kmkuipers Posted November 18 Report Share Posted November 18 Goedemorgen! Nieuwe ronde, nieuwe problemen... Op de foto twee keer wat er gebeurd is met de zekering op plekje nummer 5: de blower motor / kachel ventilator. De rechter (en eerste) is helemaal gesmolten, de tweede hield het 10 minuten vol en heeft lekker gebubbeld. Ik ben er vrij zeker van dat dit niet hoort, maar ik weet ook niet hoe ik het nu op moet lossen. Wie heeft de gouden tip? - Hoe vind ik het probleem hier, ik heb geen multimeter die deze maat Amp aan kan. - Moet ik controleren of er geen gesmolten plastic in de fusebox terecht is gekomen? hoe moet ik dat doen? - is de ventilator de enige mogelijke boosdoener? of moet ik meer onderdelen checken? Hoop dat iemand me kan helpen, het is koud en vochtig rijden zonder de kachel dezer dagen Groetjes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenDor Posted November 18 Report Share Posted November 18 Het smelten van de zekering zelf, de behuizing dus, is vrijwel altijd een indicatie van een te hoge weerstand ergens heel dicht bij de weerstand. Daardoor onstaat er een veel hogere stroom dan bedoeld en die smelt de zekering. Denk aan gecorrodeerde contacten of zoiets. Je moet de oorzaak in de zekeringkast en op de plaats van deze zekering zoeken! Ja en wel even kijken of dat plastic ergens tussen is gelopen. Wel zo handig om de boel schoon te houden en niet op andere plek ook weer te hoge weerstand te veroorzaken 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ab Posted November 18 Report Share Posted November 18 Overgangsweerstand op de contacten van de zekeringen geeft wel hitte ontwikkeling, maar dan zou er ook in de zekering houder zelf, iets van smelten gaan plaatsvinden. Hoe ziet die eruit? Het zou ook kunnen dat de stroom door de zekering lange tijd in de buurt van de waarde van de zekeringen is. Waardoor hij erg heet wordt. Je ventilator werk nog wel op alle standen? De kachel weerstand die de standen regelt, gaat nog wel eens kapot bij de XJs. Met grote stroomsterktes tot gevolg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimeninge Posted November 19 Report Share Posted November 19 In plaats van ampere meter kan je ook een lampje mbv stekkers ipv de zekering monteren. Dan zoals Ab al zei weerstand en kachelmotor controleren. Pas ook op met goedkope onbekend merk zekeringen hen meegemaakt met een 20A dat deze niet doorbranden maar de hoofdzekering ervoor van 40A wel doorbranden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kmkuipers Posted November 27 Author Report Share Posted November 27 Hi! Dank jullie wel, ik ga het proberen. Ik kon hem nog op verschillende standen zetten denk ik, maar ik geloof wel dat ik hem altijd zo hard mogelijk zet omdat het anders niet zo veel zin heeft... @AbNog even een fototje van de fusebox; wat denk je hiervan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ab Posted November 27 Report Share Posted November 27 Positie 5 is van die van de blower. Je ziet dat de zekering heet geweest is aan de zijkanten, maar de contacten zien er goed uit. Deze zouden anders ook flink donker gekleurd zijn. Daar zou ik me geen zorgen over maken.... Volgens mij mag er zelfs 30A in, zie plaatje Heb je de kachelweerstand al gevonden? Met de grijze vier polige stekker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.