Spring naar bijdragen

2001 Jeep XJ 4.0 houd gas vast na schoonmaken van Throttlebody


BoydSmith
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Sinds een jaartje heb ik mijn jeep cherokee xj 4.0. Mijn jeep liep altijd al hoog stationair als hij warm was (1000-1100 RPM), dus ik besloot de Throttle body schoon te maken om te kijken of het beter werd, maar dit was helaas niet het geval..... 

Na het schoonmaken en terug installeren van alle onderdelen liep hij alleen maar hoger stationair dan dat hij al deed. Hierdoor besloot ik een IAC te bestellen. 1 via autodoc en een via aliexpress. Wonder boven wonder liep hij de helft van de tijd nu wel goed (met de IAC van Aliexpress), terwijl hij de andere helft van de tijd het gas wel leek vast te houden als ik het gaspendaal los liet. Als hij dit deed bleven de toeren rond de 1700 rpm hangen, en vielen dan 10 seconden later pas weer langzaam terug naar stationair (800 RPM).

Hierna testte ik de IAC van autodoc, deze deed het nog slechter dan die van aliexpress. Gezien ik nu 3 IAC's heb liggen, leek het probleem mij toch ergens anders te zitten. Daarom besloot ik ook maar de TPS te vervangen. Deze is wel van MOPAR origineel. De eerste 2 weken leek de jeep nu beter te lopen, tot aan gisteren. Nu doet hij weer precies het zelfde als dat hij eerst deed, maar alleen wanneer hij warm is. 

Momenteel ben ik echt ten einde raad. PLEASE HELP!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Boyd, een paar dingen om nog te controleren....

Geen storing codes of check engine lampje dat brandt? Brand hij überhaupt wel als je het contact aanzet?

Geeft de MAP en de TPS sensor wel de juiste waardes? Geen vacuüm lek? 

Massa verbindingen gecontroleerd? Er zijn er nogal een aantal in het motor. Voedingsspanning op de gasklephuis sensoren oke?

Geen mechanische oorzaak dat de gasklep niet helemaal sluit?

Heb je een OBD scanner? Hiermee kan je vaak ook de waardes van de sensoren bekijken.

Overigens zijn Jeep gevoelig voor het gebruik van ander sensors. Mopar sensoren werken het beste.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Ab,

Ik heb geen Lampjes op mn dashboard branden, maar ze branden wel als ik het contact aanzet. 

Ik heb de MAP en TPS nog niet doorgemeten, dus misschien kan ik dat wel even doen.

Wel ben ik er achter gekomen dat t nieuwe probleem heel random is. Vandaag reed ik weer met de auto, en toen deed hij het perfect.

Mechanisch gezien is er geen reden dat de gasklep niet volledig zou kunnen sluiten, dus dat is het ook niet.

Ik zal eens gaan kijken of het misschien in de voedingspanning zou kunnen zitten. Alle kabeltjes rond de inlaat zijn namelijk nogal oud en krokant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals Ab al aangeeft, toch even aan een goede OBS scanner hanger, kijken of je geen foutmeldingen hebt. 

Het zou ook een (vacuum) lek kunnn zijn en of ergens een slechte electrische verbinding.

 Wat nog wel eens wil helpen. Met de motor lopende voorzichtig overal eens even aan trekken en duwen. Dus aan de hele motor even proberen te schudden, maar ook alle slangetjes en stekkers, connectoren en dergelijke. Als het toerental van de motor verandert zit je in de buurt zo niet aan het betreffende onderdeel te trekken of te duwen.

Voor vacuumdleks, bij draaiende motor, alles in het luchtinlaatcircuit even inspuiten met startgas (of remmenreiniger). Als er lekkage is hoor je het toerental stijgen.

 

Succes

 

Jeroen 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een XJ wil er nog wel eens vacuüm lekkage in het circuit van de cruisecontrol zitten. Specifiek de leiding naar het voorraad "bolletje". Deze lekt vaak ergens bij de accu, daar schuurt hij nogal een kapot. Ook het bolletje zelf is wel eens kapot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...