Spring naar bijdragen

Beginnersproject: Duc's Xj


DUC
 Share

Recommended Posts

Temidden van al het doorgewinterde sleutelgeweld begin ik ook hier maar eens mijn bescheiden topic over de aanpassingen die ik aan mijn XJ (1998 - sport) wil gaan doen. Ik zit nog op 't sleutelniveau van "wat voor velgen moet ik hebben" dus voel je vrij opbouwende kritiek te leveren (graag zelfs ;-) ).

Ik heb helaas weinig ruimte en weinig tijd om veel zelf te sleutelen; zal er daarom regelmatig voor kiezen dingen te laten doen. Ik moet nog wel een beetje bekijken waar/bij wie dan ... B&S of Maasbach ligt dan qua afstand denk ik het meest voor de hand.

Mijn short-term wishlist:

- 3 parkeerdeuken weg laten werken en grill opnieuw spuiten, daardoor inclusief nieuw embleem en sticker (laten doen)

- lakstift aanschaffen voor een paar kleine krasjes (sja, bomen hè :rolleyes: )

- nieuw stukkie voorbumper (bestellen en zelf monteren)(muur stond te dichtbij)

- XJ ophogen zodat er 31ers onder kunnen (zelf doen of laten doen?)(heb al wel hulp van een befaamd sleutelaar aangeboden gekregen :rolleyes: )(maar wat moet ik dan bestellen?)(en zou ik ze zonder verhoging er al onder kunnen zetten?)

- nieuwe velgen (maar welke? Met of zonder gebruik van spacers?)(ik heb ook nog 4 standaard stalen velgen met general grabbers liggen - voor erbij?)(en ik vind de standaard limited velgen eigenlijk al heel fraai)

- roofrack met reservewiel (of toch maar een skibox? Maar da's nie mooi)

- sidebars

Planning: vóór de komende zomervakantietrip naar de provence

Mijn long-term wishlist:

- andere voorbumper of bescheiden bullbar

- met lier

- xenon verlichting

- taillight guards

- ?

Dit topic open ik nu omdat ik vandaag ben begonnen met een afspraak te maken bij een schadeherstelbedrijf. A.s. vrijdag moet-ie klaar zijn.

Punt 1 van mijn vinklijst :mellow:

Nog even een vraagje: ik zat zo eens naar de standaard-krik te kijken ingeval van lekke band ... maar die past dus net tussen de straat en de onderkant van de auto en dan houdt 't op - de jeep is dus niet de hoogte in te krijgen. Dat schiet dus niet op. Hoe doen jullie dat, zelfs met standaard velgen&banden? (behalve 5 stoeptegels in de auto leggen).

Ow ja, een plaatje van hoe-ie er nu uitziet:

165017712_ca72ff5e26.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 135
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tof :rolleyes:

Volgens mij ben je lang niet de enige die zichzelf best handig vind, maar met z'n dopsleutelsetje in zijn hand staat te kijken van "waar begin ik" en "waar begin ik aan". /me kijkt naar zichzelf :wacko:

Mijn short-term wishlist:

- 3 parkeerdeuken weg laten werken en grill opnieuw spuiten, daardoor inclusief nieuw embleem en sticker (laten doen)

- lakstift aanschaffen voor een paar kleine krasjes (sja, bomen hè :mellow: )

- nieuw stukkie voorbumper (bestellen en zelf monteren)(muur stond te dichtbij)

- XJ ophogen zodat er 31ers onder kunnen (zelf doen of laten doen?)(heb al wel hulp van een befaamd sleutelaar aangeboden gekregen :rolleyes: )(maar wat moet ik dan bestellen?)(en zou ik ze zonder verhoging er al onder kunnen zetten?)

- nieuwe velgen (maar welke? Met of zonder gebruik van spacers?)(ik heb ook nog 4 standaard stalen velgen met general grabbers liggen - voor erbij?)(en ik vind de standaard limited velgen eigenlijk al heel fraai)

- roofrack met reservewiel (of toch maar een skibox? Maar da's nie mooi)

- sidebars

Planning: vóór de komende zomervakantietrip naar de provence

Mijn long-term wishlist:

- andere voorbumper of bescheiden bullbar

- met lier

Ik zou het leuk vinden om te lezen wat je hebt gedaan en vooral wat je afwegingen waren. Je noemt die liftkit al en ik zie dat er al howto's zijn, maar ik zou er een hoop van opsteken als je ook zou aangeven waarom je voor kit x hebt gekozen en als je het wilt vertellen: ook wat het kost en hoeveel tijd je ervoor nodig had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tof :rolleyes:

Volgens mij ben je lang niet de enige die zichzelf best handig vind, maar met z'n dopsleutelsetje in zijn hand staat te kijken van "waar begin ik" en "waar begin ik aan". /me kijkt naar zichzelf :rolleyes:

Ik zou het leuk vinden om te lezen wat je hebt gedaan en vooral wat je afwegingen waren. Je noemt die liftkit al en ik zie dat er al howto's zijn, maar ik zou er een hoop van opsteken als je ook zou aangeven waarom je voor kit x hebt gekozen en als je het wilt vertellen: ook wat het kost en hoeveel tijd je ervoor nodig had.

Da's precies de reden waarom ik dit topic ben begonnen. We heten niet allemaal OGDAK :wacko::mellow:

Ik moet veel uitzoeken en leren en zal dat idd zoveel mogelijk proberen te beschrijven.

Een afweging is bijvoorbeeld de velgen. (Wat mij werd verteld:) met standaard-velgen en 31"heb ik spacers nodig ivm ruimte in de wielkasten. Maar er zijn ook velgen waarbij je geen spacers nodig hebt. Wat is dan wijsheid? En wat zijn prijsverschillen?

Verder wil ik (nog) niet teveel aanpassingen doen waarbij het hele rijgedrag van de auto verandert; ik wil 'm - indien nodig - ook nog gewoon als dagelijkse auto kunnen gebruiken. Ik wil wat meer bodemvrijheid in het terrein, een wat stoerder uiterlijk maar wedstrijd-trials zal ik er niet mee gaan rijden. Een dagje baggeren is voor mij vooralsnog lol zat.

Overigens: het uitdeuken van twee deuren (zonder spuitwerk) en het spuiten van m'n grill + één spatscherm komt op 400 euro. Plus het JEEP logo en één "sport" stickertje à 60 euro samen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een afweging is bijvoorbeeld de velgen. (Wat mij werd verteld:) met standaard-velgen en 31"heb ik spacers nodig ivm ruimte in de wielkasten. Maar er zijn ook velgen waarbij je geen spacers nodig hebt. Wat is dan wijsheid? En wat zijn prijsverschillen?

Hoeft niet, spacers, alleen zal je maximale stuuruitslag iets beperkt worden.

Verder wil ik (nog) niet teveel aanpassingen doen waarbij het hele rijgedrag van de auto verandert; ik wil 'm - indien nodig - ook nog gewoon als dagelijkse auto kunnen gebruiken.

Als jij 3.5" gaat verhogen en 31'ers monteert dan veranderd het rijgedrag van de auto aanzienlijk :rolleyes:

Kunt hem wel dagelijks rijden, maar het veranderd wel behoorlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als jij 3.5" gaat verhogen en 31'ers monteert dan veranderd het rijgedrag van de auto aanzienlijk :rolleyes:

Kunt hem wel dagelijks rijden, maar het veranderd wel behoorlijk.

Ik zat aan ongeveer 2" te denken ... ?

En w.b. spacers: die kan ik naderhand natuurlijk ook altijd monteren. Dus eerst zo maar eens proberen, met de standaard velgen die ik heb liggen incl. 31".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

FF voor de duidelijkheid:

31" met 2" = geen terrein

31" met 3,5" = wel terrein

??

Da's wel heel zwart/wit haha.

Je kunt met 2" en 31'ers natuurlijk het terrein wel in maar je zult niet volledig gebruik kunnen maken van je wieluitslag omdat je banden aan gaan lopen in je wielkasten. Óf je moet hogere bumpstops gaan plaatsen maar dan beperk je je wieluitslag weer en da's ook zonde.

Dus met 2" zou ik het op 30'ers houden om ook in het terrein profijt te hebben van je vering.

:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even een vraagje: ik zat zo eens naar de standaard-krik te kijken ingeval van lekke band ... maar die past dus net tussen de straat en de onderkant van de auto en dan houdt 't op - de jeep is dus niet de hoogte in te krijgen. Dat schiet dus niet op. Hoe doen jullie dat, zelfs met standaard velgen&banden? (behalve 5 stoeptegels in de auto leggen).

Zet de krik (op een stevige plaats) onder de as i.p.v. de kokerbalk. Zet er, indien mogelijk, een assteun bij voor de veiligheid of gooi het reservewiel onder de auto. Gaat er iets mis en schiet de krik eronderuit gebeuren er tenminste geen ernstige dingen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier een lijstje met "richtlijnen" wat betreft lift/banden combinaties:

Bandengrootte - hoeveelheid lift - Body & Fender Trimming:

29x9.50, 235/75R15, 255/70R15

Geen lift - kans op aanlopen bij volledige wieluitslag

29x10.50", 29x11.50"

Geen lift - Klein beetje fender trimming nodig

1"-2" lift - Geen aanlopen

30x9.50"

Geen lift - Kans op aanlopen (alleen straat gebruik)

1" -2" - Kleine kans op aanlopen bij volledige wieluitslag

30x10.50", 30x11.50",30x12.50"

2" lift - hoe breder de band, hoe meer fender trimming

31x9.50", 31x10.50"

2.5" lift - fender trimming

3" lift - geen trimming nodig

31x12.50", 31x13.50", LT325/60R15

3"-4" lift - fender trimming

4.5"-5" lift - klein beetje trimmen

32x9.50, 32.10.50"

4"-4.5" lift - klein beetje trimmen

32x11.50", 32x12.50", 32x14.50"

4.5"-5" lift - fender trimming nodig.

33x9.50", 33x10.50", 33x11.50"

5.5" lift - beetje trimmen

6"-6.5" lift - geen fender trimming nodig

33x12.50"

5.5"-6" lift - fender trimming nodig

34x9.50"

6" lift min. - beetje trimmen

35x12.50"

8" lift - fender trimming nodig

(btw als je 2" doet heb ik iig een setje shocks voor je liggen :rolleyes: (rancho 9000x))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Da's wel heel zwart/wit haha.

Je kunt met 2" en 31'ers natuurlijk het terrein wel in maar je zult niet volledig gebruik kunnen maken van je wieluitslag omdat je banden aan gaan lopen in je wielkasten. Óf je moet hogere bumpstops gaan plaatsen maar dan beperk je je wieluitslag weer en da's ook zonde.

Dus met 2" zou ik het op 30'ers houden om ook in het terrein profijt te hebben van je vering.

:mellow:

Hm ... nog meer keuzemogelijkheden :rolleyes:

:wacko::rolleyes:

Bedoel je met wieluitslag: veerweg?

Want de hoogte maakt toch niet uit voor je wieluitslag?

Ik begreep dat je spacers nodig hebt om de wieluitslag met 31" groot genoeg te houden.

Maar goed, ik héb 4 velgen met 31" liggen. Kan natuurlijk altijd 2" met 31" proberen; bevalt dat niet dan terug naar 30" of verder de lucht in :yes:

Zet de krik (op een stevige plaats) onder de as i.p.v. de kokerbalk. Zet er, indien mogelijk, een assteun bij voor de veiligheid of gooi het reservewiel onder de auto. Gaat er iets mis en schiet de krik eronderuit gebeuren er tenminste geen ernstige dingen....

OK, da's wel een goeie.

Assteun bij 'aanschaflijstje'

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hm ... nog meer keuzemogelijkheden :rolleyes:

:mellow::rolleyes:

Bedoel je met wieluitslag: veerweg?

Want de hoogte maakt toch niet uit voor je wieluitslag?

Ik begreep dat je spacers nodig hebt om de wieluitslag met 31" groot genoeg te houden.

Maar goed, ik héb 4 velgen met 31" liggen. Kan natuurlijk altijd 2" met 31" proberen; bevalt dat niet dan terug naar 30" of verder de lucht in :wacko:

OK, da's wel een goeie.

Assteun bij 'aanschaflijstje'

Wieluitslag bedoel ik idd veerweg mee.

Die spacers zijn niet persé nodig, zoals ik zei je hebt kans dat je draaicirkel iets kleiner wordt doordat je band tegen je control arm aanloopt (kun je stellen met een boutje in je knuckle) maar dat hoeft niet. Nadeel van spacers is weer dat je je wiel (en band) verder naar buiten zet, dus bij het inveren je eerder de rand van je wielkast cq. spatbord raakt ipv dat het wiel ín de wielkast inveert.

Ander nadeel van spacers is overigens dat je meer stress op je wiellagers creeërt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kent m vast al wel http://www.kevinsjeepparts.com/xj/xjlifts.html

staan minimaal lift voor bandmaat , welke backspace enz...

velgen....is persoonlijk, http://www.fountaintire.com/custom_wheels/virtual_wheels/# en dan klikken op virtual_wheels.jpg

misschien maakt dat de keuze makelijker voor de velgen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wieluitslag bedoel ik idd veerweg mee.

Die spacers zijn niet persé nodig, zoals ik zei je hebt kans dat je draaicirkel iets kleiner wordt doordat je band tegen je control arm aanloopt (kun je stellen met een boutje in je knuckle) maar dat hoeft niet. Nadeel van spacers is weer dat je je wiel (en band) verder naar buiten zet, dus bij het inveren je eerder de rand van je wielkast cq. spatbord raakt ipv dat het wiel ín de wielkast inveert.

Ander nadeel van spacers is overigens dat je meer stress op je wiellagers creeërt...

OK.

Denk erover om die spacers idd maar te laten zitten.

Ik vond op i-net de volgende combi:

http://4wheeldrive.about.com/library/uc/uc_steve_w_ca.htm

"3 inch Rough Country coils w/add a leaf, 31 inch tires, Currie track bar, that's it for now."

en dit staat mij wel aan; lijkt me een aanpassing zonder al te veel extreme zaken of moeilijkheden.

3" dus :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er mooi uit............... maar (ja ik ga weer zeuren haha)...

Hoe zijn jouw bladveren achter? Zijn die nog in goede staat of doorgezakt?

Ik heb zelf het idee dat ze nog wel in goede staat zijn. Auto is nu op de kop af 9 jaar oud.

Zal er bij daglicht nog eens nauwkeuriger naar kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kent m vast al wel http://www.kevinsjeepparts.com/xj/xjlifts.html

staan minimaal lift voor bandmaat , welke backspace enz...

velgen....is persoonlijk, http://www.fountaintire.com/custom_wheels/virtual_wheels/# en dan klikken op virtual_wheels.jpg

misschien maakt dat de keuze makelijker voor de velgen?

Dank voor de links. Beiden heb ik al eens eerder gezien, maar

- velgen vind ik op deze site toch behoorlijk bling-bling en zoveel is er niet mis met de standaard sport- of limited velgen. En daar passen ook gewoon 31" op;

- ik vind mezelf (nog :rolleyes: ) te weinig doorgewinterd sleuteraar om maar zo wat uit de VS te laten komen. Dan bestel ik het liever in overleg bij b.v. B&S. Dan maar wat meer maar dan weet ik i.i.g. (redelijk) zeker da'k niets verkeerds heb.

Wel handig om me te oriënteren. En gelukkig heb ik een goed voorbeeld hier om de hoek :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:rolleyes: bestellen in usa zou ik ook alleen via 4wd.com doen.. maar op veel us sites veel nuttige info

wrom hier uitvinden waneer die amerikanen het al tig keer gedaan hebben :rolleyes:

tja die velgen idd niks mis mee met orgineel alleen een verkeerde BP is wel weer op telossen met spacer andere velg is beter, maar wel bij de juiste merken gekeken? en maat ingevult 15" elk merk kan je kiezen dus ook de non bling velgen al blijft het maar een plaatje.......foto is toch beter om te kijken of het mooi is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3" dus :rolleyes:

Sow, jij bent nog makkelijker te overtuigen dan ik :rolleyes:

Dat je de noodzaak van 3" ziet is duidelijk, maar wat ga je verder doen dan? Op welke gronden kies je een verhogingskit en ben je niet bang dat je straks de tussenbak moet laten zakken of dat je een SYE nodig hebt?

Ik ben ervaringsdeskundige in me te snel in zulke dingen te storten en dat eindigt meestal in veel hogere rekening. Hoe overzie je dat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ander vraagje ... in hoeverre is een andere track bar met 3" lift een noodzakelijk kwaad?

Niet noodzakelijk, wel mooier natuurlijk haha.

Kunt je originele 3/4" verzetten, in onderste bracket aan de as gat 3/4" verplaatsen naar bestuurderskant.

(Herstel: in geval van 3" lift TB 5/8" verplaatsen )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sow, jij bent nog makkelijker te overtuigen dan ik :whistle:

Dat je de noodzaak van 3" ziet is duidelijk, maar wat ga je verder doen dan? Op welke gronden kies je een verhogingskit en ben je niet bang dat je straks de tussenbak moet laten zakken of dat je een SYE nodig hebt?

Ik ben ervaringsdeskundige in me te snel in zulke dingen te storten en dat eindigt meestal in veel hogere rekening. Hoe overzie je dat?

Morgen ga ik je vertellen of ik een TCL nodig heb of niet (SYE iig niet). Sta sinds vandaag een 4" hoger met de XJ... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zou een liftkit kiezen op gebruikers ervaring.

dus veel lezen op usa site's

Rubicon Express (RE) is een hele goeie...

Alleen zijn die vetnippels niet zo sterk :whistle:;)

Maar ik zal je binnenkort mijn ervaringen delen met mijn setje (foto's volgen in de loop van het weekend)

(mag ook mailen of bellen evt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...