Spring naar bijdragen

Dikke schade....


Recommended Posts

Beste mensen,

Ben behoorlijk de sjaak. Zondag een fiesta met 60 bovenop m'n linker voorwiel geklapt. 😡 Fiesta total loss. Was niet mijn schuld, maar waarschijnlijk blijf ik toch aan de pan hangen... Heb eerlijk gezegd het ID dat dit einde verhaal gaat betekenen. Hebben jullie ervaring met dit soort schades en vooral de technische problemen die ermee samenhangen?  Tis een Rubicon uit 2003 met 185000 LPG. Spic & span. 2 wkn geleden 5 velgen gepoedercoat + 5 nieuwe coopers STT pro... Hoor graag wat adviezen als het kan.

Grtz en thnx

Sibo

IMG_3048.JPEG

IMG_3049.JPEG

IMG_3050.JPEG

IMG_3051.JPEG

IMG_3053.JPEG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel vervelend deze schade en gelukkig niemand iets aan overgehouden.

Ik kan het niet goed zien aan de foto's maar wat is de staat van je chassis. Vooras, body en schermen zijn te vervangen / repareren. Als je chassis een flinke tik heeft gehad kan het verhaal een stuk duurder / gecompliceerder worden maar laten we ervan uit gaan dat het chassis nog heel is en de Rubicon dus niet total loss verklaard gaat worden.

Een Rubicon vertegenwoordigt een goede waarde. Er staan er niet veel te koop en degene die te koop stonden of staan kosten 23500 euro en meer. Dat is ook de waarde waar jij je aan vast moet houden. De verzekering van de tegenpartij gaat proberen het zo goedkoop als mogelijk op te lossen. Het is aan jou verzekering om het beste eruit te slepen dat je Rubicon straks weer hetzelfde wordt. Heb je eventueel een taxatierapport van de jeep? Dat kan namelijk heel handig zijn voor de waardebepaling.

Hier wat vergelijkingsmateriaal. Tuurlijk hebben ze minder gelopen en zijn ze iets jonger maar een Rubicon is en blijft een geliefde jeep die in een beperkte oplage gebouwd is.

Jeep Wrangler 4.0i RUBICON Origineel 49dkm 2002 Benzine - Occasion te koop op AutoWereld.nl

Een schadeexpert gaat de schade opnemen en daar komt een bedrag uit rollen. Het is aan jou dan om te onderhandelen / overleggen wat je wilt. Meestal bieden ze een paar opties: 

* Schadebedrag wordt uitgekeerd met behoud van de Rubicon door jou.

* Waarde jeep wordt uitgekeerd ( dagwaarde )  en expert behoudt de Rubicon die hij gaat verkopen en zeker nog een leuk bedrag gaat opleveren als schadeauto.

* Jeep wordt volledig gerepareerd.

De schade repareren is goed te doen en alles is nog leverbaar in Amerika. Ik heb jeeps gezien die er veel erger aan toe waren en ook volledig werden opgeknapt en waarna de eigenaar weer vele jaren plezier had.

Wat wil jij zelf? Weet jij dat al...... Houden of afstand van doen maar ik zou hem niet snel weg doen als ik jou was want je hebt hem al lang en dat met een reden lijkt mij. Gewoon laten repareren en dan ga je er gewoon weer veel plezier van beleven. Zo moeilijk is dat niet voor een gerenomeerde garage om hem weer te repareren mits chassis recht is natuurlijk. Dat is wel heel belangrijk.

Succes!

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, breng hem ergens waar ze verstand hebben van deze Jeeps en opkomen voor de belangen van de klant. Vaak zat gezien dat de expert (werkt natuurlijk in opdracht van de verzekering) net iets te goed bevriend is met de schadeherstelbedrijf, en ze het zo uitdokteren dat de schade toevallig vrijwel gelijk blijft aan het eigen risico van de veroorzaker zodat de verzekeraar geen euro uit eigen zak betaalt. De hersteller maakt een taxatie, en dan komt er een expert om deze taxatie door te nemen. Echte Rubicons zijn serieus geld waard. Die van het eerste linkje van Michel is trouwens een Sport, geen echte Rubicon. Oh, en niks zomaar ondertekenen zonder alles duidelijk en zwart op wit op papier te hebben zoals jij zou willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 hours ago, Masis said:

Inderdaad, breng hem ergens waar ze verstand hebben van deze Jeeps en opkomen voor de belangen van de klant. Vaak zat gezien dat de expert (werkt natuurlijk in opdracht van de verzekering) net iets te goed bevriend is met de schadeherstelbedrijf, en ze het zo uitdokteren dat de schade toevallig vrijwel gelijk blijft aan het eigen risico van de veroorzaker zodat de verzekeraar geen euro uit eigen zak betaalt. De hersteller maakt een taxatie, en dan komt er een expert om deze taxatie door te nemen. Echte Rubicons zijn serieus geld waard. Die van het eerste linkje van Michel is trouwens een Sport, geen echte Rubicon. Oh, en niks zomaar ondertekenen zonder alles duidelijk en zwart op wit op papier te hebben zoals jij zou willen.

Thanx Masis linkje aangepast. 

De afgelopen jaren ging geen enkele TJ Rubicon voor weinig weg omdat ze het gewoon waard zijn. Normale TJ's doen al goede prijzen in de verkoop. Het belangrijkste is dat je chassis recht is. Je bent op een plek geraakt waar de kans aanwezig is dat je chassis beschadigt is maar dat kan een goede expert / schadebedrijf zo vertellen.

Paar maanden terug had ik een kop staart botsing op de A15. Schade leek mee te vallen op het eerste gezicht. Auto achter me remde te laat en botste op mij en duwde mij tegen mijn voorligger aan. Mijn auto had een waarde van rond de 18000 euro. ( ik had voordat de expert kwam kijken al wat huiswerk gedaan en soortgelijke auto's gevonden die deze waarde vertegenwoordigden op het internet ) De schade werd door een erkend schadebedrijf geschat op 11000 euro. Mijn auto was dus niet total loss. Met de expert afgesproken bij het schadebedrijf en die kwam toen met 2 voorstellen. Auto repareren of hij keerde mij 18000 euro uit en ik deed afstand van de auto. Hij stuurde er zelf al op aan om hem niet te laten repareren en ik ben daarin mee gegaan. Niet veel later werd de auto op een pagina voor schadeauto's aangeboden voor iets meer dan 9000 euro en was die zo weg. Nog geen 3 weken later stond mijn auto weer op marktplaats gerepareerd en wel met de tekst ZGAN van liefhebber.

Moraal van dit verhaal is dat veel experts je in een bepaalde richting zullen gaan duwen wat voor hun het meest voordelig is. Ik denk dat je Rubicon met deze schade nog steeds een goede waarde vertegenwoordigt voor de liefhebbers / hobbyisten / bob de bouwers / jeep handelaren. Veel onderdelen zijn zowel nieuw als 2e hands te koop. Waar een erkend schadebedrijf met nieuw spul zou moeten werken gaan de hierboven genoemde partijen aan de slag met voornamelijk gebruikt spul en als je chassis gewoon recht is kunnen ze er een leuke boterham aan gaan verdienen straks. Want een Rubicon verkoopt toch wel of het nu een schadeauto of geen schadeauto is geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijne reacties mensen. Ben ik superblij mee ☺️. Stelt me ook weer een beetje gerust. Los van het verzekeringsverhaal helpt me dit om een goede beslissing te maken. Jeep is voor mij emotie, maar daar zullen hier wel meer mensen last van hebben...

Sowieso laat ik weten hoe het verhaal afloopt. Thnx!

Sibo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Ik had wat meer voortgang verwacht waar ie nu staat. Dan had ik wat meer inzicht gehad mbt de exacte schade.   Maar wegens drukte zit dat er jammer genoeg niet in. Uiteindelijk besloten om m op MP te zetten. Ga rustig kijken voor wat anders. Geen haast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...