie op de hoogte.

Emiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, Ik heb het uitgezocht en voor "no reverse" geld een advies als 'adjust rear band'. Prima. Gaan we doen. Alleen heb je er twee. een kun je van buitenaf stellen, en voor de andere moet je de pan lossen en inwendig stellen. Raadt eens? Ja. De rear band zit binnenin! Waarschijnlijk good old Mr Murphy!

Het schokken lijkt me inderdaad geen verband te houden met het niet achteruit willen. Zeer vermoedelijk is het te wijten aan het onregelmatig lopen onder een bepaald toerental, wat waarschijnlijk weer te wijten is aan een lekke inlaatspruitstukpakking. (lekt dan harder valse lucht bij meer vacuum).Nog genoeg te doen dus. Wordt vervolgd.

Emiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

@ Emiel

Het "word vervolgd" verhaal ontbreekt, ik ben nieuwsgierig naar het vervolg.

Er is meer op het forum te vinden over dit probleem, maar telkens eindigd het topic in een grote stilte, zonder dat er resultaten van de effectieve oplossingen worden gegeven.

Hoe is het afgelopen met je versnellingsbak? Heb je het probleem opgelost gekregen? En hoe is het opgelost?

mvg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja. Je hebt gelijk.

Ik ben aan het rondbellen gegaan en de storing was vermoedelijk een gebroken remband. Als je dan zo ver moet gaan de band te vernieuwen kun je net zo goed de bak reviseren. De prijzen voor revisie lopen uiteen maar zitten tussen de 1250 en 1750 euro, als je zelf de bak brengt en haalt. Gezien de ZJ al een jaar of 10 oud is, vind ik dat nogal veel. Ik heb besloten een andere bak te kopen. Uiteindelijk een bak gevonden uit een schade-auto die na revisie slechts 1100 km gelopen had, voor de helft van de centen voor een revisie. Deze zit er nu onder, ik rijdt er mee, maar is toch niet helemaal o.k. Hij schakeld slecht van twee naar drie als er meer dan halflast op de bak staat. Hier ben ik nog niet uit, maar een oplossing gaat gevonden worden. Mogelijk een remband afstellen. En zo blijven we bezig. Niet erg. Stilzitten doen we later wel.:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...