Spring naar bijdragen

HOWTO: fuel and temp conversie-kit inbouwen(CJ)


Royco
 Share

Recommended Posts

Vele artikelen zijn er al gewijd aan het doormeten en herstellen van de problemen die veelvuldig ontstaan met de fuel en temp meters in de grote CJ kilometer tellers. Ikzelf had al 2 keer de meters vervangen en was het nu beu en ben op zoek gegaan naar een andere oplossing.

Viavia had ik vernomen van het bestaan van een conversie-kit voor deze twee metertjes maar in nederland waren deze ver over de 200euro's en usa koste zo een "Rugged Ridge" conversie-kit 'maar' 59 dollar kosten (da's 40 euro!)

Dus maar een set meebesteld met nog enkele andere onderdelen vanuit usa.

NOTE(30 augustus): ER IS EEN MODIFICATIE WELKE WEL AAN TE RADEN IS IVM DE BOORDSPANNING IN ONZE OUDERE AUTO's, LEES OOK DE 3E POST EVEN VOOR DAT JE BEGIND MET OMBOUWEN

De meter uit het dashbord gehaald en alle lamphouders en contacten van de meter losgehaald (noteer wel even wat waar zit alvorens het los te halen!) om de meter lekker mee naar binnen te nemen. Alle benodigde onderdelen op de operatietafel verzameld en de operatie kan beginnen.

23072007203.jpg

Eerst moet de meter geopend worden door het raamframe los te maken.

Leg de meter op zijn kop en buig voorzichtig de omgevouwen lipjes terug, ik heb het met een schroevendraaier als een wig opengebogen.

23072007205.jpg

Het raam met chromen frame kan nu van bovenaf loggenomen worden.

23072007206.jpg

Het hele teller meganiek moet er uit gehaald worden door aan de achterkant de 2 schroeven los te draaien.

23072007207.jpg

Het teller meganiek kan nu uit de teller behuizing gehaald worden en opzij gelegd worden.

23072007208.jpg

Nu hebben we een duidelijk zicht op de twee meters die verwijderd moeten worden.

23072007209.jpg

Draai aan de achterkant van het tellerhuis de 5 moertjes los waarmee de kleine meters aan de behuizing blijven zitten (en die tevens als contacten functioneren), verwijder alle onderdelen die de moertjes vast houden (plaatjes, ringetjes).

23072007210.jpg

Markeer ook even aan welke kant de temp en de fuel meters zitten dat voorkomt fouten bij de montage van de nieuwe meters.

Nu kun je de oude metertjes er uit halen en meteen weggooien want die willen we nooit meer gebruiken toch? Nu gaan we deze set gebruiken.

23072007213.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De beknopte handleiding was me niet meteen duidelijk, en ik heb even moeten kijken om te zien dat de grote plastic blokken op die nieuwe meters er afgeschoven konden worden om ea. passend te monteren.

23072007217.jpg

Zo een plastic blokje klik je van achteraf op de behuizing en valt precies in de oude bevestigingspunten.

23072007218.jpg

Vanaf de voorkant schuif je het metertje weer op de contacten.

23072007220.jpg

Ook het tweede metertje gaat op de zelfde manier zodat uiteindelijk beide meters op hun plek zitten.

23072007225.jpg

Plaats nu het teller meganiek terug en schroef dit meteen weer vast met de twee schroefjes. En zie hier, de vreemde vorm van de meters doet niet ter zake, je ziet toch maar een heel klein stukje door de openingen in de grote wijzerplaat.

23072007226.jpg

Nu even het glas schoonmaken en dan het raam met raam werk in een keer weer terug plaatsen op de teller en de lipjes weer terug buigen van het raamframe zodat alles weer vast zit.

23072007227.jpg

Nu moet er nog 1 heel belangrijk ding gedaan worden, de twee contacten van de nieuwgeplaatste metertjes die gemarkeerd zijn met de letter 'I' moeten met elkaar verbonden worden doormiddel van een bijgeleverd draadje.

23072007228.jpg

De 'S' contacten zijn voor het 'signaal' weer aan te sluiten net als het bij de oude meters het geval was, sluit op 1 van de 'I' contacten de 12volt(rode) stekker weer, op welke van de twee maakt niet uit.

Na de inbouw gaf de benzine meter al meteen aan dat me tank nog half vol was(of half leeg) en dat terwijl ik dacht dat die aardig leeg was dus nog een meevaller ook:).

Hopelijk was dit de laatste keer dat de teller geopereerd moet worden....toch..?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Er zijn wat problemen met het functioneren geconstateerd bij deze meters in mijn CJ, alsmede in die van een collega forummer !!

De meters hebben geen spanningsstabilisatie waardoor de meters bij een (te) hoge boordspanning veel te veel aangeven.

Mijn temp meter staat op de H van 'HOT' terwijl de temperatuuropnemer een weerstand van 23Ohm heeft als de motor een poosje draait, wat gelijk staat met een normale bedrijfstemperatuur volgens diverse sites met calibratie gegevens.

Ik heb van me electronica boer het hele verhaal uitgelegt en toen van hem een spanningstabilisator 'torretje' LM2940CT-12 meegekregen.

Het spanningstabilisator torretje is als volgt aangesloten en doet wat het moet doen, niet meer dan 12volt doorgeven aan de meterset.

images.kromkommer.nlcj-gaugesmeters.jpg

Het gaatje van het torretje staat gelijk aan het '-' pootje, dus als je het torretje aan de behuizing van de klok vast schroeft dan hoef je geen massa aansluiting te maken.

Nou ga ik vele jaren genieten van deze meters (teminste dat hoop ik):blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...
  • 3 weeks later...
  • 4 years later...

sorry voor een bump van dit draadje.....hij is wel oud maar ben benieuwd of die nog actueel is

 

Waar kan ik deze meters vinden? Vond de Omix-ADA Fuel & Temperature Gauge Kit, 80-86 Jeep CJ Models. 

http://www.vertical4.com/jeep-interior/omix-ada-fuel-temperature-gauge-kit-80-86-jeep-cj-models.html
Die hebben ook zo'n vreemde driehoek vorm.

Maar als ik op de site van OMIX zelf kijk hebben ze alleen nog maar de ronde uitvoeringen.

http://omixadaeurope.com/index.php/omix-ada-17209-01.html

 

Is het nu zo dat de ronde uitvoeringen zonder openmaken van de klok kunnen worden geplaatst en dat het dezelfde techniek is als de driehoekige modellen?

En moet er dan alsnog een transistor tussen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Ik heb met mijn nieuwe Jeep het zelfde issue met de meters, de replacement meters zijn uit productie :( hem vervangende gekocht van Crown, dat is troep, opnieuw van Omix gekocht, deze werken goed.

De meter kun je niet vervangen inde cj zonder het teller cluster uit je Dash te halen en te openen helaas.

Succes, het is goed te doen.

Roy

bewerkt door Royco
Typvoud
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...