Spring naar bijdragen

onderdruk motor


cudan
 Share

Recommended Posts

hallo,

Bij mijn zoektocht naar een leuke cj 7 heb ik contact gehad met een verkoper van een cj 7 met een 4.2.

De verkoper geeft aan dat het blok wat onderdruk heeft en dat op termijn w.s. de koppakking vervangen moet worden.

Mijn technische kennis rijkt niet zo ver, ik zou denken onderdruk is te weinig druk? compressie? of wordt er met onderdruk wat anders bedoeld??

gr Dan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo,

Bij mijn zoektocht naar een leuke cj 7 heb ik contact gehad met een verkoper van een cj 7 met een 4.2.

De verkoper geeft aan dat het blok wat onderdruk heeft en dat op termijn w.s. de koppakking vervangen moet worden.

Mijn technische kennis rijkt niet zo ver, ik zou denken onderdruk is te weinig druk? compressie? of wordt er met onderdruk wat anders bedoeld??

gr Dan

Je moet in gedachte het blok in 2en delen:

Waarbij de kopen het bovenste gedeelte is, en alles daaronder het onderste gedeelte van je motor.

1* Bovendruk heeft dus betrekking op je koppen en alles daarboven.

2* Onderdruk heeft betrekking op alles onder je koppen van de motor.

Hieronder verdeel je weer het volgende:

Je kan dus een te hoge/lage onderdruk hebben.

Je kan dan natuurlijk ook een te lage/hoge bovendruk hebben.

Meestal is het gevolg van een te hoge onderdruk, slijtage van je zuigerveren, zodat de druk naar de onderzijde van je blok geperst word (een te hoge onderdruk dus).

Ga hier niet zomaar vanuit!!!.. Een goede inspectie is hierbij wel een vereiste. En er kunnen natuurlijk meer oorzaken zijn.

Ps. De koppakking heeft dus alleen met bovendruk te maken, en niks met onderdruk.

mits niet toevalig de koppakking is gescheurt net tussen een oliekanaal en de cillinderpoort (maar dit is erg uitzonderlijk).

Een te hoge bovendruk is heel snel en simpel te testen.. laat de motor lopen, en draai de oliedop eraf.. als er dan echt spetters olie uit vliegen is er een duidelijk geval van een te hoge bovendruk (de meeste oorzaken zijn hierbij slechte sluiting van de kleppen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi hans,

duidelijk verhaal.

maar een te lage onderdruk, wat betekent dat en de oorzaak is die eenvoudig te noemen.

hoe meet je het eigenlijk de onderdruk, bovendruk lijkt mij wat eenvoudiger te meten met een compressiemeter?

gr dan

een te hoge/lage onderdruk kun je meten met een oliedrukmeter (te verkrijgen bij de betere autospeciaal winkels).

De juiste druk kun je navragen bij de dealer of een goed handboek erop naslaan.

De oliedrukmeter sluit je aan waar normaal de oliedruk sensor moet zitten, en anders zit er wel ergens een plug op het blok geschroefd waarop je hem kunt monteren.

In de Meeste gevallen is een te lage onderdruk een defect of een versleten oliepomp (deze zorgt er dus voor dat de olie naar boven gepompt word, als die dus niet werkt heb je dus globaal gezien een te lage onderdruk) smile.gif .

Het woord compressiedruk kun je allen gebruiken in combinatie met de cillinders, gezien je het dan over gecomprimeerde druk hebt.

Olie druk is dus wat anders dan compressiedruk, gezien het hier om een veel lagere druk gaat en niet gecomprimeerd.

druk druk en nog eens druk smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een te hoge/lage onderdruk kun je meten met een oliedrukmeter (te verkrijgen bij de betere autospeciaal winkels).

De juiste druk kun je navragen bij de dealer of een goed handboek erop naslaan.

De oliedrukmeter sluit je aan waar normaal de oliedruk sensor moet zitten, en anders zit er wel ergens een plug op het blok geschroefd waarop je hem kunt monteren.

In de Meeste gevallen is een te lage onderdruk een defect of een versleten oliepomp.

bedankt Hans,

weer wat geleerd, ik ga deze cj binnekort bekijken en kan dan daar rekening mee houden.

gr dan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ehh.... ik weet niet hoor... blink.gif

Onderdruk, oliedrukmeter? Te lage onderdruk? Door een defecte oliepomp?? En bovendruk onder het kleppendeksel door lekkage bij de kleppen???

Sorry dat ik het zeg... maar als je de kennis niet hebt, of niet zeker weet dat je de juiste dingen post, zet er dan op z'n minst bij dat je denkt dat het zo zit... Nu wordt er iemand iets wijsgemaakt!

Onderdruk heeft dus niets met de oliedruk te maken! En is dus al helemaal niet te meten op de aansluitng van de oliedruksensor! Daar meet je de oliedruk, en die zegt iets over de staat van de lagers in de motor en de oliepomp!

Onderdruk is inderdaad overdruk in het carter. Diezelfde druk vind je echter ook bovenin de motor, onder het kleppendeksel. Het carter en de ruimte onder de kleppendeksel zijn middels diverse kanalen en ruimten met elkaar verbonden, dus de druk is overal gelijk! Oorzaak is normaalgesproken inderdaad het lekken van de compressie langs de zuigers. Te veel overdruk kan echter ook een andere oorzaak hebben, zoals een verstopte carterventilatie of een doorgeslagen koppakking! Dat laatste moet je echter ook merken aan onregelmatig lopen van de motor. Oudere motoren zullen altijd wat last van onderdruk hebben, da's een gegeven! Zolang de olie nog niet aan alle kanten uit het blok komt sijpelen en de motor goed loopt: Geen echt probleem!

Onderdruk meten is erg lastig, en eigenlijk ook niet nodig. Als er, na het trekken van de oliepeilstok bij draaiende motor, geen dikke rookpluim uit het ontstane gat komt, is er weinig aan de hand. Een beetje rook mag best hoor....

De compressie meet je met een compressiedrukmeter, liefst een schrijvende. Ook dat is lastig "even" te meten, je moet er eigenlijk met 2 man voor zijn om het ff vlot te kunnen doen. En dan nog moeten alle bougie's er eerst uit en de accu goed vol zijn, wil je een betrouwbare uitslag krijgen. Een compressietest zegt wat over de staat van de zuigerveren en de kleppen, niets over de verdere staat van de motor.

Overigens: Als de verkoper meld dat er wat onderdruk is, let dan wel goed op! Als hij het al meld, is het vermoedelijk ernstiger dan gemiddeld! Als het normaal is, houdt je normaalgesproken je mond als je wilt verkopen! Tenzij je een bijzonder eerlijke verkoper getroffen hebt, natuurlijk!!! wink.gif

Ik wens je succes bij je beslissing!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ehh.... ik weet niet hoor... blink.gif

Onderdruk, oliedrukmeter? Te lage onderdruk? Door een defecte oliepomp?? En bovendruk onder het kleppendeksel door lekkage bij de kleppen???

Sorry dat ik het zeg... maar als je de kennis niet hebt, of niet zeker weet dat je de juiste dingen post, zet er dan op z'n minst bij dat je denkt dat het zo zit... Nu wordt er iemand iets wijsgemaakt!

Onderdruk heeft dus niets met de oliedruk te maken! En is dus al helemaal niet te meten op de aansluitng van de oliedruksensor! Daar meet je de oliedruk, en die zegt iets over de staat van de lagers in de motor en de oliepomp!

Onderdruk is inderdaad overdruk in het carter. Diezelfde druk vind je echter ook bovenin de motor, onder het kleppendeksel. Het carter en de ruimte onder de kleppendeksel zijn middels diverse kanalen en ruimten met elkaar verbonden, dus de druk is overal gelijk! Oorzaak is normaalgesproken inderdaad het lekken van de compressie langs de zuigers. Te veel overdruk kan echter ook een andere oorzaak hebben, zoals een verstopte carterventilatie of een doorgeslagen koppakking! Dat laatste moet je echter ook merken aan onregelmatig lopen van de motor. Oudere motoren zullen altijd wat last van onderdruk hebben, da's een gegeven! Zolang de olie nog niet aan alle kanten uit het blok komt sijpelen en de motor goed loopt: Geen echt probleem!

Onderdruk meten is erg lastig, en eigenlijk ook niet nodig. Als er, na het trekken van de oliepeilstok bij draaiende motor, geen dikke rookpluim uit het ontstane gat komt, is er weinig aan de hand. Een beetje rook mag best hoor....

De compressie meet je met een compressiedrukmeter, liefst een schrijvende. Ook dat is lastig "even" te meten, je moet er eigenlijk met 2 man voor zijn om het ff vlot te kunnen doen. En dan nog moeten alle bougie's er eerst uit en de accu goed vol zijn, wil je een betrouwbare uitslag krijgen. Een compressietest zegt wat over de staat van de zuigerveren en de kleppen, niets over de verdere staat van de motor.

Overigens: Als de verkoper meld dat er wat onderdruk is, let dan wel goed op! Als hij het al meld, is het vermoedelijk ernstiger dan gemiddeld! Als het normaal is, houdt je normaalgesproken je mond als je wilt verkopen! Tenzij je een bijzonder eerlijke verkoper getroffen hebt, natuurlijk!!! wink.gif

Ik wens je succes bij je beslissing!!!

Hmm komt. Ie.

Bovendruk door versleten kleppen jha..

Op het moment dat een klep niet goed afsluit zal bij een omhoog gaande zuiger de compressie ontsnappen via de slecht sluitende klep, met als gevolg een overdruk in je kleppendeksel.

Een oliedruk meter kan inderdaad een te lage druk of een te hoge druk aangeven.

Er staat namelijk niet voor niets een verdeling op met een gemiddelde..

Onder gemiddelde een onderdruk.. boven het gemiddelde een overdruk.

Nog even voor de duidelijkheid (de poortjes die jij bedoelde).

Je hebt namelijk aanvoer kanalen vanaf de pomp naar boven, en afvoer kanalen weer naar je carter (dus kan nooit de druk overal gelijk zijn anders heb je geen circulatie).

Ik neem aan dat dit al genoeg zegt..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ok, bij een slecht sluitende klep (bijvoorbeeld uitlaatklep) gaan de gassen langs de klep en in de uitlaatpoort of de inlaatpoort (afhankelijk van de klep) dit staat dus niet in contact met je kleppendeksel.

oliedruk meter geeft alleen overdruk aan, onderdruk zou je kunnnen testen met een U vormige waterkolom en een slang, het hoogte verschil gecombineerd met de soortelijke massa van de vloeistof geeft dan je onderduk in cm/water of welke vloeistof je gebruikt.

wat de circulatie betreft, de olie wordt opgezogen uit het carter en gaat via de pomp met overdruk naar de lagers, dan loopt het via allerlei kanalen die met elkaar in verbinding staan weer terug naar het carter. het carter en kleppendeksel staan dus in verbinding en hier heerst de zelfde druk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar komt bij: De oliedruk is wat anders dan onderdruk in het carter.... Oliedruk meet je in het smeersysteem, en dat zijn oliekanalen welke door het motorblok, de krukas, nokkenas, drijfstangen, enz. lopen. Daarna loopt de olie middels de zwaartekracht weer naar het carter, via de olieafvoerkanalen. Via diezelfde kanalen kan een eventuele druk in het carter zich door alle open ruimte's in het blok verplaatsen.

Oliedruk heeft niets met onderuk te maken! Sterker: een motor met geheel geen onderdruk ( of beter: carterdruk) kan best een rotte oliepomp hebben, waardoor de motor vastloopt. Andersom kan ook: Prima oliedruk en versleten zuigerveren waardoor de keringen uit het blok worden gedrukt!

Oliedruk en onderdruk zijn dus 2 totaal verschillende zaken die niets met elkaar te maken hebben!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok bedankt voor de reacties

dus het onderstaande:

Onderdruk is inderdaad overdruk in het carter. Diezelfde druk vind je echter ook bovenin de motor, onder het kleppendeksel. Het carter en de ruimte onder de kleppendeksel zijn middels diverse kanalen en ruimten met elkaar verbonden, dus de druk is overal gelijk! Oorzaak is normaalgesproken inderdaad het lekken van de compressie langs de zuigers. Te veel overdruk kan echter ook een andere oorzaak hebben, zoals een verstopte carterventilatie of een doorgeslagen koppakking! Dat laatste moet je echter ook merken aan onregelmatig lopen van de motor. Oudere motoren zullen altijd wat last van onderdruk hebben, da's een gegeven! Zolang de olie nog niet aan alle kanten uit het blok komt sijpelen en de motor goed loopt: Geen echt probleem!

betekent volgens mij : dat onderdruk (onder slaat op de locatie en niet op een lage of hoge druk) de druk is in het carter en daarmee verbonden ruimtes, deze zou ongeveer 0 moeten zijn ? en als hier in de deze ruimtes een positieve druk van de onderdruk kan dit duiden op overmatige slijtage van zuigerveren, lekke koppakking of verstopping carterventilatie.

heb ik het nu begrepen of mis ik nog iets?

gr dan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al met al is het feit dat de onderdruk al gemeld wordt door de verkoper iets om goed rekening mee te houden bij je beslissing tot eventuele koop.

Goed kijken dus waar de onderdruk waarneembaar is. Zie je geen rook uit de carterontluchting komen maar wel uit de olievuldop/ peilstokopening dan is de carterontlucjting verstopt. Deze kun je dan schoon (laten) maken en dan nog eens controleren. Zie je blauwe damp duidelijk uit de carterontluchting komen dan weet je dat de onderdruk veroozaakt wordt door versleten zuigerveren.

Als je versleten zuigerveren gaat vervangen moet je er rekening mee houden dat je meer slijtage in het blok zult tegenkomen zoals versleten lagers, oliekeerringen, cilinders die gehoond moeten worden, een cilinderkop die gevlakt moet worden en ga zo maar door.

Dit gaat natuurlijk gepaard met de nodige kosten, iets waar je rekening mee kunt houden bij het onderhandelen.

Veel succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een 4,2 zitten er 2 ontluchtingen op.1 vanaf je kleppendeksel naar je luchtfilter(deze zit achterop) en 1 vanaf de achterzijde van je carb naar de voorzijde van je deksel.

Kijk eens bij 87wrangler op zijn eigen site daar staan vrij gedetalieerde foto's van een 4,2 motor met bijbehorende vacuumslangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...