Spring naar bijdragen

"how To" Vaag Sturen Verhelpen


XJos88
 Share

Recommended Posts

Ik had in mijn ZJ steeds het idee dat het sturen beter zou moeten kunnen. Op een rechte weg zat ik voordurend te corrigeren, en even niet opletten betekende meestal dat ik ineens een andere kant op aan het rijden was. Links-rechts bochtjes waren een avontuur geworden.

Er zat dus te veel speling op het stuur. Het ijzerwerk van het onderstel was allemaal prima in orde, dus maar eens onder de motorkap gekeken.

Draaiend aan het stuur zie ik de stuurstang wel bewegen, maar de pitman niet. De speling moet dus in het stuurhuis gezocht worden.

(voor degenen die zich afvragen wat voor armen ik wel niet moet hebben om tegelijkertijd aan het stuur te draaien en onder de motorkap naar het stuurhuis te kunnen kijken: ik had wat hulp)

Aan het werk:

Goed, het stuurhuis dus. Voor wie nog niet weet waar hij dit ding moet zoeken: Open de motorkap, en ga voor de auto staan, met je navel op de lijn tussen de grille en de rechterkoplamp (van voren gezien) Kijk nu net over de gril heen recht naar beneden, en je ziet een ijzeren ding tegen het chassis aangeschroeft zitten, vanwaaruit een stang naar achteren verdwijnt richting het stuur (de stuurstang, verassend) met op dit gevaarte een dekseltje, min of meer vierkant, dat met vier schroeven vast zit, met middenop dit deksel een grote moer.

Deze grote moer gaat ons uit de brand helpen. Of eigenlijk niet deze moer, maar het imbusboutje wat er in zit.

Maak allereerst een merkteken op dit boutje, zodat je altijd weet hoeveel je het boutje verdraait. Dit is erg belangrijk!

Maak dan de grote moer los. Een lange dop 15 pastte prima bij mij. Een paar slagen los is genoeg.

Dan de imbusbout. Dit is een amerikaanse maat, ergens tussen metrisch 4 en 5 in. Ik had het geluk in een of ander gamma bitjesdoosje ook een aantal inch-imbus bitjes te hebben zitten, ieder zal hier voor zichzelf een oplossing moeten vinden.

Draai nu met je imbussleutel maat vier-en-een-bietje de imbusbout een kwartslag tot een halve slag met de klok mee. Vooral niet te ver draaien!

Hierna de grote moer weer vast draaien, deze borgt de imbusbout.

Ga nu een stukkie rijden met je jeep. Veel sturen, rotondetjes zijn een goede test. Begin voorzichtig en maak vooral ook even bochtjes vol naar links en naar rechts. Kijk goed of het stuur in de uiterste standen niet blijft haken.

Als het beter is geworden, maar nog niet optimaal, kun je eventueel de imbusbout nog iets verder draaien. Verder dan een hele slag zou ik niet gaan, als je zoveel nodig hebt is je stuurhuis echt versleten.

Bij mij was bijna een halve slag genoeg. De jeep stuurt weer strak, en is (nog meer) een genot om in te rijden.

wat heb je nou eigenlijk gedaan:

In het stuurhuis zit, erg versimpelt, een wormwiel, wat je draait met het stuurwiel, en een tandwiel (een deel tenminste) wat de wielen draait. Met deze bout kun je die twee wat dichter naar elkaar toe draaien.

Waarom goed testen en voorzichtig verstellen:

De meeste slijtage, en dus de meeste speling, zit rond het midden. Als je alles nu te strak aandraait zitten die twee te dicht op elkaar en zul je in het midden van de stuuruitslag nog wel wat beweging hebben. Als je het stuur in een van de uiterste standen draait wring je wormwiel en tandwiel op elkaar en zal de zaak vastlopen. Vervelend als je net in een snelle bocht zit...

Als laatste:

Dit is maar een van de dingen die mis kan gaan met het sturen. Kijk vooraf ook eens alle stuurkogels na, je trackbar, je lagers en je banden. Deze dingen kunnen ook allemaal invloed hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 years later...

Het stuurhuis is van Saginaw, een divisie van GM - voor zover ik weet voor de SJ-modellen, XJ, YJ en TJ. Dergelijke stuurhuizen worden vanzelfsprekend ook op modellen van o.a. Chevrolet gebruikt. Het belangrijkste verschil tussen de stuurhuizen die in de verschillende Jeep-modellen zijn gebruikt is of deze met 3 of 4 bouten worden bevestigd. In het TSM van Jeep staat een complete beschrijving van de handelingen voor het afstellen van het stuurhuis - dit is te vinden op de site van Tom Collins: http://oljeep.com/edge_parts_man.html, in hoofdstuk 2K of 2L (1982 Wagoneer/Jeep

bewerkt door jacobcoens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...