Spring naar bijdragen

suspension lift


Recommended Posts

Ja hoor, ik rij ook "gelift" eerst 2" nu iets meer en zeer binnenkort ruim 4".

Welke lift? Er zijn complete kits, meestal 3" of 3,5" maar schrik niet 8" is ook leverbaar.

Ik heb zelf alles uit losse componenten opgebouwd, met als achterliggende gedachte de mogelijkheid tot hergebruik bij verder verhogen.

Ik heb me vooaral georienteerd op de diverse US forums, o.a. hier.

De betere 4x4 specialist kan het monteren, Ik heb alles zelf gedaan met links en rechts wat hulp van mede jeepofielen.

Hoop dat je hier wat mee kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thnx voor de reacties, ik ben zeker van plan hem iets te liften. Merken jullie nog enig verschil wat betreft rijkwaliteiten (overhellen, duiken bij remmen, trillen of onderstuur?)

Fred: jij was het niet, dit was een 'gold trimmed' zwarte jeep..

ph34r.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar het bij mij geinstaleerde pakket met Rancho 5000 shocks, heeft ten opzichte van het origineel alleen maar verbeteringen gegeven. Zowel off-road (langere veerweg, meer bodemvrijheid (in combinatie met grotere banden)) als on-road. Als je af en toe het terrein opzoek is deze lift perfect, ik zou niet hoger gaan dan 3" ivm problemen met aandrijfassen (hoek as/tussenbak wordt te groot) en de zeer beruchte "driveline-vibrations" (zie de amerikaanse forums).

Het kost wel wat, maar dan heb je ook wat. En het staat wel leuk van dat rood en wit gekleurde spul onder je Jeep wink.gif .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hm,

Die aandrijfassen is niet zo zeer het probleem, maar veel meer het effect op de stuurinrichting.

Berucht effect is hier "death wobble", het gevoel dat de auto gaat "zoeken" naar het juiste spoor en niet meer direkt op de stuur uitslag lijkt te reageren.

Dit wordt vaak veroorzaakt door de aanpassing aan de track-bar(panhard stang) die er voor zorgt dat de as midden onder de auto staat(tov lengterichting). Dit is feitelijk een starre verbinding die voornamelijk in het verticale vlak beweegt, hoe stijver deze verbinding hoe beter(direkter) het stuurgedrag.

Op het moment dat je gaat verhogen wordt dus eigenlijk de trac-bar tekort, wat resulteert in een vooras die links uit het midden komt te staan en een achteras die rechts uit het midden komt te staan.

Om dit aftevangen wordt er vaak een trac-bar bracket gemonteerd op de vooras tussen het originele montage punt van de trac-bar en het uiteinde van de trac-bar. Hierdoor staat de as weer midden onder de auto maar is de stijfheid absoluut afgenomen. De trac-bar bracket is vaak 2 maal gezet plaatmat. en 1 of 2 extra montagepunten. Wat de stijfheid niet ten goede komt. Een beter oplossing is gewoon een langere track-bar of zelfs een verstelbare track-bar met een gotere diameter.

Geloof me je verneemt het verschil echt bij 130Km/h en harder.

Ander effect van verhogen is dat de wielbasis korter wordt. Doordat de vooras een geduwde en de achteras een getrokken as is. Bij verhogen kantelt de vooras dus naar achter en de achteras naar voren. Dit kan zonder problemen tot 4,5" lift dit komt zelfs ten goede aan de hoeken in de aandrijflijn, enige maar is dat feitelijk je aandrijfassen te "lang" zijn maar dit wordt zonder problemen opgevangen door de slip yoke's.

Meeste 3" kit's worden geleverd met iets langere 'lower control arms" waar mee je de assen dus weer terugkantelt wat dus ook weer onnodig de hoeken in je aandrijflijn vergroot. wil je het goed doen moet je dus ook de "upper control arms" vervangen voor langere.

Zomaar een paar zaken, andere side effects zijn camber en caster instellingen die ook wijzigen bij verhogen en ook invloed hebben op stuur en rij gedrag

Bezint eer ge begint biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Death wobble of DW geeft je absoluut niet het gevoel van vaag sturen of zo iets, maar meer het gevoel van "Help!!! mijn auto valt uit elkaar". Dit is niet afhankelijk of de auto gelift is of niet, zonder lift kan dit ook voorkomen. Dit kan trouwens al gebeuren vanaf 75 km/u.

Zie dit stukje uit een amerikaans forum:

DEATH WOBBLE WRITEUP

Stop posting DW questions...start getting answers:

Death Wobble – a violent shaking at a certain speed or after hitting a bump which vibrates the entire front end viciously. Almost feels like the front end of the Jeep is going to fall off. The only way to stop the Death Wobble (from now on will be referred to as DW) is to slow down to a lower speed. Should not be confused with warped rotors causing a slight vibration in the brake pedal and steering wheel. DW is VERY apparent, and you will know you have it when it happens. It is important to slow down carefully when you have DW, pull to the shoulder carefully. DO NOT SLAM ON THE BRAKES!!

DW can be due to a number of things, lift height is not one of those. Here are a list of causes of DW:

1) Worn out tie-rod or draglink ends

2) Worn out steering stabilizer

3) Warped front rotors

4) Worn out lower control arm or trackbar bushings

5) Loose suspension bolts/components (LCA bolts, trackbar bolts, trackbar bracket)

6) Wheels out of balanced

7) Tire tread uneven

8) Alignment out of whack

9) Improper driveline angles due to improper caster

These aren’t all the causes of DW, and there may be others, but these are the major contributors to DW itself. Important: Lift height does not cause DW, but improper parts or installation can cause DW to happen.

De door mij genoemde "driveline vibrations" hebben dus niets met een DW te maken. Driveline vibrations komen over het algemeen wel voor bij gelifte jeeps, gewoonweg omdat er een hoop aan de wielophanging verandert. Het belangrijkste is een heel goede uitlijning na de werkzaamheden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fred, wat je hierboven beschrijft overkomt mij steeds als ik harder dan 75 rij en met linkervoorwiel een hobbel, richel raak. Hij valt nog niet uit elkaar, maar hij schudt wel, dit begint met links...

Hedenmorgen laten balanceren en uitlijnen, vanmiddag check ik of dit helpt. De monteur claimde dat er een flinke afwijking in zat (misschien gevolg van te veel enthousiasme in Zeumeren).

Voor issues over DW heeft Kevin Fell een goed artikel geschreven:kevinsjeepparts.com

ik hoop dat stap 1 al voldoende is, mede door dit probleem had ik namelijk wat vraagtekens bij liften.

Thnx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een trilling vergelijkt met DW heb je het nog nooit meegemaakt. Dit is geen trilling meer, maar meer een angstaanjagende aardbeving van 12 op de schaal van Richter. Ik heb dit meermalen meegemaakt door, in mijn geval, te weinig demping op de stuurinrichting . Vraag maar eens aan Mav hoe zo'n "trillinkje" eruit ziet als de auto voor je gaat shaken.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe het voertuig er tijdens een DW uitziet, wel hoe een buschauffeur er uitzag na zo'n ervaring met een volle stadsbus.....

Bij deze bus bleek er later een reactie-triangel ( bovenop het diff van de vooras) afgebroken te zijn!! Dit zorgde bij een snelheid van ongeveer 50km/u voor een bijna oncontroleerbaar voertuig!!!

Ik ben toen overigens nog gewoon met die bus naar de garage gereden, er was niets aan het rijden / sturen te merken!!! blink.gif Dus een verradelijk fenomeen is het wel...... huh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen heeft vast wel eens een crash van een Formule 1 auto gezien. Die waarbij de wielen in de lucht vliegen. Eerst draait het wiel mooi in de lucht rond (alsof hij nog aan de auto zit, maar dan zonder auto) tot het moment dat het wiel ergens op stuitert en uit balans raakt. Hou deze gedachte vast, stel dit wiel in een Jeep formaat voor (30 "of groter en tig keer zwaarder) en denk dit geheel onder je auto terwijl je 100 rijdt of harder... Now that's pretty scary!! wink.gif

Sid, ik heb die vraagtekens ook gehad voordat ik hem liet liften. Ik heb zo'n beetje drie jaar lang alle Jeep forums afgelopen en zitten wikken en wegen of ik het wel zou doen. Nu mijn ZJ gelift is sinds begin dit jaar, heb ik er absoluut geen spijt van. Let wel; mensen die problemen hebben ergens mee hoor je eerder dan mensen waarbij alles goed gaat. Vandaar het grote aantal "slecht nieuws" op alle forums wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit kan zonder problemen tot 4,5" lift dit komt zelfs ten goede aan de hoeken in de aandrijflijn,
Ik denk dat hier de meningen over verschillen. Vanaf 2,5 of 3" worden er meestal andere draagarmen bijgeleverd of er wordt geadviseerd om verstelbare draagarmen te monteren om de hoeken weer te corrigeren, zodat er geen trillingen en extra slijtage op treden.
wil je het goed doen moet je dus ook de "upper control arms" vervangen voor langere.

Om de hoeken te kunnen corrigeren, wat eigenlijk inhoud de as kantelen, hoef je alleen de onder of bovenkant van de as te verkorten of te verlengen. En onderste draagarmen zijn het makkelijkst. Je gaat van een scheefhangende schommel toch ook niet beide touwtjes inkorten of langermaken. biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...