Spring naar bijdragen

Hard tikkend geluid na stilstand - Radeloos


Raoulsp
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik zit al een tijdje met een probleempje in mijn maag.

Sinds ik mijn Cherokee heb opgehaald afgelopen zomer, is deze gradueel een erger geluid gaan maken wat van de achterkant van het voertuig lijkt te komen.

Tijdens het rijden heb ik nergens last van, snelweg kilometers gaan erg voorspoedig (buiten wat excessief schudden boven de 120 km/h). Echter doet het probleem zich voor wanneer ik tot een (bijna) stop ben gekomen. Wanneer ik weer op gang kom, voel en hoor ik een harde tik als of er iets los schiet. Soms zijn het meerdere zachte tikjes achter elkaar en soms 1 of 2 hardere tikken. Voor mijn gevoel komt het vanuit de achterkant van het voertuig. 

Mijn eerste ingeving waren plakkende remmen. Ik ben zelf in het begin op onderzoek uitgegaan en kwam erachter dat de wielremcilinders en remschoenen achter niet meer in beste staat waren, deze zijn vervangen. De trommels waren nog in goede staat dus deze heb ik geschuurd en teruggeplaatst.

Helaas geen effect en het probleem doet zich nog voor.

Hierna ben ik gaan kijken naar de remmen aan de voorzijde. De blokken waren eigenlijk helemaal weg, de remschijven waren niet egaal afgesleten en van beide zuigers was een deel afgebroken. Dit allen is vervangen, nieuwe blokken, schijven en klauwen. Helaas heeft dit ook niet het gewenste effect gehad.

Ik weet het op dit moment even niet meer. Mocht iemand dit probleem ooit hebben gehad dan hoor ik graag wat jullie probleem bleek te zijn en of jullie ideeën hebben waar ik het beste kan zoeken. Mijn laatste ingeving lijkt een probleem met het differentieel aan de achterzijde of de kruiskoppelingen? 

Alvast enorm bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is bijna onmogelijk om via teksten een geluid de beoordelen. Ik zou denken aan het differentieel, de splices op de Assen en of Cardan, of de kruiskoppelingen. Ook moet de Cardan onder een specifieke hoek staan anders krijg je ook problemen.

met dit soort problemen is het soms beter om een echte expert er even naar te laten kijken. Die kunnen vaak direct zeggen wat er aan de hand is. Kun je altijd nog kijken of je het zelf wilt repareren, of (al dan niet gedeeltelijk) laten doen.

je moet wel iemand hebben die echt verstand heeft van deze auto’s. 
 

Ik ken er een in Vuren (bij Gorinchem) en in Den Haag. Maar wellicth dat iemand nog iemand dichterbij jou in de buurt kent.

succes ermee

Jeroen

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruisjes op de achterste aandrijfas controleren lijkt me geen overbodige actie.

 Dit is eenvoudig zelf te doen door de wagen op een vlakke ondergrond te plaatsen met de bak in neutraal. Zelf even onder de wagen kruipen en met één hand de aandrijf proberen te draaien, terwijl je je andere hand op de joke plaatst, even beide kanten op draaien. Aandrijfas en joke mogen geen beweging ten opzichte van elkaar hebben.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...