Spring naar bijdragen

Koolborstelveertjes voor motor koelfan


JeroenDor
 Share

Recommended Posts

Aangezien ik nu voor eerst mijn AC werkend heb, heb ik ook voor het eerste de elektrische fan horen draaien. En dat was geen fijn geluid. Dus maar even het motorje uitelkaar gehaald. Lagertje kapot. Toevallig had ik gewoon zo’n lagertje op voorraad voor mijn andere hobby (modelmotortjes bouwen).

Probleem is dat ik twee van de koolborstelveertjes kwijt ben geraakt. Ik vermoed dat ik ze eruit heb geblazen toen ik alles aan het schoonmaken was. Ik heb al een half uurtje over de grond van mijn garage gekropen, maar blijft kansloos. Al diverse bedrijven gebeld, Jeepparts, Brinkman, diverse elektro en dynamo revisie bedrijven, maar niemand heeft wat.

 

Ik heb het merk en de nummers gegoogeld die op het motortje staan maar dat levert niks op. Heeft iemand wellicht nog een idee. Ik kan altijd proberen iets zelfs in elkaar te prutsen, of een nieuw motortje uit de USA laten komen. 

Hier het veertje:

IMG_5883.thumb.jpeg.cfb36cc8e3a5cf3be11266cf3f621a58.jpeg

Teksten op het motorjte

IMG_5884.thumb.jpeg.c0ff7fae1adbb2c97b818b55e1551603.jpeg

 

Alvast bedankt!

 

Jeroen 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

On 4/21/2022 at 6:48 PM, Ab said:

Cherokee parts in Waalwijk  al gebeld? Misschien dat Boris een motortje heeft liggen...

Bedankt.

Gisterenochtend liep ik mijn garage binnen en vond zo maar een van de veertjes midden op de vloer! Dus toen miste ik er nog maar eentje. 

Ik heb een simpele oplossing bedacht; De plaat waarop de borsteltjes zijn gemonteerd heeft een eental uitstekende palletjes. Ik vermoed dat deze plaat ook op andere e-motortjes wordt gebruikt met andere borstelarrangementen. 

Dus op mijn freesmachine maar even wat gemaakt om een gewoon veertje op zijn plaats te houden.

 

IMG_5889.thumb.jpeg.7b3ab36ea72355e2e54cb3394372a458.jpeg

 

IMG_5891.thumb.jpeg.f78aea6a39faf56af010c34f1ac0aadc.jpeg

Ik heb wat verschillende veertjes geprobeerd totdat ik gevoelsmatig dezelfde kracht op de borstel voelde als met de originele veer.

IMG_5890.thumb.jpeg.0165a81f8f1ab6b62eb826a4ce7a7cd7.jpeg

 

Alles draait weer prima!! Eerste even aan de 12VDC op de werkbank. Je hoort nog een beetje de borsteltjes over de collector gaan. Maar dat gaat denk ik wel weg met wat langer draaien. In ieder geval doet het nieuwe lagertje zijn werk prima
 

In de Jeep gemonteerd. De fan slaat aan met de AC compressor

Even nog voor de volledigheid, als iemand ooit ook zelf zijn lagertje wil vervangen.

Standaard lager, 8x22x7mm. Wel zorgen dat je een goede stofvaste uitvoering neemt, zoals bijvoorbeeld deze van SKF: 608-2RSL

Jeroen 

 

 

bewerkt door JeroenDor
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...