Spring naar bijdragen

Trackbar Iets 'verschuiven'


RTreffers
 Share

Recommended Posts

Je kan het punt waar de trackbar vastzit (punt B hierboven) verplaatsen zoals Mav deed op de vorige pagina.

Dan gebruik je dezelfde trackbar, dus hoef je m niet te verstellen/verbouwen.

is inderdaad een hele goede optie, maar als je maar 12 mm op hoeft te schuiven blijft er weinig vlees over. vandaar dat ik de stang verlengt heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 81
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Lassen = verlengen

Boren = verlengen

Zie de beide foto's.

Anders gezegt, de afstand tussen de twee bouten van de trackbar moet grotter worden.

De stelling van Pythagoras luidt:

"In een rechthoekige driehoek is het kwadraat van de lengte van de hypotenusa gelijk aan de som van de kwadraten van de lengtes van de rechthoekszijden".

Anders geformuleerd:

a2 + b2 = c2

Pythagoras_abc.png

sorry maar ben een mieren**ker maar als je verboord verleng je de "C" niet, je pakt alleen het bevestigingsopunt op "B" op een andere plek waardoor je effectief B verkort om nog steeds de passende driehoek te krijgen.

naar mijn mening zijn beide aanpassingen even effectief, alleen zou ik zelf bij verboren 2 extra plaatjes eroverheen zetten om wat van het weggeboorde "vlees" op te heffen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sorry maar ben een mieren**ker maar als je verboord verleng je de "C" niet, je pakt alleen het bevestigingsopunt op "B" op een andere plek waardoor je effectief B verkort om nog steeds de passende driehoek te krijgen.

naar mijn mening zijn beide aanpassingen even effectief, alleen zou ik zelf bij verboren 2 extra plaatjes eroverheen zetten om wat van het weggeboorde "vlees" op te heffen..

denk dat kameel het over de uitleg van mij abc had?

maar uiteindelijk hebben we het allemaal over het zelfde en begrijpen we elkaar.

hoop alleen dat ruud het nog snapt :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij verlengen is er nóg een piepklein verschil:

De hoek van de trackbar t.ov de as veranderd (wordt kleiner). Bij verboren niet.

Die hoek is wél belangrijk: de trackbar hoort evenwijdig aan de stuurstok te lopen. Zoniet loop je kans op "Bumpsteer".

Nu zal dat hier wel meevallen... maar toch een belangrijk iets om bij na te denken als je aan de trackbar gaat werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij verlengen is er nóg een piepklein verschil:

De hoek van de trackbar t.ov de as veranderd (wordt kleiner). Bij verboren niet.

Die hoek is wél belangrijk: de trackbar hoort evenwijdig aan de stuurstok te lopen. Zoniet loop je kans op "Bumpsteer".

Nu zal dat hier wel meevallen... maar toch een belangrijk iets om bij na te denken als je aan de trackbar gaat werken.

maar als je de wagen 10 inch verhoogt (b.v.) en je verboord hem dan doet de trackbar niets meer, want hij staat loodrecht naar beneden.

dus moet hij juist wel verlengt worden, want je wil de hoek ook niet al te groot hebben en volgens mij krijg je dan juist bumpsteer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij verlengen is er nóg een piepklein verschil:

De hoek van de trackbar t.ov de as veranderd (wordt kleiner). Bij verboren niet.

Die hoek is wél belangrijk: de trackbar hoort evenwijdig aan de stuurstok te lopen. Zoniet loop je kans op "Bumpsteer".

Nu zal dat hier wel meevallen... maar toch een belangrijk iets om bij na te denken als je aan de trackbar gaat werken.

Zucht, nu maak je het nog verwarrender :huh::thumbsup: maar je hebt wel gelijk. probeer de hoek van de trackbar en de stuurstang gelijk te houden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar als je de wagen 10 inch verhoogt (b.v.) en je verboord hem dan doet de trackbar niets meer, want hij staat loodrecht naar beneden.

dus moet hij juist wel verlengt worden, want je wil de hoek ook niet al te groot hebben en volgens mij krijg je dan juist bumpsteer

In dat geval ( 10") moet je de stuurstok ook aanpassen.

Overigens kun je de stuurstok ook langer stellen natuurlijk, als je de stuurstok net zoveel verlengt als de trackbar, ben je er ook.

Je moet er trouwens ook op letten dat het stuurhuis, na een modificatie aan de trackbar, stuurstok en/of wagenhoogte, bij rechtuitrijden weer exact in de middenstand staat. Dit is zeer belangrijk voor het stuurgedrag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een adjustable trackbar is inderdaad de beste optie, vooral als je niet zeker weet of je naderhand niet toch nog een inch hoger of juist lager wil in de vering.

rene weet zeker dat hij niet nog meer omhoog wil met de wagen, dus hebben we de trackbar vermaakt, en ik twijfel geen moment aan de veranderring en lassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ha ha, mooi ruud, dit wordt echt een fluitje van een cent.

als je de bout van de trackbar los hebt, laat dan iemand rustig aan het stuur draaien ( naar rechts +- een kwart slag )

en dan komt hij vanzelf voor het andere gat.

bij de eerste foto heb je de stuurstok aangestreept, en je zal zien als je de trackbar een gat opgeschoven hebt dat je stuur scheef staat tijdens het rechtuit rijden.

maar deze kan je recht zetten door de boutjes die jij bij foto 1 hebt aangestreept los te draaien en dan de sok te verdraaien.

veel succes we horen het wel. :worshippy:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan het overigens kwaad om nu zo rond te rijden?

Ben hier wel erg benieuwd naar omdat ik dan weet of ik met spoed moet handelen.

Nee je hoeft het niet gisteren te doen....maar ik zou het wel het weekend doen.

Gat zit er al zie ik op de foto...

Dus half uurtje max...en je bent klaar...

Mazzel Rene

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door jullie informatie heb ik een goed beeld gekregen van wat er moet gebeuren, thanks :angry: .

Zit alleen nog even met twee dringende vragen;

1. De vorige eigenaar zei dat de trackbar goed heeft gezeten.

Hij gaf aan "heb je al gecontroleerd op speling ofzo..miss dat er een bushing stuk is..", mij zegt dit helemaal niets...

Kan het zo zijn dat dit verschil is ontstaan door speling of iets dergelijks?

Er zit geen andere trackbar onder en hij zit niet in het gaatje waar ik hem nog mee kan verplaatsen..

2. Als ik de trackbar verplaats en hem monteer op het gaatje dat vrij is. Hoe weet ik dan of dit exact voldoende is zodat alles weer

recht staat. Volgens mij kan mij Jeep nooit van te voren weten wat mijn verhoging is en dit gat exact juist maken.... :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...