Spring naar bijdragen

"HOW TO" Vervangen airco condenser


acro
 Share

Recommended Posts

GC ZJ 1994</span>

Vorig jaar mijn airco laten vullen omdat het koel resultaat ver beneden maat was. Na vulling met o.a. fluor had ik een week een koele auto. Toch ergens een lek. Terug naar RST in Tiel om te checken waar het lek zit. Blacklight erbij en ja hoor, lekspoor vanuit de condenser. Condenser besteld maar op een of andere manier konden ze er niet aan komen. Geen probleem verder zomer zat er nl al weer op. Vorige week weer langs gegaan en paar dagen later in huis.

Kosten ?145 ex BTW. Dat kan via E-Bay een paar tientjes goedkoper gekunt maar had geen zin in lang wachten.

Gister moest het er dan van komen. Het heeft mij bijna 5 uur gekost door nogal wat omwegen, regen en uiteindelijk m'n auto maar de garage in moeten duwen om droog verder te kunnen. Het is met deze "HOW TO" in 2 uurtjes te doen.

Succes!

Demonteren:

* Eerst minus klem van de accu halen. Je werkt in de buurt van airbag sensoren en een onverwachte klap zou wel eens in de papieren kunnen lopen als je airbag er uit "popt".

c1.jpg

* Dan de gril verwijderen door eerst de 3 schroeven los te draaien. Dan gril naar achter kantelen en omhoog trekken.

c2.jpg

c3.jpg

* De metalen brug die over de condenser en radiator loopt moet er af. 6 bouten die op de brug zitten met sleutel 10 verwijderen. 2 bevinden zich onder de seal. Kunststof pluggen waar de seal mee vast zit laten zitten. Seal verwijderen. Je kan het rubber er heel makkelijk onder vandaan manouvreren. Die krengen breken bij het minste of geringste. Met een klein schroevendraaiertje heb je later de seal er in no time weer onder.

c4.jpg

c5.jpg

c7.jpg

* Dan de 2 moeren op de brug verwijderen (sleutel 10) Dan kap om de fan verwijderen. Is een beetje pielen maar met een extra handje zo gepiept. Om meer ruimte te krijgen zou je ook de plaatjes die op je radiator vast zitten (Onder brug) met 4 moertjes kunnen verwijderen. Bij mij lukte dat niet omdat ze te vast zaten en ik niet het risico wilde lopen dat ze afbraken.

c6.jpg

* 2 Bouten aan voorzijde conderser verwijderen (sleutel 10)

c8.jpg

c9.jpg

* Brug met moterkap sluitwerk en al omhoog kantelen en rechts op het luchtfilter leggen. Kabel ook laten zitten!

c10.jpg

* Controleren of het airco systeem druk vrij is. Dit doe je door op de compressor de plastic afidchting te verwijderen en met een kleine schroevendraaier op het puntje te drukken wat je ziet.

c22.jpg

* Leidingen van airco ontkoppelen als je de speciale tool hebt. Die had ik niet dus heb ik de zaag er op gezet. Aan de kant van de condensor VOOR de koppeling afzagen.

c15.jpg

* Radiator leeg laten lopen. Rechts onder inzit een "push" "pull" sluiting. Twee palletjes indrukken en trekken. Spulletje loopt dan leeg. Deze kan je het makkelijkst bereiken door de beschermer van de stuurinrichting te verwijderen. Zijn 4 sleutel 19 bouten. Radiator dop losdraaien en het gaat heel snel. Kan je er slecht bij doe dan net als ik en haal eerst de dikke slang eraf door eerst de veer met een tang te verplaatsen. Zorg wel dat je niet in de buurt ligt want het stoomt er echt hard uit. Je kan de "coolant" evt. opvangen en her gebruiken als het schoon is en niet ouder dan twee jaar. Anders vervangen. Zijn de kosten niet. Dan met tang de grote klem op de grote slang rechts onder verplaatsen en slang eraf trekken. Aan de achterzijde rechts zit ook een schroefdraad koppeling deze ook los maken.

Boven op de radiator zit nog een dikke en een dunne die naar de "overflow" gaat. Ook ontkoppelen.

c20.jpg

c21.jpg

c12.jpg

c14.jpg

c13.jpg

* Radiator en condenser tegelijkertijd omhoog tillen en oppassen dat je (als je die hebt) radiator voor de olie koeling niet raakt.

* Radiator op punten onderzijde neer zetten en bouten die radiator en condensor verbinden losmaken.

* Seals laten zitten. (Rubber flappen aan zijkanten)

<span style="color:#ff0000">Instaleren:

* Nieuwe condensor weer op de radiator bevestigen en indien nodig rubber seals tussen de raakvlakken vervangen. Ik heb ze voorzichtig los gesneden en met dubbelzijdig tape weer bevestigd. Als ze eenmaal klem zitten gaan ze nergens meer heen.

c16.jpg

* Hele unit weer in de auto laten zakken en de punten aan de onderkant in de daarvoor bestemde gaten plaatsen. Vergeet niet de rubbers weer om de punten te doen voordat je alles weer vast zet en overnieuw kan beginnen.

c19.jpg

* Rest in omgekeerde volgorde.

* Radiator weer vullen met coolant en reservoir tot "add" bijvullen indien leeg. Motor laten warm draaien en coolant nivo in reservoir checken. Moet als hij warm is op "full" staan.

c23.jpg

* Op naar de koelboer en leidingen laten aansluiten, vullen en aftesten.

BRRRRRRRR.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...