Spring naar bijdragen

Aangehouden Door Douane


voyagerman
 Share

Recommended Posts

hallo mensen vorigeweek ben ik aan eghouden door de douane ze zagen me rijden en dachten dat ik geen tussenschot had wat wel verplicht is voor grijs kenteken. zat er wel in verder mat gemurmeld met de auto papieren maar aan het eind van het verhaal werd mij verteld dat ik de ruiten van de laad ruimte er uit moest halen en vervangen door een niet doorzichtig materiaal wat een onzin ik kan ze toch ook gewoon afplakkekn en bekleden aan de binnen zijde heeft iemand hier wel eens mee te maken gehad of ben ik weer gewoon een geluks vogel die aan gehouden wordt door de dienders ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh das echt lullig. ik heb een paar jaar geleden een xj omgebouwd naar grijs en naar de meest goedkope oplossing gezocht om de ruiten te blinderen. De meest voordehand liggend is folie op de binnenkant van het raam aanbrengen met cadilac black, maar dat is niet goed.wat ik toen gedaan heb is het raam eruit halen en dat is niet zo moeilijk bij een xj en vervangen (tijdelijk) door niet transparant plastic van de bouwmarkt.3 mm dik ofzo....in mijn geval was dit wit en lekker goedkoop. de kans dat je weer aangehouden word is denk ik minimaal, eigenlijk moet het glas eruit :whistle: als je auto weer goedgekeurd is dan gewoon weer van dat folie op de binnenkant plakken b.v. cadilac black wat erg wijnig licht doorlaat. hoe je het raam bij een zj verwijderd weet ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo mensen vorigeweek ben ik aan eghouden door de douane ze zagen me rijden en dachten dat ik geen tussenschot had wat wel verplicht is voor grijs kenteken. zat er wel in verder mat gemurmeld met de auto papieren maar aan het eind van het verhaal werd mij verteld dat ik de ruiten van de laad ruimte er uit moest halen en vervangen door een niet doorzichtig materiaal wat een onzin ik kan ze toch ook gewoon afplakkekn en bekleden aan de binnen zijde heeft iemand hier wel eens mee te maken gehad of ben ik weer gewoon een geluks vogel die aan gehouden wordt door de dienders ?

Bij mijn Cherokee met permanent grijs kenteken zijn de zijruiten bekleed met tapijt en dat heb ik inmiddels al vaker gezien, dus dat geeft geen problemen. Toen ik de auto kocht vond ik dat wel raar en eigenlijk geen gezicht. Ik heb me toen laten vertellen dat alleen folie (ook volledig ondoorzichtig) niet toegestaan is. Volgens mij mag je tegenwoordig een zijruit rechtsachter wel helder laten / hebben.

Over het tussenschot heb ik eigenlijk nooit eerder nagedacht. Aan welke eisen moet dat dan voldoen volgens de "heren dienders"?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De regels hierover zijn duidelijk: de zijruiten moeten vervangen worden door ondoorzichtige platen die "blijvend" met de carosserie verbonden zijn. Dus niet in de raamrubbers, maar lassen of lijmen.

Ook over het formaat van de laadruimte en het tussenschot bestaan vaste regels. Kort gezegt, je moet een vast schot hebben over de volle breedte en hoogte van de auto, waarin een (vast) ruitje mag zitten. Alternatief mag je een schot hebben van 30 cm hoogte op de laadvloer, maar dan moet je daklijn achter de voorste deuren minimaal 30 cm hoger worden. Zoals bij de bekende opel en volkswagen rijdende hondehokjes.

De (vlakke!) laadvloer moet trouwens minimaal 1 meter 25 lang zijn, en de laadruimte minimaal 98 cm hoog. een cherokee haalt dat alleen als de dakbekleding inclusief dwarssteunen eruit gehaalt zijn.

Het is geen goed idee om de zaak een beetje de flessen voor de keuring en daarna alles terug te bouwen; mocht je aangehouden worden riskeer je een boete die kan oplopen tot vele duizenden euro's: men redeneert dat de auto "dus" nooit aan de grijs kenteken wetgeving voldaan heeft, en komt met een navordering wegenbelasting vanaf het moment dat de auto op naam is gezet. Vaak met een boete van 100%.

Je hebt te maken met regels van de RDW en van de belastingdienst. Van de douane wil je nog wel eens een paar dagen de kans krijgen om de zaak te herstellen; van de belastingdienst eigenlijk nooit, da's meteen kassa.

Als je grijs kenteken als particulier rijdt, ligt het weer iets anders: je hebt alleen nog te maken met de regels van de RDW te maken, niet meer met de belastingdienst. Dat betekent dat je meer kans hebt om goed weg te komen als je aangehouden wordt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ahum . . . . :no: en controle op dergelijke eisen valt zeker buiten de APK?

Ik heb mijn Cherokee vorig jaar gekocht en deze staat op de zaak. Als ik jouw omschrijving lees bekruipt mij het vervelende gevoel dat hij totaal niet aan de eisen voldoet. Zoals ik al schreef zijn bij mij de ramen bekleed en ook al lijkt het tapijt volledig verlijmd te zijn met het glas, ik ga ervanuit dat ze nog wel gewoon in de rubbers hangen. Weliswaar heb ik een verhoogd dak, maar dat is zeker geen 30 cm. Op de 125 cm laadvloerlengte kom ik 5 cm te kort door de LPG-tank.

Volgens de verkoper zou de wagen blijvend op grijs kenteken staan. Hij heeft hem geleverd met een nieuwe APK, door hemzelf gekeurd.

:thumbsup: Maar ik ben nu dus bang dat dit in dit verband mij niet zal helpen. Zou ik inderdaad een volledige naheffing kunnen krijgen met 100% boete?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ahum . . . . -_- en controle op dergelijke eisen valt zeker buiten de APK?

Ik heb mijn Cherokee vorig jaar gekocht en deze staat op de zaak. Als ik jouw omschrijving lees bekruipt mij het vervelende gevoel dat hij totaal niet aan de eisen voldoet. Zoals ik al schreef zijn bij mij de ramen bekleed en ook al lijkt het tapijt volledig verlijmd te zijn met het glas, ik ga ervanuit dat ze nog wel gewoon in de rubbers hangen. Weliswaar heb ik een verhoogd dak, maar dat is zeker geen 30 cm. Op de 125 cm laadvloerlengte kom ik 5 cm te kort door de LPG-tank.

Volgens de verkoper zou de wagen blijvend op grijs kenteken staan. Hij heeft hem geleverd met een nieuwe APK, door hemzelf gekeurd.

:whistle: Maar ik ben nu dus bang dat dit in dit verband mij niet zal helpen. Zou ik inderdaad een volledige naheffing kunnen krijgen met 100% boete?

Yup, de APK gaat alleen over de technische staat. Neem contact op met de RDW als je zeker wil zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt!

Ergens toch vreemd, aangezien iets als het chassisnr wel gecontroleerd wordt. Maar goed, misschien moet ik idd eens informeren.

Zolang ik dan geen slapende honden wakker maak . . . .

Nee, de APK keurmeester kijkt naar je nummer voor de administratie. Dat hij het juiste voertuig voor zich heeft.

Volgens mij zijn er een paar forummers keurmeester (geweest), die zullen je wel precies kunnen vertellen wat en hoe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de 125 cm laadvloerlengte kom ik 5 cm te kort door de LPG-tank.

Heb ergens gelezen, ik meen zelfs op dit forum. Dat het gaat om de mogelijkheid van die lengte. Je gastank kan dus blijven zitten en heeft geen invloed op je grijs "situatie"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ff op de site van de doune geweest

Middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak (ruimtewagens, minibusjes, terreinauto's en dergelijke)

Een middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak moet voldoen aan de volgende eisen:

Eisen middelgrote bestelauto zonder verhoogd dakdak laadruimte:minder dan 25 cm hoger dan het hoogste gedeelte van de portieropening van de bestuurderszitplaats

zijruiten:1 zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte is toegestaan ongeacht de grootte ervan

laadruimte (blok *):

  • ten minste 125 cm lang
  • ten minste 98 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en over een lengte van ten minste 125 cm

tussenschot:

  • direct achter de bestuurderszitplaats over de volle breedte en hoogte van de bestuurderscabine
  • 1 of meerdere vaste ramen in het tussenschot zijn toegestaan over de volle breedte met een maximale hoogte van 40 cm

en verder ik heb hem inmiddels bijna zo ver ik heb de ruiten wel laten zitten zijn gelijmd en staat hier niet duidelijk dat ik ze er uit moet halen ik heb ze mnet vloervbedkking bekleed van binnen en van buiten laten beplakken met reclame folie mat zwart lijkt net kunstof.

tussen scot klaar gemaakt zo dat het ook duidelijkis dat hij er in zit rechts mag idderdaad een ruit zitten volgens mij alleen de ruit tussen de b en c stijl niet het klein ruitje er achter. de laad vloer is bij mij nog niet heelmaal kjlaar maar maak hem wel vlak die bekeuring wil ik idd niet oplopen kan idderdaad op lopen naheffing en 100%.

maar goed blijft balen hij wordt er niet mooier van en is lullig heb de auto pairen staan bedrijfwagenb papiern komen bij rdw weg en nu gaan ze moeilijk doen :S is dus typiche weer een gevalletje burocratie en geld klopperij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Stern,

De lengte van de laadruimte mag je tellen alsof de tank er niet in zat.

Wat betrefd de hoogte van het dak, die is naar mijn gegevens onbelangrijk, het gaat om de hoogte van de laadruimte in de auto!

Wat inderdaad dus niet mag, dat is de ramen met wat dan ook bekleden.

ze mogen er gewoonweg niet inzitten. Maar ik hoe groot is de kans dat ze je ervoor aanhouden? Dus....:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rij voor de zaak met een vw transporter grijs nieuw gekocht zonder schot of stang en dergelijke.

Ik heb een wrangler yj prive met hardtop is grijs met getinte ramen en tapijt aan de binnenzijde erop dus ook gewoon met raamrubbers......

Volgens mij om voor grijs kenteken in aanmerking komen moet je minimaal 1 kubieke meter laadruimte hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh das echt lullig. ik heb een paar jaar geleden een xj omgebouwd naar grijs en naar de meest goedkope oplossing gezocht om de ruiten te blinderen. De meest voordehand liggend is folie op de binnenkant van het raam aanbrengen met cadilac black, maar dat is niet goed.wat ik toen gedaan heb is het raam eruit halen en dat is niet zo moeilijk bij een xj en vervangen (tijdelijk) door niet transparant plastic van de bouwmarkt.3 mm dik ofzo....in mijn geval was dit wit en lekker goedkoop. de kans dat je weer aangehouden word is denk ik minimaal, eigenlijk moet het glas eruit :) als je auto weer goedgekeurd is dan gewoon weer van dat folie op de binnenkant plakken b.v. cadilac black wat erg wijnig licht doorlaat. hoe je het raam bij een zj verwijderd weet ik niet.

De kans dat je weer aangehouden word is denk in minimaal......

Dit moet zijn , de kans dat je huisbezoek krijgt is er groot.

Als je in het systeem staat dat er iets niet klopt komt er vanzelf iemand aan de deur om je auto te bekijken.

Dit is geen bangmakerij, maar een verhaal uit de praktijk!

doe er U voordeel mee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, de APK keurmeester kijkt naar je nummer voor de administratie. Dat hij het juiste voertuig voor zich heeft.

Volgens mij zijn er een paar forummers keurmeester (geweest), die zullen je wel precies kunnen vertellen wat en hoe.

Apk keuring begint met controleren van de kenteken gegevens

dus kenteken chassis no brandstof aantal cylinders en als er vemeld staat bij type auto automaat of deze er ook in zit dit om te controleren of de auto ook de zelfde is als de auto op kenteken.

verder de technische controle en de Milieu technische controle, met het verhaal grijskenteken maat voering houd men zich niet bezig.

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rij voor de zaak met een vw transporter grijs nieuw gekocht zonder schot of stang en dergelijke.

Ik heb een wrangler yj prive met hardtop is grijs met getinte ramen en tapijt aan de binnenzijde erop dus ook gewoon met raamrubbers......

Volgens mij om voor grijs kenteken in aanmerking komen moet je minimaal 1 kubieke meter laadruimte hebben.

hier staat de complete teks over de grijs kenteken eisen

http://www.belastingdienst.nl/variabel/motorrijtuigenbelasting/motorrijtuigenbelasting-32.html

het is dus even de vraag wat voor auto het betreft die is aangehouden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik mijn YJ uit België invoer wordt alleen het kenteken vertaald. Dwz: In België is het een Lichte vracht, dus het wordt automatisch een YJ op grijs kenteken! Maar je moet er wel Geel voor betalen. Navraag bij de Douane leert me dat dit legaal jedoch niet normaal is. In principe voldoet de YJ niet aan de grijze eissen. Te weinig laadvermogen ed. Als ik staande wordt gehouden, zo zeiden ze me, ben ik niet fout, maar dat zal wel FF duren voordat de controlerende ambtenaar dat weet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleem is dat er 2 instanties betrokken zijn bij een grijs kenteken auto:

De Douane en de RDW.

De grijs-kenteken inrichtings-eisen worden door de douane bepaald. Zij willen geld zien moeten belasting incasseren.

Dus als je auto niet aan de grijs kenteken-eisen voldoet, maar wel als zodanig rondrijdt, zullen ze een onderzoek instellen.

Is er BPM betaald en wordt er normaal wegenbelasting voor "geel" betaald: Prima!

Geen BPM afgedragen??? Oei... Dan wordt er verder gezocht... De auto wordt dan op afgiftedatum van het kenteken tegen de toen geldende eisen gehouden. Klopt dat, en is de auto na de nieuwe regels niet verkocht: Klaar.

Blijkt het niet te kloppen, ben je het bokkie! Vaak krijg je eerst een waarschuwing, maar soms ook niet ( bij een grote controle is het vaak meteen raak)

Let wel: Je pleegt een economisch delict. Ofwel: Het levert je zelfs een strafblad op!

Omkeuren naar geel is dus beslist het overwegen waard...:bye1:

De RDW doet het anders... Bij een APK wordt hij bijvoorbeeld als bedrijfswagen gekeurd. Dat geeft een aantal verschillen met een geel kenteken. Remvertraging, uitsteken van de banden, enz zijn oa zaken die wat afwijken.

Of je er een achterbank en ramen in hebt zitten, zal de RDW worst zijn, mits e.e.a. voldoet aan de daaraan gestelde techische eisen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...