mrobers Geplaatst February 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2007 De Amerikaanse forums staan er vol van; de verlichting van een ZJ is niet helemaal super. Okay; wij hebben dan de Europese glazen koplampen die aanmerkelijk beter zijn dan de kunstoffen Amerikaanse, maar toch... Na een zoektocht over de voor en nadelen van diverse lampen (Osram, Philips etc.) kwam ik uiteindelijk uit op echte Xenon-verlichting. Via Marktplaats heb ik een Pearl H4 Bi-Xenon set gekocht (www.xenonstore.nl) zodat zowel dim- als grootlicht Xenon zouden zijn. Een eitje zou je denken. Nou ja, dat viel nog een beetje tegen. Vooral omdat bij mij een stuk van de koplamphouder afbrak (eigen schuld). Nadat ik dat had gefixed had ik nog een kleine uitdaging om de 'veer' zo te positioneren dat hij de Xenon-lampen netjes vasthield. Daarna de ballasts (voor de Xenon; die werken op hoogspanning) en een relay voor dim/grootlicht bevestigen en de boel aansluiten. Al met al was ik in 2 uurtjes klaar. Met het nodige koffiedrinken en kletsen ;-) Het resultaat mag er wezen; zoveel licht heb je zelden gezien. Het lijkt wel alsof je in een compleet andere auto rijdt in het donker. En het ziet er ook nog eens netjes uit. Er is geen strooilicht (was ik wel bang voor) en het verblindt zo te zien de tegenliggers niet (op afstand geprobeerd). Het geeft een geweldig luxe look. Superrrrrr!!! Aanradertje... voor 175EUR ben je klaar ;-) Op verzoek van vele Jeep-rijders heb ik hieronder een 'How To' geschreven voor het inbouwen in een Jeep Grand Cherokee (ZJ). STAP 1 - Setje H4 Bi-Xenon aanschaffen ;-) Ik heb voor Pearl gekozen bij www.xenonstore.nl ; het setje kost 175EUR. Ik heb gekozen voor 8000k (blauw/wit). Er is ook een Pilot-versie welke iets duurder is maar buiten de langere garantie voor zover zichtbaar technisch hetzelfde. STAP 2 - Accu uitbouwen ivm beweegruimte STAP 3 - Rubber afsluitkapje verwijderen (moet je straks aanpassen), beugeltje los en H4 lamp eruit STAP 4 - Het middelste deel van het rubber kapje moet je eruit snijden; de xenon-lampen zijn wat langer dan een normale H4.Je ziet op een foto verderop hoe de Xenon-lamp er uiteindelijk een beetje uitsteekt. STAP 5 - Beugeltje loshalen van de koplamp; anders past de Xenon-lamp niet. Helaas krijg je de originele metalen beugel niet meer zomaar over de lamp geklikt om hem vast te zetten. Ik heb de beugel er zelf even afgehaald (schuif je zo los) en eerst over de Xenon-lamp geschoven. Daarna de Xenon-lamp erin, beugeltje weer vastschuiven, vastklikken en als laatste de rubber manchet er weer overheen schuiven om de boel spatwaterdicht te maken. Je ziet op de foto hoe de Xenon-lamp er uiteindelijk een beetje uitsteekt; vandaar het gat in het rubberen kapje. STAP 6 - Ditzelfde herhaal je voor de andere kant; je luchtfilter hoef je niet weg te halen; je kunt er prima bij. STAP 7 - Per kant heb je een ballast-kastje. Dat kun je netjes ergens vastschroeven. Aan de bestuurderszijde heb ik dat gedaan door de voorste schroef van het ruitensproeiertankje los te halen en de bevestigingsbeugel van het kastje er netjes bij te schroeven. Aan de passagierszijde heb ik hem aan een schroef van een accu-bak-beugel gemonteerd die tegen het spatbord zit. Het kastje voor de hoog/dimlicht-schakeling (met daaraan dus de plus- en minkabel) heb ik momenteel nog niet vastgeschroefd; die zit klem achter de accu. STAP 8 - Vlakbij de accu monteer je het meegeleverde relaiskastje. STAP 9 - Vervolgens steek je alle stekkers in elkaar; dat kan maar op één manier en alles is keurig waterdicht (mooi systeem!) STAP 10 - Aan de kabelboom vanuit het relaiskastje zit een contra-stekker waar je de originele stekker die normaal op de H4-lamp zit, in moet steken. Deze wordt gebruikt als stuursignaal voor het inschakelen van je dim- en grootlicht. De Xenon-verlichting krijgt zijn spanning nu immers rechtstreeks via de accu i.p.v. via de auto-kabelboom (= minder spanningsverlies). Ik heb de originele stekker aan de passagiers-zijde gebruikt (dichtbij de accu); de stekker aan de bestuurders-zijde hangt los (evt. dicht-tapen tegen vocht). STAP 11 - Het relais-kastje heeft 2 zekeringen (dubbel voor links en rechts) met 1 rode pluskabel. Sluit die aan op je accupool (+). Je hebt dan nog 2 massadraden; aan één kant heb ik hem netjes aan de accu (-) bevestigd. Aan de andere zijde (bestuurderszijde) heb ik de massakabel aan een bestaande massa-aansluiting op de binnenkant van het schutbord erbij geschroefd. STAP 12 - Accu weer monteren en lampen testen. Ook eventjes je grootlicht testen; je hoort een klik en voila; groot licht! STAP 13 - Alles uitzetten en de kabels netje wegwerken. STAP 14 - Koffie drinken Meer werk is het niet. Als bij mij dat stukje koplamphouder niet was afgebroken, was ik in een uurtje klaar geweest En wat betreft de APK en onze vrienden van de politie; het is volledig toegestaan op onze ZJ's. Peter5.9LX heeft een aantal artikels op internet opgezocht die uitgebreid beschrijven wat wèl en niet mag (waarvoor dank!); bekijk de thread in dit forum hierover maar eens (http://www.jeepforum.nl/index.php?showtopic=6945&st=45). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marcel010 Geplaatst May 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 20, 2007 Xenon hoort via een lens naar buiten te gaan en dat is bij jou niet het geval. Ik denk niet dat de mede weggebruikers blij met je zullen zijn. Dat het stoer staat op een jeep is sowieso een feit:yes:. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst June 6, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2007 Xenon hoort via een lens naar buiten te gaan en dat is bij jou niet het geval.Ik denk niet dat de mede weggebruikers blij met je zullen zijn. Dat het stoer staat op een jeep is sowieso een feit:yes:. Ik denk dat je dan even goed moet kijken in de wetgeving hieromtrent; daarin staat niets vermeld over het soort reflector of lens dat benodigd is voor achteraf-inbouw. Eerlijkheid gebied ook te zeggen dat tot nog toe niemand heeft geseind o.i.d. omdat het licht zou verblinden. Ik heb het netjes laten afstellen bij de garage en het lichtbeeld (bij de APK) was volgens hun beter dan met de normale halogeen-verlichting. Tel daarbij op dat je een enorme lichtverbetering ziet op de weg voor je en dan is dit iets dat ik verdorie 3 jaar eerder had moeten doen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.