Spring naar bijdragen

Piston slap / zuiger vervangen


JeroenDor
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb al de nodige zaken aan mijn 1998 Cherokee, 4.0 gedaan. Er staat inmiddels bijna 200K mile op de teller. Mijn motor heeft last van het bekende piston slap. Vooral als de motor nog koud is kun je het goed horen

Als de motor op temperatuur is, hoor je het eigenlijk nauwelijks meer.

Dus hopelijk ben ik er vroeg genoeg bij en is de schade beperkt tot zuiger en niet ingevreten op de cylinder. Ik heb de nodige Youtube videos bekeken over dit onderwerp. Lijkt dat vaak alleen de achterste zuiger het probleem heeft.

Ik ga later deze week met een vriend eens verder kijken.  We halen eerst even de carterpan eronderuit. Checken voor debris, schijnbaar willen de skirts van deze zuigers nog wel eens afbreken. Met de carterpan eraf kunnen we ook van onder de zuigers bekijken en zien of ze kantelen. 

De kop eraf halen is niet zo’n probleem lijkt me, zuiger eruit halen ook niet.

Wat me niet duidelijk is, hoe om te gaan met het plaatsen van een nieuwe zuiger. Ik zie video’s en verhalen over het plaatsen van nieuwe zuigers, maar hoe halen ze de zuigerpen (wrist pen) los en zetten ze die weer vast. Ik heb wat videootjes gezien van mannen die de bovenkant van de zuigerstang warmstoken.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of kent iemand een goed revisiebedrijf die voor mij dit klusje zou willen doen. Maw ik lever de oude zuiger met zuigerstang en de nieuwe zuigers en zij zetten het over. Of wellicht zijn er andere varianten mogelijk / te bedenken?

Een andere vraag is de maatvoering van de zuigers. Ik zie op de diverse onderdelensite in NL en de USA eigenlijk maar een (1) maat zuiger staan? Volgens het werkplaatshandboek zou je toch de cilinder nauwkeurig moeten meten en de maatvoering van de zuiger erop aan moeten passen, dus wellicht overmaats?

Iemand enige ervaring mee? Ik heb ook wel al het advies gekregen om er niets aan te doen. Zodra de motor op temperatuur is loopt ie mooi, gebruikt geen olie!

Alvast bedankt

Jeroen 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bewerkt door JeroenDor
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met alleen de pan eruit kun je niet altijd zien of voelen of/welke zuigers kantelen. Dat zit allemaal best strak en het stukje waar die kantelt is minimaal, hij gaat geen centimeters op en neer. Overmaat zuigers is nodig als je de cilinders gaat uitboren. Persoonlijk zou ik met de nieuwe zuiger ook een nieuwe drijfstang bestellen, deze komt met een nieuwe wrist pin en natuurlijk nieuwe krukaslagers gebruiken. Elke revisieboer kan de pin verhitten en de zuiger er zo in schuiven, hier doen ze dat voor €5 per zuiger. Als je het zelf probeert en hij is niet genoeg verhit, dan schuift hij er maar half in en is het lastig om hem weer eruit of verder erin te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
On 8/31/2022 at 11:23 AM, Masis said:

Met alleen de pan eruit kun je niet altijd zien of voelen of/welke zuigers kantelen. Dat zit allemaal best strak en het stukje waar die kantelt is minimaal, hij gaat geen centimeters op en neer. Overmaat zuigers is nodig als je de cilinders gaat uitboren. Persoonlijk zou ik met de nieuwe zuiger ook een nieuwe drijfstang bestellen, deze komt met een nieuwe wrist pin en natuurlijk nieuwe krukaslagers gebruiken. Elke revisieboer kan de pin verhitten en de zuiger er zo in schuiven, hier doen ze dat voor €5 per zuiger. Als je het zelf probeert en hij is niet genoeg verhit, dan schuift hij er maar half in en is het lastig om hem weer eruit of verder erin te krijgen.

Van wat ik gezien heb op wat YT videootjes kun je vanonder wel degelijk zien/voelen of de zuigers kantelen. Nee het gaat niet om centimeters, niet eens om millimeters. Maar als je twee lange schroevendraaiers tegen de zuiger zet kun je het wel zien/voelen en je kunt een gevoel krijgen hoe de zuigers zich onderling verhouden.

Op een aantal van die videootjes is goed te zien dat de oorspronkelijke hoonpatronen op de cilinderwant nog volledig intact zijn. En er geen sprake is van een richeltje bovenaan de cilinder (waar de zuigerveren in BDP staan). Als dat allemaal het geval is, denk ik dat ik het wel aandurf om een enkele zuiger te vervangen.

Ik ben (heel) vroeger) (hoofd) werktuigkundige geweest op de koopvaardij. Heel wat zuigers vervangen. Die richeltje slepen wij gewoon weg met een elektrische slijper. Op die grote dieselmotoren en cilinderdiameters van 40 - 100 cm komt dat natuurlijk iets minder precies.

Ik heb inmiddels meerdere Jeep specialisten gesproken en die zeggen allemaal gewoon meer doorrijden. Heel veel Jeeps lijken zonder problemen min of meer eindeloos ermee door te rijden. 

Binnenkort komt een vriend langs met zo’n klein cameraatje. Eens kijken of we door het bougiegat in de cilinder kunnen komen en of we een beetje idee kunnen krijgen hoe het er uit ziet.

Wie “doet het” voor €5 per zuiger? Ik zou ook nog weleens willen praten met een motorrevisiebedrijf wat bekend is met deze motoren. Qua kosten is dat waarschijnlijk niet erg economisch, maar mijn Jeep is (een van) mijn hobby auto, dus daar gelden andere criteria!

Jeroen 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...