Spring naar bijdragen

koppelingscilinder lek ?


rookie2
 Share

Recommended Posts

hallo forummers,

 

vanavond had ik problemen met de koppelingspedaal, geen druk dus ik kon niet schakelen\ontkoppelen. de wegenwacht gebeld en nou bleek dat er geen vloeistof in het reservoir zit. volgens de wegenwacht werkt de koppelingscilinder op oliedruk en is deze lek. (geen olie is ook geen druk). na het vullen van het reservoir had ik wel meer druk en kon ik weer ontkoppelen. al hield het niet over. volgens de anwb moet ik sowieso de cilinder vervangen want als deze lek is sta ik binnenkort weer stil met hetzelfde probleem. mijn vraag is nu wat voor vloeistof gaat er in het reservoir ?kan ik er simpelweg hydroliek olie in gooien of moet er een speciale olie in ? en heeft te weinig olie(druk) ook gevolgen voor de koppelingsplaat ? .......als ik de koppelingsplaat moet laten vervangen moet de versnellingsbak er uit en wordt het wel een hele dure "operatie".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hydroliekolie zal ik er niet ingooien maar er gaat remvloeistof in.

Mijn ervaring is om het hele circuit te vervangen. Deze sets kan je zo kopen bij de mensen met de jeep webshops. Dan is alles weer vers en kan je er weer jaren tegenaan. Koppelingsplaat heeft er niet veel mee te maken dus als die niet slipt kan je die gewoon laten zitten. Wel is het de vraag hoe oud die is want het druklager heeft geen eeuwig leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hang een beetje af van welke versnellingsbak je heb of hij eraf moet. Sommige hebben een interne slave cilinder, andere een externe. 

Heb je al kunnen vaststellen waar hij lekt? Kan ook op een leiding of op de mastercilinder zijn, dan is het ook eenvoudig te verhelpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

afgelopen week het reservoir gevuld met remvloeistof, en het lijkt te werken.m.a.w er zit weer druk op het pedaal en ben nog geen lekkage tegengekomen. het is wel iets vochtig onder de motor maar dit kan ook motorolie zijn. de auto is al weer 36 jaar oud dus een beetje  "zweet" van de motor lijkt mij normaal. Ik kijk het voorlopig nog even aan en mocht het toch misgaan dan kan ik de auto alsnog naar de garage brengen...... vanaf 1 december mag ik toch 3 maanden niet rijden i.v.m youngtimer regeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...