Spring naar bijdragen

Trekgewicht


JeroenDor
 Share

Recommended Posts

Het viel me op dat op mijn kentekenbewijs geen trekgewicht staat vermeld. Nog even op de RDW site gechecked, maar ook daar ontbreken geremd en ongeremd trekgewicht.

Contact opgenomen met de RDW en ik kreeg zojuist dit antwoord:

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt om trekgegevens te vermelden in het kentekenregister voor het voertuig met kenteken 32-LD-GH. Voor uw voertuig is echter geen goedkeuring gegeven om een aanhangwagen te trekken. Voor dit voertuig is geen Europese typegoedkeuring afgegeven.

 

Wat moet u doen als u trekgewichten geregistreerd wilt hebben?

Als u trekgewichten geregistreerd wilt hebben, moet er voor uw voertuig een goedkeuring tot het trekken van een aanhangwagen gegeven worden.

Een aanvraag hiervoor kunt u indienen bij de afdeling VRT-testen van de RDW in Zoetermeer.
 

Ik til verder niet zo zwaar aan en ik ga zeker geen aanvraag hiervoor Indiene. Maar ik vroeg me af hoe dat bij jullie zit? Mijn eerdere ervaring met een andere auto van een ander merk bleek de RDW mij ook een foutief antwoord te hebben gegeven. Op de een of andere manier zijn al die verschillende type keuringen voor hen niet altijd uit elkaar te houden. In eerste instantie vonden ze dat mijn Jaguar XJR die ik vanuit de VS wilde importeren ook geen Nederlandse goedkeuring had, terwijl er toch honderd en, zo niet een paar duizend van rond rijden.

Iemand hiermee bekend.

alvast bedankt

Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nog eens even verder gaan zoeken. Gewoon even images 1998 Jeep Cherokee NL gedoogled. Dan krijg je een hoop foto’s, vaak advertenties van Nederlandse Jeep Cherokee’s uit 1998. Vervolgens die kentekens maar weer in de RDW kenteken check gestopt. Ik heb er drie gevonden, identiek aan mijn Jeep, die wel degelijk een typegoedkeuring hebben en dus ook trekgewichten. Kom er ook een paar tegen die, net als die van mij geen typegoedkeuring hebben. 

Dus maar even terug gemaild naar de RDW hoe dit kan. Ik vermoed dat het wellicht te maken heeft met privé import versus dealer import van de desbetreffende wagen. Maar het lijkt me dat een typegoedkeuring ultiem voor alle wagens zou moeten gelden.

We zullen zien

 

Jeroen 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ik hoop dat het jou lukt. ik heb dit ook eens geprobeert met mijn xj 1996, ik moest een verklaring van de fabrikant hebben volgens de RDW. dit is tegenwoordig fiat maar die wisten niet eens wat een XJ model is😪. zelfs contact gehad met een dealer in USA en deze vond het maar onzin want daar mag elke cherokee gewoon veel trekken.

ik heb me erbij neer gelegd, maar als iemand een makkelijke oplossing kan vinden ga ik ook weer proberen.

Succes...

gr. john

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 hours ago, REAL STRANGLER said:

Goed nieuws,  ook ik had geen trekgewicht op kenteken op een USA import Jeep.

De RDW deed mij een voorstel, jullie begrijpen dat ik dat met 2 handen heb aangegrepen!

Zie bijlage, soms zit het mee.  Siert.

20220527_082901.jpg

20220527_082928.jpg

Geweldig. Ik ben de afgelopen weken, net als John, met Chrysler/Fiat en de RDW aan het bellen geweest. Ik kwam tot dezelfde conclusie. Zonder verkering van EU conformiteit van Jeep kan de RDW niks doen.

Ik ga volgende week maar weer de RDW bellen. Mag ik vragen hoe recent deze brief is/was?

 

Alvast bedankt

 

Groeten Jeroen 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

On 5/27/2022 at 7:55 PM, REAL STRANGLER said:

Aanvraag ingediend in April 2022 en in Mei was het rond.

Succes, Siert. 

Bedankt Siert, 

Ik heb zojuist even gebeld met de RDW maar niemand die zo snapte waar het om gaat. Is het mogelijk om de oorspronkelijke brief met mij te delen via email oid. Of in ieder geval het betreffende kenteken, dan kan de RDW het verder voor mij uitzoeken. 

Alvast hartelijke dank.

 

Jeroen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bellen heeft natuurlijk geen zin.

Je schrijft en ONDERTEKENT, dus met datum en handtekening, aan:

Rijksdienst voor het wegverkeer,  afdeling  STATUSSEN.

Goedendag,

Graag ontvang ik van u een toevoeging van het trekgewicht op het kenteken van mijn.......

Voertuig gegevens,  incl VIN,

Bedankt, met vriendelijke groet,......

Persoonsgegevens eigenaar, met adres en burgerservicenummer,  telefoon nummer, dagtekening en HANDTEKENING. 

INSCANNEN EN MAILEN NAAR INFO@RDW.NL

Succes, Siert. 

PS @Ab, Misschien een stickie van maken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 hours ago, REAL STRANGLER said:

Bellen heeft natuurlijk geen zin.

Je schrijft en ONDERTEKENT, dus met datum en handtekening, aan:

 

Zo'n brief heb ik al geschreven. Zo ben ik begonnen. Maar daar kreeg ik antwoord op dat mijn Jeep een keuring moest hebben.

Toen ik dat verder ging uitzoeken, kwam ik erachter dat zonder EU goedkeur het niet kon. Dus ik wil nu graag een nieuwe brief schrijven, met een zo’n precies mogelijk verwijzing naar hoe jij dit hebt gedaan. Zodat ik gebruik kan maken van dezelfde regeling, of snap waarom het bij jou Jeep wel kan. 

Dus jouw kenteken zou dan helpen. Klopt het dat je twee verschillende brieven hebt? Op de foto lijken ze wat anders, maar wellicht is het een en dezelfde. Je kunt me ook even privé mailen op jeroendorrestein@gmail.com Alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik heb een antwoord van de RDW gekregen:

 

Quote

U vraagt om trekgewichten toe te kennen op basis van 'eigen verantwoordelijkheid'.
Deze mogelijkheid kan alleen geboden worden als de datum eerste toelating van het voertuig ligt voor 01-01-1998. Uw voertuig voldoet niet aan die eis.

Dus het lijkt erop dat dit alleen toepasbaar is als je auto van voor 01-01-1998 is.

 

Jeroen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei JeroenDor:

Ik heb een antwoord van de RDW gekregen:

 

Dus het lijkt erop dat dit alleen toepasbaar is als je auto van voor 01-01-1998 is.

 

Jeroen 

Ok, duidelijk.  Ben erg benieuwd naar de wettelijke onderbouwing. Oftewel, waar staat dat....  

Bijvoorbeeld een Cherokee van 1997 verschilt niet zo veel van een uit 1998 lijkt mij. Dan geldt het Redelijkheids beginsel lijkt mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei REAL STRANGLER:

 

Bijvoorbeeld een Cherokee van 1997 verschilt niet zo veel van een uit 1998 lijkt mij. Dan geldt het Redelijkheids beginsel lijkt mij.

 

Dat werkt alleen zo als het hun uit komt. Rotterdam had een milieuzone op basis van bouwjaar, alles van voor 2001 en op diesel mocht er niet in. Een Lupo 3L uit 2000  is exact hetzelfde als een 2001 model.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zit dat niet een beetje in dezelfde lijn als een motorswap doen. Als je jeep van voor 1998 is kost dat een stuk minder en gaat dat een stuk makkelijker. Is je auto van na 1997 is het een heel ander verhaal qua kosten en uitvoering. Cherokee van 1997 of 1998 zijn redelijk identiek maar toch zit er een wezenlijk verschil qua omkeuren bij de RDW. Ook hier hebben ze geen duidelijke uitleg voor maar ze hebben het wel zo ingevoerd in het systeem.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...