Spring naar bijdragen

Wagoneer En Rdw Keuring


Tzummie
 Share

Recommended Posts

ff kijken:

RDW.NL

citaat:

Kentekenkeuring personenauto zonder Europese typegoedkeuring

Bent u van plan om een personenauto van buiten Europa naar Nederland te importeren? Dan kunt u voor personenauto?s zonder typegoedkeuring bij de RDW een aanvraag indienen.

? De keuring wordt, inclusief benodigde testen, uitgevoerd op

het Test Centrum Lelystad.

? Een eventueel benodigd identiteitsonderzoek, al dan niet

gecombineerd met inslag van een identificatienummer, kan

deel uitmaken van de keuring.

? Deze procedure is alleen van toepassing op fabrieksmatig en

seriematig geproduceerde personenauto?s. Andere

categorieën voertuigen, zoals lichte bedrijfsauto?s of

zelfbouwvoertuigen, vallen voorlopig nog buiten deze

regeling.

De voertuigeisen zijn gebaseerd op:

- Eisen kleine serie regeling personenauto?s

- Permanente eisen (APK eisen)

Toelatingsprocedure

Wanneer u een aanvraag wilt indienen voor deze speciale toelating, moet u het volgende aan leveren:

1) Een zo volledig mogelijk ingevuld en ondertekend

<A href="http://iks.rdw.nl/NR/rdonlyres/6B819919-1E2D-47FF-8524-3F833B68AD80/0/2E0518b.pdf" target=_blank>aanvraagformulier.arrow_link.gif Deze wordt tevens als opdracht

beschouwd. (Let op: lees ook de voorwaarden)

2) Foto?s of een folder van het voertuig

3) Eventuele (EG) deelcertificaten van onderdelen van het

voertuig

4) Eventuele kopieën (buitenlands) kentekenbewijs van het

voertuig

5) Eventuele andere voertuigdocumentatie (Internet)

Om vertraging te voorkomen moet u het formulier zo compleet mogelijk invullen.

Kosten

Voor het standaard toelatingspakket wordt per voertuig een bedrag van ? 952,75 in rekening gebracht.

Voor dit bedrag worden de volgende handelingen uitgevoerd:

1) Beoordelen van de schriftelijke aanvraag

2) Uitvoeren dynamische testen op Lelystad

3) Keuring en opname voertuig

Het bedrag is exclusief léges voor kentekenafgifte, belastinggelden, ARN bijdrage, eventueel herkeuringstarief en kosten voor mogelijk benodigde aanvullende testen.

U moet rekening houden met een gemiddelde doorlooptijd van 12 werkdagen, er van uitgaande dat voldoende informatie beschikbaar is en het voertuig voldoet aan de gestelde eisen.

Nog even op een rijtje in welke situatie u naar welke RDW afdeling gaat.

Maak een afspraak bij een keuringsstationarrow_link.gif als:

? Een kentekenbewijs uit een EG- of EVA land kan worden

overgelegd

? Een door de douane afgegeven verhuisgoedverklaring kan

worden overgelegd

? Het een historisch voertuig betreft

De datum in gebruikname voor een personenauto ligt vóór

01-01-1973

? Er een geldige typegoedkeuring van toepassing is (meestal

wel bij voertuigen ouder dan 1996)

Of op het voertuig een geldige Europese of nationale

typegoedkeuring van toepassing is, kunt u navragen bij de

fabrikant of diens gemachtigde importeur

? Het een herimport betreft (Het voertuig was eerder in

Nederland geregistreerd)

? Het een aanvraag voor een bijzonder kenteken (BN/GN)

betreft

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de info. Helaas beantwoordt het mijn vraag niet. Deze info gaat over auto's buiten EEG zonder typegoedkeuring. Wagoneer heeft die wel, maar mijn vraag gaat over welke delen er aangepast moeten worden om aan de Europese Wagoneer typegoedkeuring te voldoen? Dus koplampen E-keurmerk, knipperlichten (driving lights die blijven branden), mistachterlicht, geen rode knipperlichten, etc.

bij voorbaat dank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erg weinig.. Uit m'n hoofd:

mistlamp is niet verplicht voor 1997, knipperlichten wèl maar ook rood toegestaan als het origineel is.

achteruitrijlicht is niet verplicht op oldtimers.

Volgens mij hoef je erg weinig aan te passen...

Problemen krijg je echt niet met een nog standaard Wagoneer in goede staat.

Maar, RDW is dè instantie. Stuur gewoon een mail. (en laat ff hier weten :D )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat was feitelijk ook wat ik bedoelde: Vraag het de betreffende instantie... :D

Overigens kan het, ondanks typegoedkeuring, nog best zijn dat er e.e.a. aangepast moet worden... Oude amerikanen willen nog wel eens het chassisnummer niet in het chassis ingeslagen hebben... Dat moet dan dus nog even gebeuren. Koplampen zullen ook aan de europese eisen moeten voldoen. De z.g. "Sealed Beam" lampen zijn bijvoorbeeld hier niet toegestaan.

Ook las ik laatst op een mercedes forum iets over amerikaanse gordels die hier niet toegelaten waren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat was feitelijk ook wat ik bedoelde: Vraag het de betreffende instantie... :wacko:

Overigens kan het, ondanks typegoedkeuring, nog best zijn dat er e.e.a. aangepast moet worden... Oude amerikanen willen nog wel eens het chassisnummer niet in het chassis ingeslagen hebben... Dat moet dan dus nog even gebeuren. Koplampen zullen ook aan de europese eisen moeten voldoen. De z.g. "Sealed Beam" lampen zijn bijvoorbeeld hier niet toegestaan.

Ook las ik laatst op een mercedes forum iets over amerikaanse gordels die hier niet toegelaten waren...

Hoi

Je moet alleen de koplampen aanpassen hier moet je de stadsverlichting inmaken, en verder als je papieren ok zijn

lekker laten keuren.

succes

GR

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Henk,

stadslichten in de lampen inbouwen; Hoe gaat dat in z'n werk? Kan je geen Europese Wagoneer koplampen gebruiken?

Moet er geen E-keurmerk in het koplampglas? De oranje driving lights in de knipperlichten moeten er toch ook uitgeknipt worden?

dank

gr

T

Zie mijn PM

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Wie heeft er ervaring met het klaarmaken van een Wagoneer ('82) voor de RDW keuring? Welke modificaties moeten er gedaan worden? Koplampen E-keurmerk, en verder? Welke problemen zijn er te verwachten met deze keuring?

dank!

gr

Tom

Hey Tom,

Koplampen moeten E keur hebben. Drivinglights mogen niet oranje branden, dus of witte glaasjes ervoor of koplampen met stadslicht erin. Even op de sloop zoeken van een europeesche auto met grote rechthoekige lampen zouden moeten ook passen.

En heel belangrijk waar ze eigenlijk direct naar kijken zijn E keur reflectors aan de achterzijde.

En de rode zijverlichting mag niet branden, oranje wel, heb zelf APK gedaan met 4 oranje zijlampen.

Amirikaanse gordels heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Groet en succes met de keuiring :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Dank! Is helaas nog niet zover. Waggy zit op de boot vanuit USA...

T.

Hey Tom,

Koplampen moeten E keur hebben. Drivinglights mogen niet oranje branden, dus of witte glaasjes ervoor of koplampen met stadslicht erin. Even op de sloop zoeken van een europeesche auto met grote rechthoekige lampen zouden moeten ook passen.

En heel belangrijk waar ze eigenlijk direct naar kijken zijn E keur reflectors aan de achterzijde.

En de rode zijverlichting mag niet branden, oranje wel, heb zelf APK gedaan met 4 oranje zijlampen.

Amirikaanse gordels heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Groet en succes met de keuiring :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Henk, sorry voor de late reactie; Ik ben net terug van vakantie Spanje met de Wagoneer (direct na RDW keuring op stap gegaan). Het is een heel verhaal geworden, allereerst vanwege de leeftijdsbepaling ivm BPM en 25-jaars vrijstelling: RDW neemt van de meeste US import auto's het midden van het bouwjaar: Ze kijken dus niet naar data die op de title staan, aangezien dat vaak onvoldoende is om datum eerste toelating te bepalen. In mijn geval zou dat dan dus 30 juni 2007 zijn; Ik wilde echter met de auto op vakantie en op mijn title stond wel degelijk een datum 17 mei 1982. Na ENORM veel heen en weer gebeld te hebben met RDW ("je moet bij de douane betalen, dus moet je die bellen") en douane ("de douane volgt de RDW in bepaling"), heb ik een uitspraak gekregen van een keurmeester, dat ze ofwel 17 mei zouden aanhouden OF het midden van MODELjaar 1982 (da's 28 februari). In beide gevallen dus niet later dan 17 mei 2007 vrijstelling. De naam van de keurmeester gevraagd, omdat we onze pappenheimers kennen inmiddels. Toch ging het bij de keuring (bijna) verkeerd, omdat die keurmeester er niet was en deze keurmeester "met uitspraken van anderen niet zoveel kon". Voor hem was het dus 30 juni.. Na veel heen en weer gepraat, toch voor elkaar gekregen: 17 mei.

Toen de keuring zelf: Technisch auto in prima staat, moest alleen nummer ingeslagen/gegraveerd worden. Had alleen hiervoor een afspraak gemaakt, met daarna de technische keuring op "keuren zonder afspraak". Een afspraak hiervoor zou 6 weken duren. Dit ging eigenlijk redelijk eenvoudig; Ik had alleen een losse koplamp (was vergeten boutjes aan te draaien) en een te hoog lichtbeeld; Beide kon/mocht ik ter plaatse corrigeren.

So far, so good. Toen kwam het invoeren van de gegevens, waarbij dus (zie boven) allereerst de datum op 30 juni werd gezet. Aan eind van invullen van gegevens door keurmeester kwamen "bijzondere bepalingen". Ik begreep toen pas dat kleine kentekenplaten hieronder vallen. Maar "die zou ik niet nodig hebben, want gewone platen pasten zonder probleem", volgens de keurmeester. Ik protesteerde, omdat dat niet kan (zeker niet als je originele chroomplaten naast kenteken hebt). Keurmeester hield voet bij stuk en zo gingen de papieren naar de douane voor afhandeling. Ik wilde bij douane binnenstappen, maar was het er toch niet mee eens; Dus weer de keuringshal in en wederom de keurmeester aangesproken; Wilde gewoon niet, zei dat men bij hem erom vroeg omdat "het mooier stond". Hem meegenomen naar de auto, grote platen ervoor gehouden, hield nog steeds vol "dat hij ze wel gemonteerd kreeg", enz. De bepaling hiervoor samen opgezocht en gevonden dat de diepte van de "uitsparing" voor kleine achterplaten minstens 15mm moet bedragen; Hij mat 10mm (aan zijkant), ik 22mm (midden boven de plaat)... Toen ging hij het opzoeken in de typegoedkeuring, maar daar stond niets (uiteraard niet, want toentertijd waren kleine platen geen issue, dus stond/staat dat in geen enkele oudere typegoedkeuring gemeld als bijzondere bepaling). Wel, uiteindelijk ging hij door de knieen, toen ik hem foto's van de chromen platen achterop de klep liet zien en dat daardoor grote platen niet pasten EN omdat ik een van de (assistent?) keurmeesters erbij haalde, die zelf ook een Wagoneer had (die had echter blauwe platen, soort van middenmaat plaat). De papieren bij de douane teruggehaald, met pen erbij geschreven "kentekenplaat model 18.2 toegestaan".. en zo geschiedde.

Technisch viel het inderdaad mee, maar de andere zaken eromheen hebben veel tijd en aandacht gekost. Als "dank" heb ik een mooi kenteken gekregen...

De dagen erna nog e.e.a an de auto gedaan (o.a.add-a-leaf achter, om kontje te liften). Zaterdag's op weg naar Spanje. Aan eind van vakantie ruim 3500 km gereden zonder enige problemen. Half litertje olie verbruik. Auto gaat nu naar Jan van Egmond voor volledige anti-roest behandeling.

Nog bedankt voor je info! Had nog 2 reflectortjes mee naar de RDW "just in case", maar daar vroegen ze niet om.

Gr. T

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...