Spring naar bijdragen

Tips voor aanschaf Grand Cherokee WJ V8


Recommended Posts

hallo en welkom,

klik is de zoekfunktie.

rij zelf geen Wj,

maar beetje algemeen is het Jeep kwaaltje de achterste krukaskering kan lekken/zweten.

al het electieke gebeuren proberen, ramen, stoelen lampen enz enz

airco

proefrit maken luisteren naar geluiden wat niet normaal is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reactie,

Ik heb nog geen auto op het oog, maar is er een bepaalde km stand

waarbij er gebreken komen?

De remmen zijn een zwak punt, met name voor. Hier is in de States een recall voor geweest. Als de modificatie is gebeurd zijn de remklauwen zilverkleurig. Origineel zijn ze zwart en geven dan vaak trillings-problemen door kromgetrokken remschijven. Zie ook : http://www.wjjeeps.com/brakes.htm

Verder is, als je niet zelf kunt sleutelen, de 96.000km beurt een hele dure. Als je het zelf doet, valt het mee. Bij mij is ook de stoelverwarming links kapot geweest, maar gerepareerd onder garantie (Heel nieuw lederen zitgedeelte van de stoel).

Als je bij een dealer koopt is 6 maanden garantie een goede optie.

Succes,

Ape

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf heb ik er 1 uit 2000

Fijne wagen.

Ben zelf niet zo technisch, maar kan je wel vertellen wat er bij ons is gebeurd.

De venti. van de radiator is vorig jaar vervangen (was nog een recall!) en de kachelweerstand heeft problemen gegeven.

Deze 2 punten + de stoelen van hierboven zijn mij bekend.

en de tweeters en de spiegels :D

Rij er goed mee en controleer zoveel mogelijk.

Als je er geen verstand van hebt , neem dan iemand mee of rij er meer langs bij 1 van de bekende jeep adressen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, ik ben van plan om een Grand Cherokee WJ V8 van 2001 of 2002 te kopen. Wie heeft er tips waar ik op moet letten bij de aankoop.

En heeft dit type zwakke punten??

Hello, heb er 1 met 240.000 km.

En geen noemenswaardige problemen gehad, behalve een toerental wat een paar maanden problemen gaf.

En 10.000 km geleden koeling (fan) vervangen.

Ergens een lek op de achteras maar dit was na drie dagen racen op een terrein in Zuid Frankrijk. Dit komt normaal niet voor :whistle:

En wat kleine rommel. Accu, stoelverwarming, aanstekertje,

Heb er wel LPG in laten leggen. Verbruik is een beetje stug :whistle:

En sinds kort uiteindelijk een liftkitje geplaatst de oude demperkes maakten er een beetje een oude schommelstoel van.

En de CD wisselaar heeft het nooit gedaan en nu heeft de CD speler zelf het helemaal opgegeven.

Deze wagen is eigenlijk als nieuw, lak is perfect, geen noemenswaardige roest.

Motor zoemt als een zonnetje en met deze wagen wordt echt hard gereden wijzer gaat "automatisch" naar de 160 KM en af en toe wat soft terrein.

http://www.tron.be/trial/jeepcamp2005.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 13 years later...

Ik heb inmiddels meerdere GC van 1999-2004 opgereden, dus ik denk dat ik wel iets kan zeggen over problemen. Ik reed altijd de V8 4.7 op LPG. Twee keer een 4.7HO en een "gewone" 4.7

De Overland met 4.7HO is zeer gevoelig voor achterstallig onderhoud. Te laat olie verversen kostte mij m'n krukaslagers, en dat is met 280.000km een voortijdig total loss. Want deze motoren, en helemaal de gewone 4.7 moeten probleemloos. 4 of 5 ton kunnen draaien. Dus let op dat hij netjes zijn beurten heeft gehad en check de olie. Dikke zwarte olie met klonten (en ja, dat krijg je echt als je te laat ververst) kun je beter niet meer kopen. En wat die beurten betreft is het de moeite waard om even op de kilometerstand te letten want de hele grote beurt die deze auto's telkens bij het klokje rond weer nodig hebben kost ongeveer een derde van de totale dagwaarde van de auto. Bij deze beurt wordt alles wat  filtert, alles wat vonkt en alles wat uit een fles komt vervangen. En bij dat laatste zitten flesjes van 70 euro per liter en er gaan best veel van zulke liters in.  

Ook zeer gevoelig, en dat heb ik 3 keer gehad, was het koelsysteem. De originele radiator is net niet bestand tegen de iets hogere temperatuur van LPG, en die gaat dus na ongeveer 2 ton op LPG lekken. Bij vervanging dus niet de originele terugzetten, maar de (goedkopere) imitatie, want die is gewoon beter. Hetzelfde geldt voor de kachelradiator. Die radiator zelf is niet eens heel duur, maar om te vervangen moet het gehele dashboard eruit met alles wat daar aan vast zit.  Meerdere dagen werk voor een ervaren monteur, dus een rekening die meestal meer kost dan de dagwaarde van de jeep zelf. Let bij aanschaf dus op nattigheid bij het bijrijdersvoeteind. Als dat een beetje plakkerige vochtigheid is, zou ik de auto zeer zeker laten staan.

Verder is het gebruikelijk dat bij de apk er ergens een ophangrubber kapot is, of te veel speling op een fuseekogel. Als je de auto koopt voor de snelweg zal je dat euvel niet herkennen, maar je wilt er nou eenmaal ook af en toe mee over rotsen raggen. En dan hoort dat er gewoon bij. Maar relatief kost dat niet eens heel veel, want de rubbers zijn meestal maar een paar tientjes en vervangen vaak een half uurtje.

Schade door rotsen en dergelijke kan bij de gewone limited edition nog best oplopen. De overland heeft allerlei dikke staalplaten en stalen rockrails aan de onderkant, die veel ellende voorkomt. Maar dat maakt de auto wel een paar honderd kilo zwaarder, waardoor je je geld niet aan een nieuwe carterpan, maar aan de wegenbelasting kwijt bent. En om eerlijk te zijn is de Overland wat dat betreft niet echt een slimme keuze voor in Nederland. Maar helaas heeft de limited geen open dak, en die zit weer wel op de overland.

Ik heb eigenlijk ook best veel geratel met de automaatbakken gehad. Gewoon van die tandwieltjes die even over elkaar ratelen voordat hij pakt. En de bak olie stonk ook heel vaak een beetje verbrand. Dat is een vieze zurige geur. Maar desondanks heb ik uiteindelijk nooit een bak vervangen of gerepareerd. Wel een paar keer de bak helemaal laten doorspoelen, en dan was het altijd weer een hele tijd prima. Ook was de bak soms oververhit als ik met hele zware aanhangers reed. Bij zware trailers (dan bedoel ik 3 ton of zo) kun je dus beter de overdrive uitschakelen, wat goed helpt.

De stoelverwarming is een zeer zwak punt. Ik heb nu op dit moment voor het eerst een jeep waar deze het aan beide zijden nog doet. Alle vorige stoelen deden het gewoon niet meer.

De airco wil ook nog wel eens z'n druk verliezen. Maar dan praat ik wel altijd over auto's die op dat moment minimaal 13 jaar oud waren. 

En tenslotte is de afstandbediening altijd erg zwak. Meestal moet je vlak naast je deur staan voordat hij het doet. Maar volgens mij is dat niet defect, maar gewoon zwak.

Dit was misschien een lang verhaal, maar dat waren mijn ervaringen met de Jeep Grand Cherokee 4.7 V8 van 1999 - 2005. Ik rij gemiddeld 65000 km per jaar op LPG. Ik wil nog er nog wel even bij vertellen dat als ik een verhaal met de positieve punten zou moeten schrijven, dat het niet op deze website past.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...