Spring naar bijdragen

Help gevraagd met toerental en snelheid Grand Cherokee uit 96, auto rijd uit zichzelf


Recommended Posts

Goedenavond,

Ik ben nieuw op dit forum en heb alle posts doorgelopen.

We hebben onze Jeep Grand Cherokee Automaat uit 96 nu een jaar en op zich deed hij het goed. Wel zijn alle banden en remschijven afgelopen week vervangen om hem door de APK te sleuren.

Nu heb ik nog een probleem:

Bij het remmen valt het toerental niet voldoende terug. Wanneer ik met de Jeep (automaat) b.v. voor het stoplicht moet stoppen en dus rem en bij het stoppen de rem heb ingedrukt wil de auto in toerental oplopen tot wel bijna 2000.

Ook als ik niet het gaspedaal heb ingedrukt blijft de auto zo'n 40 km per uur rijden. Dit is zeer irritant en zelf gevaarlijk omdat we in een dorpachtige omgeving wonen met kleine weggetjes en veel kleine kinderen.

Wanneer de auto nog loopt en ik wil de automaat in de P van Parking zetten schiet het toerental even omhoog naar ca. 2000, om vervolgens terug te lopen naar het normale toerental.

Maar het is irritant omdat ik niet meer normaal voor een rood licht kan staan zonder dat de auto wil gaan rijden, niet eens normaal 10 km pe ruur kan rijden ofzo zonder te remmen en als ik de automaat in P zet een oplopend toerental heb.

Heb net euro 2000 aan autokosten gehad dus veel kan er niet meer bij.

Wel moet ik zeggen dat de Airco pomp kapot is maar daar kan het toch niet aan liggen?

Ik heb gelezen over het doorspuiten van de vacuumslangen, maar hoe kan ik dat evt. zelf doen? Of het resetten van de computer om door de polen los te halen en weer opnieuw aan te sluiten.

Wie kan mij helpen aan een soort stappenplan met evt. foto's hoe ik dat probleem zelf kan oplossen. Ben niet technisch :):no: maar wil me er toch meer zelf in verdiepen en zelf dingen gaan oplossen.

Ik zou graag de auto zelf gaan tunen enzo als hobby en wat onderhoud eraan gaan doen dus hulp van Jeep kenners is welkom.

Bij voorbaat dank. Ik hoop regelmatig op dit forum wat te plaatsen en evt. in de toekomst te posten.

Ik hoop snel in contact met jullie te komen,

Met vriendelijke groeten,

Jaap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst welkom op het forum Jaap.

Toerental , loopt ie op en neer of blijft ie dan bij 2000 hangen ?

zoek eens op forum op TPS sensor

Ook makkelijk als je even aangeeft welke omgeving je zit , miss zijn er jeepers die kunnen /willen helpen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier, Jaap!

Allereerst heb ik je postje even verplaatst naar het Grand-Cherokee forum. ( stond in Cherokee;)).

Enne.... een Grand uit '96 is een "ZJ", geen "WJ". Lijkt onbelangrijk, maar als iemand even mist dat 'ie uit '96 is, krijg je verkeerde antwoorden! :)

Goed, genoeg gez*ken!

Als ik je klacht zo lees, denk ik aan een defecte of vastzittende/zwaarlopende stationairsteller. Dat is een (stappen)motortje dat door het motormanagement wordt gebruikt om je stationair toerental te regelen. Als dat ding moeilijk doet, kun je problemen zoals de jouwe krijgen en,helaas, komt dat nogal eens voor!

Als je zelf een beetje kunt sleutelen, is de steller zelf eenvoudig te demonteren en te controleren/reinigen. Als je in het forum even zoekt, met de zoekfunctie, op "stappenmotor" kun je lezen dat er vaak problem met dat ding zijn, én veel informatie vinden over waar 'ie zit en hoe te demonteren/reinigen! Wel moet ik erbij zeggen dat reinigen vaak niet afdoende is, in de meeste gevallan zul je hem moeten vervangen. ( zo'n ding kost een 85 euro ofzo).

Mooiste is, als reinigen niet helpt, er even één van een bevriende Jeeper in te zetten. Dan weet je het zeker! ( Nietwaar, Pullie? :no:)

Ik wens je succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartelijk bedankt voor de reacties. Ik zal voortaan de berichten in het juiste forum plaatsen.

Een domme vraag van een newbe: waar zit de stappenmotor precies in een Grand Jeep Cherokee? Een plaatje of foto zou erg helpen...

Kan ik deze zelf schoonmaken?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groeten,

Jaap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen domme vraag, zeker niet!

Welke motor heeft je Jeep?

Okay, dank voor het begrip. Ik wil me alles eigen maken en je moet ergens beginnen. Leuk trouwens dat dit forum zoveel hulp kent.

Het gaat om een Grand Cherokee 4.0I Laredo, 6 cilinder, benzine, automaat.

Het is een in het verleden door de voormalige eigenaar geimporteerde auto van 28-10-1996.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okay, dank voor het begrip. Ik wil me alles eigen maken en je moet ergens beginnen. Leuk trouwens dat dit forum zoveel hulp kent.

Het gaat om een Grand Cherokee 4.0I Laredo, 6 cilinder, benzine, automaat.

Het is een in het verleden door de voormalige eigenaar geimporteerde auto van 28-10-1996.

Hij zou er zo uit moeten zien,als je de kap opent zie je iets links van de remvloeistof je throttlebody zitten,als ik het goed heb is het de achterste,die kan je met een torax zo losdraaien.

0907.12.jpg

S6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je de stappenmotor schoonmaakt, is het misschien de moeite waard om ook het huisje waar deze in zit schoon te maken. Ik heb dat bij de mijne laatst ook gedaan, en het huisje was ook behoorlijk vies.

Hier zit de stappenmotor, als je voor de auto staat dus aan de linkerkant van het gasklephuis.

IAC_In_Context.jpg

Zo ziet het gasklephuis eruit, gezien vanaf de kant van de stappenmotor (de rechterkant van de foto is dus de voorkant van de auto):

IAC_In_Context2.jpg

De stappenmotor (niet zo mooi schoon als de foto van Pigeon :)):

IAC.jpg

Je kan alleen het motortje loshalen en dat schoonmaken, maar wanneer je het hele gasklephuis eraf haalt (4 schroefjes en een paar slangen / stekkertjes los), kun je ook het hele huisje loshalen. Let wel op de pakkingen. Die onder het gasklephuis zit is waarschijnlijk nogal breekbaar, de mijne was ook gebroken. Een nieuwe is iets van € 4 bij de Jeep dealer.

Als je vragen hebt vraag maar raak. Mijn eerste klusje aan de Jeep was het schoonmaken van het gasklephuis. Toen was ik de stappenmotor nog vergeten, die heb ik later gedaan.

Oh ja, de mijne loopt op gas, dus vandaar dat er nog een extra ring bovenop het gasklephuis zit. Als de jouwe alleen op benzine rijdt, zul je die ring niet hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt allemaal voor alle suggesties en tips tot dusver.

Inmiddels heb ik met hulp van een garagebedrijf de stappenmotor schoongemaakt e.d.

Het probleem is na het reinigen niet opgelost.

Wanneer je het stekkertje van de stappenmotor er uit haalt als de motor draait blijft hij wel mooi stationair lopen, maar ik heb me laten vertellen dat je de stappenmotor nodig hebt.

In ieder geval: aangezien de motor wel mooi draait als het stekkertje uit d e stappenmotor is lijkt het me dat de stappenmotor defect is.

Vraag over online leverancier stappenmotor

Vraag is dan ook: waar kan ik zo'n stappenmotor bestellen, bij voorkeur online via een betrouwbare leverancier, zodat ik deze er met hulp in kan laten zetten. Ik wil dan meehelpen om zo alles te leren.

Vraag over afslaan na reinigen stappenmotor

Wel is het zo dat na het renigen van de stappenmotor en wanneer je het gaspedaal flink indrukt naar bijvoorbeeld 3000 toeren, en dan het gaspedaal loslaat, de motor afslaat. Dat heb ik nog nooit gehad.

Ook is het zo dat wanneer je nu het contactslot omdraait en de motor start deze maar net voldoende toeren heeft om te starten en echt op gang moet komen, of soms onvoldoende toeren heeft en nog een poging nodig heeft.

Komt dit door het reinigen van de stappenmotor? Verder is er niks veranderd of er van af geweest.

Bedankt allemaal, het is leuk om mijn Jeep beter te leren kennen.

Ik zal eens een foto plaatsen.

Is er trouwens iemand uit Drenthe met verstand van de Jrrp Grand Cherokee die van sleutelen houd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook het probleem met een te laag stationair toerental, en bij mij slaat de motor af en toe zonder reden af. De stappenmotor zou hier de oorzaak van kunnen zijn. Ik ben dus op zoek gegaan naar een nieuwe.

Bij RockAuto (een Amerikaanse webwinkel) hebben ze stappenmotoren. Zo heb ik de volgende nodig: klik!

Voor de jouwe moet je even het juiste jaar en model kiezen en dan bij engine > idle air control valve (zo heet dat ding in het Engels).

Zelf heb ik nog geen ervaring met RockAuto, maar wel met het bestellen van onderdelen via het web (bijvoorbeeld uit Amerika). En dat is tot nu toe altijd goed gegaan.

Succes ermee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt allemaal voor alle suggesties en tips tot dusver.

Inmiddels heb ik met hulp van een garagebedrijf de stappenmotor schoongemaakt e.d.

Het probleem is na het reinigen niet opgelost.

Wanneer je het stekkertje van de stappenmotor er uit haalt als de motor draait blijft hij wel mooi stationair lopen, maar ik heb me laten vertellen dat je de stappenmotor nodig hebt.

In ieder geval: aangezien de motor wel mooi draait als het stekkertje uit d e stappenmotor is lijkt het me dat de stappenmotor defect is.

Vraag over online leverancier stappenmotor

Vraag is dan ook: waar kan ik zo'n stappenmotor bestellen, bij voorkeur online via een betrouwbare leverancier, zodat ik deze er met hulp in kan laten zetten. Ik wil dan meehelpen om zo alles te leren.

Vraag over afslaan na reinigen stappenmotor

Wel is het zo dat na het renigen van de stappenmotor en wanneer je het gaspedaal flink indrukt naar bijvoorbeeld 3000 toeren, en dan het gaspedaal loslaat, de motor afslaat. Dat heb ik nog nooit gehad.

Ook is het zo dat wanneer je nu het contactslot omdraait en de motor start deze maar net voldoende toeren heeft om te starten en echt op gang moet komen, of soms onvoldoende toeren heeft en nog een poging nodig heeft.

Komt dit door het reinigen van de stappenmotor? Verder is er niks veranderd of er van af geweest.

Bedankt allemaal, het is leuk om mijn Jeep beter te leren kennen.

Ik zal eens een foto plaatsen.

Hallo Jaap,

Dit probleem komt me erg bekent voor net 3 weken opgelost bij me zelf.

Het is dus niet alleen je stappenmoter maar ook je TPS.

Het makkelijkste is om deze bij B&S te bestellen wel wat duurder maar wel lekker snel.

Drente ligt niet echt naast me deur.

Als je richting Bemmel wil komen kan ik je helpen.

Hoor het wel.

Groet,

BULL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in de gauweheid ff gelezen klinkt idd als stappenmotor,

maar niet gelezen dat je even een reset moet doen, na reinigen

na reset gaat die opnieuw inleren.

reset = accu polen los, 10 min. wachten, plus tegen min

weer aansluiten, starten..... zal eerst beroerd lopen maar binnen een minuut zal die zichzelf bijstellen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel raar dat de motor normaal gaat lopen wanneer je de stekker van de stappenmotor afhaalt!

Nog een paar vraagjes:

Als de motor te hoog of laag in toeren draait, en je trekt de stekker eraf, veranderd het toerental dan? ( Zou niet moeten kunnen nl....)

Als je de Bak in "D" zet, daalt het motortoerental dan, of blijft het gelijk en hoor je alleen dat de motor harder moet trekken.

En als je hem weer in "N" zet, wat doet hij dan? Iets steigen in toeren en meteen weer zakken, of gewoon weer wat steigen?

En als laatste:

Als je de motor start (zonder gas te geven!), loopt hij dan eerst even wat hoger stationair, of loopt 'ie meteen op het stationair toerental?

Bij al deze vragen gelst: stekker aangesloten op de stationairsteller!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 12 years later...

Hallo allen, 

eerst even voorstellen. Yuri Heemskerk, sinds kort in het bezit van een 2000 GC 4.7

Ik heb al veel aan her forum en dit topic gehad want heb mijn eerste storing al te pakken. Motormanagement lampje aan en via de sleuteltruck code 0121 uitgelezen.

TPS sensor besteld in Tiel en vervangen, niet opgelost.

gasklephuis onder de klep en stationairsteller verwijderd en schoongemaakt. (Was hoognodig) Nog geen resultaat. Starten en direct afslaan.

stationairsteller nieuw besteld bij Rockauto (geleverd in twee dagen) en gemonteerd. Nog geen resultaat.

resetten via de accu wilde ik als laatste doen omdat ik geen code van de radio heb.

uiteindelijk een tijdje contact aan en daarna starten en nu blijft ie netjes lopen. (Zo’n 700/800 t/m)

ben benieuwd of ik mijn eerste storing fatsoenlijk heb verholpen. Dank aan alle bijdragers op dit topforum!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...