kenzo Posted March 12, 2022 Report Share Posted March 12, 2022 (edited) Goedemorgen, Mijn vader heeft een Jeep Wrangler YJ 4.0HO die sinds vorig jaar zeer onregelmatig loopt. Hij gaf (als ik mij goed herinner) foutcode 24 en heb (via aliexpress) een nieuwe TPS sensor gekocht. Deze gemonteerd (afgelopen jaar) en dacht dat hij toen iets beter ging lopen maar kort daarna werd het weer erger. Sinds afgelopen zomer de Jeep gestald en vandaag weer gekeken of het probleem te verhelpen is. Nu heb ik opnieuw de Jeep uitgelezen en krijg ik behalve code 12 en 55 geen meldingen. De Jeep loopt echter nog steeds enorm onregelmatig en tijdens het rijden valt deze ook willekeurig uit. (is dus niet mee te rijden). Ik heb het geluid opgenomen (die van de uitlaat is het meest duidelijke) en vraag mij af wat dit kan zijn. Iemand tips waar ik kan beginnen met zoeken? PS: De geluidsfragmenten zijn van stationair draaien, ik geef bij geen enkele clip gas Interieur.m4a Motor.m4a Uitlaat.m4a Edited March 12, 2022 by kenzo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Masis Posted March 12, 2022 Report Share Posted March 12, 2022 (edited) Zou eerst beginnen met een originele TPS te kopen, Aliexpress sensor (of Crown troep, alles anders dan origineel) is weggegooid geld. Edited March 12, 2022 by Masis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenzo Posted March 12, 2022 Author Report Share Posted March 12, 2022 Ik had het meer gekocht om te proberen maar het kan er idd aan liggen. Alleen jammer om €130,- uit te geven als het daarmee niet verholpen wordt. Kan ik niet achterhalen of dit het idd kan zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenzo Posted March 12, 2022 Author Report Share Posted March 12, 2022 Ik denk dat het idd de TPS sensor is. Net de sensor uit getrokken en hij loopt direct een stuk beter stationair. Bij gas geven stottert hij wel maar dat lijkt me dan logisch. Is GM (origineel) aan te raden of moet dit voldoende kwaliteit zijn?B&S Autoparts: Onze Producten, TPS sensor YJ 91-95 / XJ 91-96 / ZJ 4.0 93-96 (bsautoparts.nl) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike m Posted March 12, 2022 Report Share Posted March 12, 2022 1 uur geleden zei kenzo: Ik denk dat het idd de TPS sensor is. Net de sensor uit getrokken en hij loopt direct een stuk beter stationair. Bij gas geven stottert hij wel maar dat lijkt me dan logisch. Is GM (origineel) aan te raden of moet dit voldoende kwaliteit zijn?B&S Autoparts: Onze Producten, TPS sensor YJ 91-95 / XJ 91-96 / ZJ 4.0 93-96 (bsautoparts.nl) ik zou gewoon voor mopar gaan. heb zelf ook veel ellende gehad met niet originele sensors Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ab Posted March 12, 2022 Report Share Posted March 12, 2022 Je kan de TPS ook met de multimeter doormeten of de waarde bij stationair en volgas netjes binnen de waarden is. Verkoop van min naar max moet ook vloeiend zijn. Verder ook verdelerkap, kabels, bougies en IAC gecontroleerd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbo Posted March 14, 2022 Report Share Posted March 14, 2022 Misschien ook eens de steppermotor losschroeven en reinigen. Die kan bij vervuiling onregelmatig stationnair lopen veroorzaken. Mss zelfs hele gasklephuis eraf en reinigen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenzo Posted March 19, 2022 Author Report Share Posted March 19, 2022 Bedankt voor de reacties, zojuist de kabel naar de TPS sensor gemeten en nu meet ik op 2 van de 3 kabels 5v bij auto op contact. Dat zou volgens mij al niet moeten, klopt dat? Zou het dan toch de PCM zijn die stuk is? De overige dingen nog niet gedaan, tot aan dit fenomeen reed hij perfect, kan vervuiling zijn maar dat gaat geleidelijker aan lijkt me Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ab Posted March 19, 2022 Report Share Posted March 19, 2022 TPS met drie aansluitingen? Buitenste draden voeding en massa. Voeding is 5 V. Middelste het signaal vanaf de sensor naar de PCM. Stationair ergens tussen 0,25 en 0,95 V, maximaal open, ergens rond de 5 V. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenzo Posted March 19, 2022 Author Report Share Posted March 19, 2022 Idd met 3 draden. Als ik de stekker uit trek heb ik ook op de middelste 5v (met auto op contact zonder lopende motor). Ik meet dus eigenlijk niet de sensor maar de stekker vanaf de kabelboom Deze meting lijkt me verkeerd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ab Posted March 19, 2022 Report Share Posted March 19, 2022 Meten van de spanning, met contact aan en de kabels aangesloten. Je meet eigenlijk de uitgangsspanning van de sensor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenzo Posted March 20, 2022 Author Report Share Posted March 20, 2022 Heb de kabel aangesloten en opnieuw gemeten. Standaard meet ik 0.65v (zonder gaspedaal in te duwen), en bij induwen van gaspedaal loopt dit vloeiend op naar max 3.7v. Dit lijkt het probleem dus niet te zijn. Wat ik wel vreemd vind is als ik de TPS sensor uittrek hij direct veel vloeiender stationair loopt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koperdraad Posted April 9, 2022 Report Share Posted April 9, 2022 Zit het niet in de stekker? Draadbreuk ofzo. Heb ik ook gehad ben er lang aan bezig geweest met allerlei bypassen maar uiteindelijk opgelost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenzo Posted April 16, 2022 Author Report Share Posted April 16, 2022 Ik denk dat het de bougies waren. Die waren redelijk zwart. Deze vernieuwd en hij lijkt nu weer goed te lopen. Bedankt voor het meedenken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.