Spring naar bijdragen

Wat heb je vandaag gedaan aan je Jeep | Deel 2


Mav
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Even op de draaibank een nieuwe antenne adapter gemaakt en daarin een mooie glasvezel spriet. Ontvangst is weer super. De originele antenne was ik kwijt en die van 30 cm ontving bijna niets. (stukje metaal is van een oude schokbreker :-))

2020-04-15_21_46_31.jpg

bewerkt door www.jeepie.nl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nieuwe relaiskast op de Winch van de XJ gezet, die doet het weer. Meteen maar een boompje uit de tuin gelierd, was een goede test. 

Bij allebei de Jeeps de accuklemmen vernieuwd, waren allemaal gebroken. Dus komt weer door de keuring van Jeepkamp heen. 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Zes nieuwe (gerenoveerde) Bosch 0280155703 4-gaats injectoren geplaatst in de XJ. Mijn stationair toerental swingt niet meer zo en de auto trekt iets soepeler op. Ik zal eens mijn verbruik de komende tijd in de gaten houden of hier ook iets verbetering in gaat zitten maar het was iig goed om er een paar schone injectoren in te zetten na 23 jaar. 😄

IMG_9184.thumb.JPG.e5d2e883c8aa571785f4ac4aeea4978a.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Niet vandaag maar afgelopen week. 
Met al dat stilstaan kwam ik erachter dat de startmotor van de KJ z’n beste tijd wel heeft gehad. Nieuwe besteld en klussen maar. Ding zit op een kloteplek dus moest eerst de voorste aandrijfas eronder vandaan. Daarna  met vloeken over t gebrek aan ruimte de startmotor vervangen. Bij nadere inspectie bleek de aandrijfas  aan de kant van de tussenbak nogal wat rubber te missen dus ff snel bij Maasbach laten fixen. Ook eronder en daarna erachter komen dat er een band wel heel zacht is, daar kon Euromaster gelukkig wel wat mee.

Binnenkort de APK, ben benieuwd of een stuurkogel afkeur gaat worden, staat iig op m’n lijstje om te gaan vervangen. 

bewerkt door Deadeye
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Wat doe je in de avond als je niet meer weet wat je moet doen aan je Jeep.

Okey op de aluminium inner-fenders na die ik nog ga doen heb ik een project met mijn gabber Willem

De aanhanger onderhanden nemen.

Nieuwe banden, plaatwerk, achterklep spatborden maken en een disselbank plaatsen.

Wordt wel wat...........

2020-06-02_21_43_34.jpg

2020-06-09 16.04.08rev.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, eigenlijk begin van de week: APK + Multiriem/spanrol.  APK zonder morren, alleen de kopllamp stelmotor, maar daar wordt aan gewerkt zodat ik volgend jaar de schakelaar er niet uit hoef te halen 🙂 Sinds ik er weer meer mee rij, rijdt ze steeds fijner! Next: Koplamp steller dus,  RVS pijp en 2 verse Coopers voor achter. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10/6/2020 om 11:29 PM zei www.jeepie.nl:

Nog even de binnenkant in de coating vanavond en de randen van de spatborden zwart gespoten. Zwart is beter 🙂 

Verder de verlichting aangesloten. Hij is zo wel weer klaar denk ik. Kan er weer even tegen en staat perfect achter de Jeep.

2020-06-10_22_16_47.jpg

2020-06-10_22_16_28.jpg

Netjes geworden 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 2.8 diesel maakte een gek bij geluid wat ik eerst niet kon vinden. Na wat zoek werk op het internet en zelf te kijken bij de motor was het probleem gevonden.

De spanrol van de V snaar en de bovenste kleine rol waren op zeker kapot.

Deze vanavond vervangen na de levering van onderdelen van 4offroad Maurice

Echt het is weer perfect en de motor loopt weer netjes.

Hierbij de foto van het probleem te zien na openmaken van de spanrol.

2020-06-17_20_58_06.jpg

2020-06-17_20_58_18.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Na mijn korte avontuur in Spanje een paar uur bezig geweest om alles goed schoon te maken. Onderkant, buitenkant en binnen kant ontdaan van stof en zand.

Maar dan is die weer netjes en goed onderhouden na zo een beurt.

Moet zeggen dat het Spaanse cement er dit keer moeilijk vanaf ging van de onderkant.

Den maar eens een stang maken voor op de hogedruk die ik er onderdoor kan halen

2020-07-14_18_09_21.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Op de terugweg vanuit het warme Frankrijk begon de aircopomp olie te lekken.  De airco was er al mee op gehouden voordat de geur van verbrande olie ons tegemoet kwam toen wij stopten voor de tolbetaling. 
Bij een tankstation gestopt. Naast de olielekkage hadden het lager en de koppeling van de pomp ook al hun beste tijd gehad. Dan maar bij 34 graden met de raampjes open rijden en hup door naar huis.

Na eerst goed ingelezen te hebben en contact te hebben gehad met een garage, die het oude koelmiddel kon aftappen, heb ik besloten om zelf de reparatie uit te voeren. Wegbrengen kan altijd nog en de garage wilde mij wel helpen als ik het echt niet meer wist. 

Begin van de week heb  een nieuwe aircopomp, lage drukleiding met filter, droger en alle o-ringen binnen gekregen. De condensor was ik ook van plan te vervangen want ik doe het graag in een keer goed, maar helaas was die door het transport uit de USA beschadigd. Deze condensor is overigens netjes en binnen twee uur (!) door Rockauto.com vergoed inclusief de kosten voor verzending, invoerrechten en de btw dus die hebben een prima service afdeling.


Afgelopen woensdag heb ik bij de garage het koelmiddel en de resterende olie af laten tappen voordat ik aan de slag ging. Er bleek toen nog ruim 400 gram koelmiddel aanwezig te zijn van de oorspronkelijk 567 gram na 3,5 jaar. Volgens de garage was dus sprake van minimale lekkage wat betekende dat de oude condensor nog goed moeten zou zijn. Ik kon dus gelijk aan de slag en hoefde niet op een nieuwe condensor te wachten.
Diezelfde middag had ik de nieuwe onderdelen nog gemonteerd. De leiding ontkoppelen om de o-ringen te vervangen was niet altijd even makkelijk ondanks de quick disconnect tool die ik had maar uiteindelijk zijn alle 0-ringen vervangen inclusief die op de aircopomp. De garage heeft de airco hierna op lekkage getest en na reiniging weer gevuld met de juiste hoeveelheid koelmiddel en extra olie. Hoeveel olie er in moest was nog even zoeken. Op de oude pomp stond 240 ml op het etiket aangeven en op de nieuwe maar 190 ml. Uit de nieuwe pomp kwam 140 ml wat ik er weer in gedaan heb. Na overleg heeft de garage het hele systeem met de aircomachine aangevuld naar tot 190 ml waarbij rekening is gehouden met 5 ml dat nog in de evap en condensor zou zijn achtergebleven. 
 

Maar daarna deed de airco het nog niet..

De koppeling op de aircopomp kreeg geen 12v waardoor de aircopomp niet door de multiriem ging draaien. Waarschijnlijk was er een sensor of een relais stuk of een kabelbreuk? Gaf de pcm wel een signaal? Of is de nieuwe koppeling niet goed?

Na veel meten, zoeken en schema’s bestuderen, bleek het een slechte zekering te zijn, die bij het doormeten op de zekering zelf wel verbinding maakte maar was doorgebrand. 
 

Ik moet zeggen dat het een leuke klus was die met goed voorbereiden best te doen is.  

Enfin, de airco doet het nu weer! Laat die warme nazomer maar komen!

29B17F48-1F9B-464E-A2F0-A36C1149CE75.jpeg

03DB84E3-4799-4576-876D-4CD5CE394F4C.jpeg

8876EF66-ED1E-421E-93E2-225B05C284A6.jpeg

93D47632-2992-4D07-A9D4-37F11BBB92C0.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...