willembrand Geplaatst February 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2007 Je kan het punt waar de trackbar vastzit (punt B hierboven) verplaatsen zoals Mav deed op de vorige pagina.Dan gebruik je dezelfde trackbar, dus hoef je m niet te verstellen/verbouwen. is inderdaad een hele goede optie, maar als je maar 12 mm op hoeft te schuiven blijft er weinig vlees over. vandaar dat ik de stang verlengt heb. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst February 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2007 Het enige vlees wat ie er tegen komt is van mij omdat ik uitgeschoten ben met het aandraaien van die trackbar op die auto Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst February 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2007 Lassen = verlengenBoren = verlengen Zie de beide foto's. Anders gezegt, de afstand tussen de twee bouten van de trackbar moet grotter worden. De stelling van Pythagoras luidt: "In een rechthoekige driehoek is het kwadraat van de lengte van de hypotenusa gelijk aan de som van de kwadraten van de lengtes van de rechthoekszijden". Anders geformuleerd: a2 + b2 = c2 sorry maar ben een mieren**ker maar als je verboord verleng je de "C" niet, je pakt alleen het bevestigingsopunt op "B" op een andere plek waardoor je effectief B verkort om nog steeds de passende driehoek te krijgen. naar mijn mening zijn beide aanpassingen even effectief, alleen zou ik zelf bij verboren 2 extra plaatjes eroverheen zetten om wat van het weggeboorde "vlees" op te heffen.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willembrand Geplaatst February 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2007 sorry maar ben een mieren**ker maar als je verboord verleng je de "C" niet, je pakt alleen het bevestigingsopunt op "B" op een andere plek waardoor je effectief B verkort om nog steeds de passende driehoek te krijgen.naar mijn mening zijn beide aanpassingen even effectief, alleen zou ik zelf bij verboren 2 extra plaatjes eroverheen zetten om wat van het weggeboorde "vlees" op te heffen.. denk dat kameel het over de uitleg van mij abc had? maar uiteindelijk hebben we het allemaal over het zelfde en begrijpen we elkaar. hoop alleen dat ruud het nog snapt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2007 Bij verlengen is er nóg een piepklein verschil: De hoek van de trackbar t.ov de as veranderd (wordt kleiner). Bij verboren niet. Die hoek is wél belangrijk: de trackbar hoort evenwijdig aan de stuurstok te lopen. Zoniet loop je kans op "Bumpsteer". Nu zal dat hier wel meevallen... maar toch een belangrijk iets om bij na te denken als je aan de trackbar gaat werken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willembrand Geplaatst February 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2007 Bij verlengen is er nóg een piepklein verschil:De hoek van de trackbar t.ov de as veranderd (wordt kleiner). Bij verboren niet. Die hoek is wél belangrijk: de trackbar hoort evenwijdig aan de stuurstok te lopen. Zoniet loop je kans op "Bumpsteer". Nu zal dat hier wel meevallen... maar toch een belangrijk iets om bij na te denken als je aan de trackbar gaat werken. maar als je de wagen 10 inch verhoogt (b.v.) en je verboord hem dan doet de trackbar niets meer, want hij staat loodrecht naar beneden. dus moet hij juist wel verlengt worden, want je wil de hoek ook niet al te groot hebben en volgens mij krijg je dan juist bumpsteer Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst February 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2007 Bij verlengen is er nóg een piepklein verschil:De hoek van de trackbar t.ov de as veranderd (wordt kleiner). Bij verboren niet. Die hoek is wél belangrijk: de trackbar hoort evenwijdig aan de stuurstok te lopen. Zoniet loop je kans op "Bumpsteer". Nu zal dat hier wel meevallen... maar toch een belangrijk iets om bij na te denken als je aan de trackbar gaat werken. Zucht, nu maak je het nog verwarrender maar je hebt wel gelijk. probeer de hoek van de trackbar en de stuurstang gelijk te houden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willembrand Geplaatst February 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2007 Zucht, nu maak je het nog verwarrender maar je hebt wel gelijk. probeer de hoek van de trackbar en de stuurstang gelijk te houden juist verlengen dus. want je moet je stuurstang ook verlengen, anders staat je stuur scheef sterker nog, je moet je sporing ook afstellen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2007 maar als je de wagen 10 inch verhoogt (b.v.) en je verboord hem dan doet de trackbar niets meer, want hij staat loodrecht naar beneden.dus moet hij juist wel verlengt worden, want je wil de hoek ook niet al te groot hebben en volgens mij krijg je dan juist bumpsteer In dat geval ( 10") moet je de stuurstok ook aanpassen. Overigens kun je de stuurstok ook langer stellen natuurlijk, als je de stuurstok net zoveel verlengt als de trackbar, ben je er ook. Je moet er trouwens ook op letten dat het stuurhuis, na een modificatie aan de trackbar, stuurstok en/of wagenhoogte, bij rechtuitrijden weer exact in de middenstand staat. Dit is zeer belangrijk voor het stuurgedrag! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willembrand Geplaatst February 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2007 klopt, hebben we ook gedaan. moesten ook de sporing opnieuw afstellen omdat deze deel uitmaakt van de stuurgeometrie. stuurstang is ook gedeeltelijk spoorstang. en van die 10'' was even een extreem voorbeeld. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst February 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 26, 2007 Doe dan net als ik....... verboor hem, voor tijdelijk, bestel een nieuwe adjustable trackbar en zet die er een weekje later onder....... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willembrand Geplaatst February 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 26, 2007 een adjustable trackbar is inderdaad de beste optie, vooral als je niet zeker weet of je naderhand niet toch nog een inch hoger of juist lager wil in de vering. rene weet zeker dat hij niet nog meer omhoog wil met de wagen, dus hebben we de trackbar vermaakt, en ik twijfel geen moment aan de veranderring en lassen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst February 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 26, 2007 Zo zijn jullie niet gaan slapen. Mooie oplossingen allemaal. Gaat goed komen Rudi. En het is te hopen dat je het allemaal nog kan begrijpen. Maar dat denk ik wel. Mazzel en sucses bij het afstellen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RTreffers Geplaatst February 26, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 26, 2007 Ik heb een paar foto's gemaakt van mijn auto. Klopt het dat het rode de trackbar is? Zie ik het nu goed op de derde foto! Zit er al een gat om de trackbar te verschuiven????? foto 1 foto 2 foto 3 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst February 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 26, 2007 yup... ff los maken. een ander tegen jeep laten duwen bout door juiste gat....vast draaien.... klaar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 26, 2007 Bij de eerste foto heb je de verkeerde gekozen..maar daarna klopt het. Schijnbaar (volgens Utah) zit er al een tweede gat ja, maar dat is mij nooit opgevallen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RTreffers Geplaatst February 26, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 26, 2007 yup...ff los maken. een ander tegen jeep laten duwen bout door juiste gat....vast draaien.... klaar Is het écht zo simpel????? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst February 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 26, 2007 yup meer is het niet........ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RTreffers Geplaatst February 26, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 26, 2007 yup meer is het niet........ Dus zelf IK moet dat kunnen...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst February 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 26, 2007 yup... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst February 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 26, 2007 kun je gelijk "sleutelt zelf"JA invullen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willembrand Geplaatst February 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 26, 2007 ha ha, mooi ruud, dit wordt echt een fluitje van een cent. als je de bout van de trackbar los hebt, laat dan iemand rustig aan het stuur draaien ( naar rechts +- een kwart slag ) en dan komt hij vanzelf voor het andere gat. bij de eerste foto heb je de stuurstok aangestreept, en je zal zien als je de trackbar een gat opgeschoven hebt dat je stuur scheef staat tijdens het rechtuit rijden. maar deze kan je recht zetten door de boutjes die jij bij foto 1 hebt aangestreept los te draaien en dan de sok te verdraaien. veel succes we horen het wel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RTreffers Geplaatst February 26, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 26, 2007 Kan het overigens kwaad om nu zo rond te rijden? Ben hier wel erg benieuwd naar omdat ik dan weet of ik met spoed moet handelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst February 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 26, 2007 Kan het overigens kwaad om nu zo rond te rijden?Ben hier wel erg benieuwd naar omdat ik dan weet of ik met spoed moet handelen. Nee je hoeft het niet gisteren te doen....maar ik zou het wel het weekend doen. Gat zit er al zie ik op de foto... Dus half uurtje max...en je bent klaar... Mazzel Rene Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RTreffers Geplaatst February 27, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 27, 2007 Door jullie informatie heb ik een goed beeld gekregen van wat er moet gebeuren, thanks . Zit alleen nog even met twee dringende vragen; 1. De vorige eigenaar zei dat de trackbar goed heeft gezeten. Hij gaf aan "heb je al gecontroleerd op speling ofzo..miss dat er een bushing stuk is..", mij zegt dit helemaal niets... Kan het zo zijn dat dit verschil is ontstaan door speling of iets dergelijks? Er zit geen andere trackbar onder en hij zit niet in het gaatje waar ik hem nog mee kan verplaatsen.. 2. Als ik de trackbar verplaats en hem monteer op het gaatje dat vrij is. Hoe weet ik dan of dit exact voldoende is zodat alles weer recht staat. Volgens mij kan mij Jeep nooit van te voren weten wat mijn verhoging is en dit gat exact juist maken.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.