Spring naar bijdragen

"HOW TO" vervangen van visco "249" tussenbak


acro
 Share

Recommended Posts

Het grote wonder is geschied, ik ga de bocht door en 't bonkt niet!!

Na 2 maanden geleden m'n visco uit de VS binnen te hebben gekregen moest het er toch maar eens van komen. Zag er een beetje tegen op (ondanks handleiding op www.jeephorizons.com) en was bang dat het een helse klus zou worden. Het tegendeel is echter waar. Het is tijdrovend op de conventionele manier maar voor iemand die een moer of bout kan losdraaien geen enkel probleem.

Tijdsuur: 5-9 uur

Benodigd gereedschap:

* Dopsleutel set #8, #13, #14, #15

* Torx sleutel 25

* Bako of dop maat #30 (Aftappen en vullen olie tussenbak.)

* Veel doeken en bak om olie op te vangen.

* 12 vlaks sleutel maat 14 of korte 6 vlaks sleutel.

* Snapring tangen recht en haaks (Zorg voor goede en niet van die sissy opzet dingen en slijp de haakse plat aan de buitenkant)

* Vloeibare rubber pakking.

* Krik

Demontage:

Met dop #15 de twee bouten van de beschermplaat verwijderen onder de dwarsbalk van de versnellingsbak en de beschermplaat aan de achterste bout naar achter draaien en met touwtje aan draagarm bevestigen.

v1.jpg

Daarna alle electra pluggen losmaken(2), de ontluchterslang, en de hendel om de tussenbak te schakelen uit de arm duwen met een tang.

v3.jpg

Een van de pluggen is rechts op de foto te zien. De ander zit links en de ontluchterslang linksboven. Hierna de tussenbak van olie ontdoen en de dop er weer opdraaien.

Hierna de stand van de kruiskoppelingen markeren zodat ze weer in dezelfde positie terug geplaats worden. Dit i.v.m. balancering aandrijfas.

v2.jpg

Tussenbak in z'n vrij zetten. Met dopsleutel #8 kunnen nu de kruiskoppelingen losgemaakt worden en de assen verwijderd. Eerst de achterse as verwijderen. Dan de voorste. Doordat hij in z'n vrij staat kan je makkelijk de as draaien om bij de moeilijk bereikbare boutjes te komen waarmee hij aan de tussenbak zit .Hierna kan je beginnen met het losdraaien van de 6 moeren die de tussenbak verbinden met de versnellingsbak. Met een 12 vlaks steeksleutel #14 gaat het eenvoudig. Kunt hiermee kleine slagen maken. Handig als je weinig ruimte hebt. Met een hele kort dopsleutel zou het ook kunnen maar mijn set was te diep.

Moeren niet direkt verwijderen maar handvast op de draad laten zitten.

De bovenste moer aan de passagiers kant is een moeilijke waar eigenlijk niet bij te komen is. Ik heb een krik onder de balk van de versnellingsbak gezet, de 4 bouten losgedraaid en de versnellingsbak 10cm laten zakken. Dit geeft precies genoeg ruimte om vanaf de bestuurderskant de moer aan de andere kant los te draaien. Versnellingsbak weer omhoog en tijdelijk weer vastzetten. Daarna krik onder de tussenbak zetten en deze voorzichtig verwijderen. Hulp van iemand is nodig om bak heel te laten zakken. (weegt een ton gevoelsmatig) Zet trouwens een bak onder het open gedeelte van de versnellings bak. Druppelde bijna liter uit. (Moest stoppen door regen en kon bak niet terugplaatsen op zelfde dag.)

v4.jpg

Bak op een werkbank o.i.d. en laat daar de bak nog een keer uitlekken op een doek .Dan het plaatje dat op het achterste aandrijfhuis zit los schroeven met de torx #25.

v6.jpg

Hieronder zie je de snapring zitten die straks los moet.

v7.jpg

Het huis zit vast met 4 bouten, deze verwijderen en met een beitel het huis en tussenbak scheiden.

v8.jpg

Als hij los komt het moment om met de snapring tang aan de gang te gaan en tegelijkertijd de veer uit elkaar te knijpen en het huis verder naar achter te trekken. De veer kan niet wegspringen dus geen zorgen. Knijpen en lostrekken. Veer blijft op z'n plaats in het huis.

Dat zwarte ding is de visco.

v9.jpg

Nadat het huis is verwijderd heb je zicht op de as, een lager, oliepomp en de visco.

v10.jpg

Het lager zit vast met een snapring. Verwijder deze met de snapring tang. Het lager kan er nu af. Op het lager zie je de groef waar de eerste snapring inzit om het huis te "locken"

v17.jpg

Nu kan de oliepomp er af. maak het slangetje los en trek de pomp voorzichtig van de as.

v11.jpg

Nu zie je weer twee veren. Verwijder deze ook. Staat veel spanning op! Op de foto zie je de twee groeven waar ze in zaten. 1 blokkeerd de visco en de ander zorgt dat de pomp op z'n plaats blijft.

v12.jpg

Nu komt het "moment supreme". De visco kan van de as afgetrokken worden.

v13.jpg

v14.jpg

Montage:

Precies in omgekeerde volgorde. Vergeet niet weer de juiste olie in je bak te doen.

Voor het monteren onder de auto heb ik gebruik gemaakt van een ladder die ik in de breedte onder de auto heb geplaats en steeds meer verhoogde met blokken. Zorg voor een hulp want plaatsen is echt niet alleen te doen!! (of je moet Arnold heten)

v21.jpg

Snelle methode:

Er is ook een andere methode die minder werk is maar meer gevoel vereist omdat je geen zicht heb op de eerst snapring waar je het huis mee los maakt. Doordat ik geen benul had van wat tegen te komen of hoe de eerste veer los te krijgen heb ik het op de "oude" manier gedaan. Nu zou ik de snelle methode proberen voordat ik alles los ging halen.

Als ik het zelf op de snelle methode zou doen dan ging ik als volgt te werk.

* Tussenbak van olie ontdoen

* Versnellingsbak 10cm verlagen door dwarsbalk los te maken.

* Haakse omgekeerde snapringtang aanpassen zodat er een breed vlak op zit ter breedte van de sleuf in het huis.(i.p.v. de twee punten) Op deze manier heb je altijd grip op de veer en kan je hem blind openen en het huis eraf trekken.

* Voor de rest van de handelingen heb je ruimte genoeg.

* Bij het terugplaatsen van het huis controleren (spiegel)of de veer weer netjes op z'n plaats zit in de gleuf van het lager. Het lager kan iets schuiven dus misschien is het handig om het lager met een beetje "Loctite" op de as vastzetten tegen de eerste veer.

Hieronder twee foto's van de binnenkant van het huis en de veer. Bij de close up krijge je een beetje een idee hoe de veer zit en hoe die "blind" los moet. Je kan met je vingers de veer voelen. Ongeveer 2-3 cm onder de rand van de sleuf. Breedte sleuft is ongeveer 2 cm. Meten als je de tang wil aanpassen.

v19.jpg

v18.jpg

Als iemand de snelle methode wil toepassen dan kom ik graag eens neuzen en evt. handje helpen als het niet te ver uit de buurt is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

heb vandaag mijn visco op de snelle manier vervangen en dat is zelfs gelukt zonder mijn bak te laten zakken. dit alles mede dank zij acro zijn how to.

Ik heb alleen een tooltje gemaakt om op een makkelijke manier de borgring van boven te lossen. Ik was binnen 2 uur klaar met het vervangen van de visco. En kan het iedereen aanraden zelf te doen, is een klusje van niks. :lol:

jeep002.jpg

jeep001.jpg

jeep005.jpg

jeep004.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 12 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...