Spring naar bijdragen

Help mijn motor is overleden


XJ Jeep
 Share

Recommended Posts

Beste Jeepers.

Na maanden sleutelen, na jaren stalling, in maart door de APK, ben ik gisteren op de vluchtstrook beland. De motor gaf ineens enorm kabaal. Al mijn olie lag er direct onderuit.

In de carterpan is een gat geslagen van binnen naar buiten, dus vrees een vastloper oid(?)

Heb met enorm plezier met mijn vader de auto door de APK gekregen maar ben nu de wanhoop wel nabij.

Ik heb met Boris gesproken voor wat advies. Ik rij(REED!?)een LO uit 1990.

Kan iemand mij helpen met advies of onderdelen? Boris heeft qua blok niets liggen.

Alvast bedankt 

Serge Maas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je voor een gebruikt blok gaat, zou ik sowieso voor aanvang de compressie testen en krukas/ zuigerstang lagers op spelling checken. Dan heb je een idee van de conditie van het blok en kun je daarvandaan een plan maken.

Verder ook de olie pomp en waterpomp vervangen. Tevens alle pakkingen gelijk mee vervangen, van klepdeksel, oliepan en krukas. (voor en achter) Gelijk ook de distributie ketting en tandwielen controleren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jeepers 

Ik ben pas sinds kort aan het sleutelen aan een jeep. Hoop dat ik geen domme vragen stel. Maar heb een dikke huid als moet en probeer de humor er maar in te houden na dit drama. Ik moet nu de stap maken naar het vervangen van een motor want ik wil mijn jeep niet kwijt. Als er genoeg geld op de plank lag was het allemaal wat makkelijker natuurlijk. Gelukkig heb ik een handige Pa, die me door de APK heeft geholpen, dus we zetten onze schouders er maar weer onder samen.

Gr Serge

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is geen plug and play met wat verschillen voornamelijk in de computer en sensoren maar de kans op een 1990 motor en ouder voor je Cherokee is niet heel groot. Vandaar mijn links

The 1987 RENIX 4.0 made 173 hp (129 kW) and 220 lb·ft (300 N·m) of torque. In 1988, the 4.0 received higher flowing fuel injectors, raising output to 177 hp (132 kW) and 224 lb·ft (304 N·m). In comparison, "this engine made more power than the Ford 302 V8, Chevy 305 V8, Chrysler 318 V8, as well as any of the 6 cylinder engines the Japanese were putting in their trucks... and it had comparable or better fuel economy."[5]
In 1991, Chrysler redesigned the RENIX engine control computer and raised the intake ports approximately .125 in (3.2 mm) for a better entry radius. Chrysler also enlarged the throttle body and redesigned the intake and exhaust manifolds for more efficiency, and the fuel injectors were once again replaced with higher flowing units. The camshaft profile was also changed. The net result was an engine that made 190 hp (140 kW) and 225 lb·ft (305 N·m) of torque. Badging on most Jeeps equipped with this engine read "4.0 Litre HIGH OUTPUT." The new cam profile combined with altered computer programming eliminated the need for an EGR valve and knock sensor, but made the engine more sensitive to alterations, especially where emissions are concerned.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Michel.

Bedankt voor de uitleg over de ontwikkeling van de 6inline! Je maakt het begrijpbaar voor me. k begrijp dat de HO best wel wat aanpassingen heeft ondergaan. Betekent dit ook dat deze motor echt een verbetering is tov LO blok?

Een HO betekent dus ook nieuwe ecu, spruitstukken en sensors. Dit maakt de wissel een stuk duurder voor me. Terwijl ik een beperkt budget heb.

Ik heb een betaalbaar kaal LO blok gevonden, alleen zonder geschiedenis en vraag me af wat wijsheid is. Ik heb net nieuwe injectors en thermostaat geplaatst die over kunnen, en heb de belangrijkste pakkingen ook nog nieuw liggen (klepdeksel, spruitstukken, carter en uitgaande krukas)

Is een HO blok ook echt een verbetering of kan ik net zo goed weer een LO blok monteren? De pk's maken me verder niet uit. Of is een HO ook zuiniger bv. 

Bedankt voor je hulp

Gr Serge

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Op 11/8/2022 om 3:33 PM zei Ab:

Als je voor een gebruikt blok gaat, zou ik sowieso voor aanvang de compressie testen en krukas/ zuigerstang lagers op spelling checken. Dan heb je een idee van de conditie van het blok en kun je daarvandaan een plan maken.

Verder ook de olie pomp en waterpomp vervangen. Tevens alle pakkingen gelijk mee vervangen, van klepdeksel, oliepan en krukas. (voor en achter) Gelijk ook de distributie ketting en tandwielen controleren. 

Beste Ab.

Ik snap dat je adviseert niet zomaar een blok te monteren. Compressie testen moet nog lukken met een losse accu erop volgens mij. Moet wel op zoek naar compressie meter ergens.

Pakkingen heb ik allemaal liggen, behalve voorste krukas mis ik, dus dat is te doen.

Alleen het checken van speling van krukas/ zuigerstang lagers. Hoe doe je dat zelf? Is daar speciaal gereedschap voor nodig?

Bedankt weer.

Gr Serge 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals Ab zei kan je zelf wat testen om te zien of het blok de moeite waard is maar als je het voor een nette prijs koopt kan je ook gewoon het risico nemen. Het blijft 2e hands uiteindelijk waarbij de kans aanwezig is dat je probleemloos nog 2 ton rijdt of na 25.000 km weer stil staat en zoveel LO blokken worden niet aangeboden. Geschiedenis van een blok is niet alles zolang het niet aantoonbaar is. Van horen en zeggen heeft niet iedereen windeieren gelegd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei michel1972:

Zoals Ab zei kan je zelf wat testen om te zien of het blok de moeite waard is maar als je het voor een nette prijs koopt kan je ook gewoon het risico nemen. Het blijft 2e hands uiteindelijk waarbij de kans aanwezig is dat je probleemloos nog 2 ton rijdt of na 25.000 km weer stil staat en zoveel LO blokken worden niet aangeboden. Geschiedenis van een blok is niet alles zolang het niet aantoonbaar is. Van horen en zeggen heeft niet iedereen windeieren gelegd. 

Ja welk blok ook zal wel moeten worden nagelopen om verrassingen te voorkomen. Al zal dat ook geen zekerheid geven. Maar hoee zit dat bij de advertenties die je mij door stuurde van de onderdelenlijn. Daar worden gellukig wel conplete blokken aangeboden incl spruitstukken etc moet dan wel een ECU bij natuurlijk. Maar kan ik wel uitgaan van de km standen die erbij worden opgegeven? Is dat te controleren?

Gr Serge

Link naar opmerking
Deel via andere websites

On 8/13/2022 at 11:44 AM, XJ Jeep said:

Ja welk blok ook zal wel moeten worden nagelopen om verrassingen te voorkomen. Al zal dat ook geen zekerheid geven. Maar hoee zit dat bij de advertenties die je mij door stuurde van de onderdelenlijn. Daar worden gellukig wel conplete blokken aangeboden incl spruitstukken etc moet dan wel een ECU bij natuurlijk. Maar kan ik wel uitgaan van de km standen die erbij worden opgegeven? Is dat te controleren?

Gr Serge

Je kan er nooit 100% vanuit gaan maar vaak hebben de bedrijven de gehele auto liggen en dus ook vaak de km teller die in die auto zat. 
Wil je zekerheid moet je huidige blok reviseren of een gebruikt blok reviseren alleen kost dat duizenden euro’s. Daar kan je meerdere gebruikte blokken voor kopen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...