Spring naar bijdragen

"HOW TO" budget "add a leaf" plaatsen.


Ab
 Share

Recommended Posts

Het plaatsen van een extra veerblad bij een XJ.

Werkwijze ook geschikt voor andere modellen.

Deze aktie was bij mij bedoeld om de orginele achter-veren, die behoorlijk doorgezakt waren, wat te verhogen. Dit doormiddel van het toevoegen van een extra veerblad van een oud XJ veerpakket.

Benodigdheden:

2 oude XJ veerpakketten (geruild tegen een kratje bier, bij bevriend Jeeper)

kruipolie

slijptol

assteunen

Start een week van te voren met het inspuiten van diverse bouten en moeren, deze kunnen nogal vast zitten.

Daarna, wielen los en Jeep op de krik, plaats de assteunen net voor de veerbladen onder het chassis.

gallery_1277_5_28271.jpg

Demonteer de u-bouten die de as tegen het veerblad aanklemmen en vang de as op met b.v. een blok hout. Als de as niet laag genoeg zakt, ook de onderste schokbreker bevestiging losmaken

Hierna kan het veerblad worden gedemonteerd. Bij mijn XJ zat de bout van de veerschommel zo gemonteerd dat hij er niet uit kon. De trekhaakbevestiging zat in de weg, daarom het veerblad met schommel en al gedemonteerd.

gallery_1277_5_45945.jpg

Hier ligt de as los, schokbreker los, en veerblad gedemonteerd.

gallery_1277_5_12359.jpg

Van de twee oude veerpakketten gebruik je alleen het hoofdblad, deze komt onder het hoofdblad van het eigen veerpakket. Slijp het veeroog van het hoofdblad en demonteer het hele pakket.

gallery_1277_5_8277.jpg

De twee losse hoofdbladen nog wat bijwerken, een rond kantje aan het uiteinde en de ergste roest eraf

gallery_1277_5_132694.jpg

Op de volgende foto, een opgeknapt veerpakket met het extra blad, daarnaast een orgineel pakket met het extra blad er los naast.

Hier is goed te zien hoe lang het extra blad is, het is langer dan het tweede blad.

gallery_1277_5_70675.jpg

Bij de veerschommel heb ik de bout in gekort en omgedraaid t.o.v. orgineel. Nu kan hij gewoon gedemonteerd worden als dat nodig is, b.v. als er langere veerschommels gemonteerd worden.

gallery_1277_5_57636.jpg

Het hele spul weer gemonteerd. Voor de klemmen die het pakket bijelkaar houden heb ik zelf nieuwe gemaakt, de oude zijn met demonteren gesneuveld. Van 3 milimeter strip een u-beugeltje gemaakt, deze met een lijmklem op de juiste plaats geklemd, en een gaatje geboord precies boven het veerblad. Het boutje loopt over het blad door naar de andere kant van het beugeltje, waardoor de bout het pakket opsluit.

gallery_1277_5_63459.jpg

bewerkt door Ab
fotolink aangepast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan het resultaat......

gallery_1277_5_75140.jpg

Voor, met doorgezakte veren.......

gallery_1277_5_59452.jpg

....en na. Verhoging ongeveer 2 inch.

gallery_1277_5_35771.jpg

Nog even een detail, hier zijn de beugeltjes goed te zien. Boven de zelf gemaalkte, onder de orginele.

gallery_1277_5_29548.jpg

Tijd: demontage 2 uur, pakketten aanpassen 3 uur, monteren 1 uur.

Kosten: 1 kist bier, 1 spuitbus kruipolie, 1/2 spuitbus primer, 1 spuitbus zwarte lak, 6 boutjes M6x80 + borgmoer en 6 stukjes strip 180x25mm voor de klemmetjes, 2 inbusbouten M8x50 + borgmoer om het veerpakket bij elkaar te houden.

.

bewerkt door Ab
fotolink hersteld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Die 2 inch verhoging is hier maar relatief. Mijn oude veerbladen waren behoorlijk doorgezakt. Netto resultaat bij mij was dat hij weer op orginele hoogte stond na bij plaatsen van het extra blad.

Al je bij een XJ -die niet doorgezakt is- een veerblad bij plaast zal hij ongeveer 2" hoger staan als orgineel. Ook zal het veerpaket wat stugger zijn, lijkt me prettig als je veel met een aanhanger rijdt. Voorzijde zou je eenvoudig kunnen verhogen door bijplaatsen van een rubber of een blok onder de schroef veer.

Sja.die foto's........ die waren ergens met de conversie gesneuveld. Inmiddels staan ze er weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...