Spring naar bijdragen

Trackbar Iets 'verschuiven'


RTreffers
 Share

Recommended Posts

Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een Cherokee uit 1993.

Hij is 3inch verhoogd en heb onlangs modderbanden gemonteerd.

Wat blijkt nu...

het voorwiel aan de linkerkant (bestuurderskant) steekt veel verder uit dat het voorwiel aan de rechterkant. Schilt zeker een paar centimeter.... :lol: :lol: :lol:

Ik heb van Sverre begrepen dat dit te maken heeft met de verhoging waardoor de as iets opzij gaat zitten. Ik heb er geen verstelbare onderzitten...

Dit schijnt te kunnen worden opgelost door de trackbar iets te 'verschuiven' :rolleyes::whistle::P .

Aangezien ik (nog) een leek ben op dit gebied vraag ik me af of iemand mij misschien wil en kan helpen bij het verhelpen van dit probleem. Ik heb zelf namelijk (nog) niet de kennis en kunde om dit te doen. Denk dat ik er misschien zelf nog niet eens de goede gereedschappen voor heb...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 81
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ik denk dat er gewoon een verlengbeugeltje aan moet.

de plek waar de trackbar vastzit beneden aan de bijrijderskant. daar moet een beugeltje zodaat het scharnierpunt

ongeveer 5 cm hoger komt te zitten.

Door de verhoging komt de trackbar schever te staan en dus wordt de afstand tussen het linker en rechterbevestigingspunt kleiner en komt er meer spanning op te staan.

Ik kan je alleen een foto geven hoe dat bij een wrangler zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat er gewoon een verlengbeugeltje aan moet.

de plek waar de trackbar vastzit beneden aan de bijrijderskant. daar moet een beugeltje zodaat het scharnierpunt

ongeveer 5 cm hoger komt te zitten.

Door de verhoging komt de trackbar schever te staan en dus wordt de afstand tussen het linker en rechterbevestigingspunt kleiner en komt er meer spanning op te staan.

Ik kan je alleen een foto geven hoe dat bij een wrangler zit.

Ik heb nu totaal geen idee waar ik naar moet zoeken. Dus misschien kan een foto van een Wrangler mij iets meer duidelijkheid verschaffen.

Wat ik nu begrijp is het dus niet een erg grote en duurzame ingreep?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welnee kost niet veel

die trackbar loopt schuin en hoe hoger je omhoog gaat hoe schuiner hij komt te staan

dus het punt horizontaal tussen de bevestigingspunten wordt kleiner en komt er meer spanning op te staan.

Dus eigenlijk moet jij iets langer worden gemaakt. Maar eenvoudiger is het scharnierpunt iets te verplaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het is de doorgezaagde trackbar van 27 mm die we in een pijp van inwendig 27 mm hebben gemonteerd van 4 mm wanddikte.

we hebben inderdaad dit geheel met een buitenhoeklas aan elkaar gelast en daarbij heb ik 35 mm naar binnen ook nog 4 proplassen gemaakt.

owkee, ik zag alleen maar de hoeklas en was al bang dat ie erg snel zou gaan scheuren. hoeklassen kunnen over het algemeen weinig hebben door het ontbreken van een complete doorlassing

maar met die proplassen erbij moet het wel goed komen :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

?

Rudi de trackbar moet langer worden.

Dus wij hebben hem doorgeslepen.

De trackbar is uitwendig 27mm.

Dus eerst aan 1 zijde de pijp die inwendig 27mm is eraan vast gelast.

Toen met de andere zijde erin onder de auto plaatsen.

As van de auto in het midden geplaatsen....

Afgetekend en de trackbar er onderuit gehaald.

Toen helemaal afgelast.

Trackbar weer plaatsen.......en klaar ben je.....

Mazzel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rudi de trackbar moet langer worden.

Dus wij hebben hem doorgeslepen.

De trackbar is uitwendig 27mm.

Dus eerst aan 1 zijde de pijp die inwendig 27mm is eraan vast gelast.

Toen met de andere zijde erin onder de auto plaatsen.

As van de auto in het midden geplaatsen....

Afgetekend en de trackbar er onderuit gehaald.

Toen helemaal afgelast.

Trackbar weer plaatsen.......en klaar ben je.....

Mazzel

bedankt voor je duidelijke omschrijving.

Echter is mij nog niet helemaal duidelijk wat een trackbar nu precies is en waarvoor deze dient (schaam, schaam, schaam... :thumbsup: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De trackbar is de stang die van je as naar je chassis loopt. Deze zorgt ervoor dat de body van de auto boven de as blijft.

Zou je deze niet hebben kan kun je je auto van links naar rechts boven de as bewegen, die schroefveren doen namelijk niets aan zijdelingse stijfheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

owkee, ik zag alleen maar de hoeklas en was al bang dat ie erg snel zou gaan scheuren. hoeklassen kunnen over het algemeen weinig hebben door het ontbreken van een complete doorlassing

maar met die proplassen erbij moet het wel goed komen :thumbsup:

B.T.W. de trackbar is massief, en die heb ik aardig in kunnen branden.

en als je de bevestiging op de as bekijkt, blijft er na verboren ook niet veel vlees over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van de vorige eigenaar van mijn Cherokee heb ik begrepen dat de trackbar altijd heeft goedgezetten na de verhoging.

Hij heeft deze iets 'verschoven', ik maak hieruit op dat hij niets heeft gelast of geboort.

Kan het dus ook door simpelweg iets te verschuiven?

Dit kan mijn inziens niet zonder een gat boren of lassen.

Of er moet een verstelbare op zitten.

Bijvoorbeeld een JKS

ogs156.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zit geen verstelbare op....

Maar ik lees nu dat er dus twee manieren zijn;

1. lassen en verlengen

2. een nieuw gat boren en verschuiven

klopt dit?

Lassen = verlengen

Boren = verlengen

Zie de beide foto's.

Anders gezegt, de afstand tussen de twee bouten van de trackbar moet grotter worden.

De stelling van Pythagoras luidt:

"In een rechthoekige driehoek is het kwadraat van de lengte van de hypotenusa gelijk aan de som van de kwadraten van de lengtes van de rechthoekszijden".

Anders geformuleerd:

a2 + b2 = c2

Pythagoras_abc.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als de vorige eigenaar zegt dat hij hem iets verschoven heeft dan zou het een verstelbare trackbar moeten zijn.

maar uit jouw verhaal blijkt dat het linker voorwiel meer uitsteekt dan het rechter, dus denk ik dat hij hier niets mee gedaan heeft.

hieronder nog een uitleg.

punt a is de body.

punt b is de as.

punt c ( de diagonale streep van de z is de trackbar.)

wel, als je nu punt a omhoog brengt zie je wat er gebeurd en moet je punt c verlengen om de twee horizontale streepen recht boven elkaar te krijgen.

a

z c

b

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...