Spring naar bijdragen

Some TLC for the Chief


Petrus
 Share

Recommended Posts

Vandaag bezig geweest met de Chief. loszitttende blanke lak er af gekrabt dus het ziet er wat rustiger uit. En alle roest punten nagelopen, hamertje tik en het viel me nog mee eigenlijk. Had veel en veel slechter verwacht. Afkloppen maar want wie weet wat er nog verstopt zit.

Verder ook zoekend naar aard[e] punten [zeg je dat zo?🤔] om die corrosie vrij/schoon te maken. Gelijk alle bedrading een beetje nalopen en kom ik bij de bobine uit....😨

Een van de 2 rode draden zat nog maar vast met 3 hele dunne koperdraadjes..... Ik heb er zaterdag nog probleemloos mee gereden.[nou ja behalve een lege tank probleem 30mtr voor het tankstation🙄

Anyway, morgen gelijk ff repareren en de motor even afspuiten in de wasstraat want blok is erg... erg vies.

 

Grtz

Peter

IMG_20220202_152007.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mischien een stomme vraag maar in principe hoeven er toch maar 2 draadjes aan de bobine te zitten? [in mijn geval een rode en een groene]

Bij de rode draad zat dit met een kabeltje eraan vast. Normaal zit dit helemaal in rubber. Het stukje zwart rechts is kabel.

IMG_20220205_103715.jpg

bewerkt door Petrus
add photo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien kan ik hier een duit in het zakje doen, heb ik meteen mijn eerste reactie geplaatst...

Volgens mij is het zo dat de bobine op een lagere spanning werkt dan de rest van de elektriek, zo'n 9V, behalve tijdens het starten. Dan heb je twee voedingsdraden naar dezelfde pool van de bobine nodig, één die 12V op de bobine zet tijdens het starten en één speciale draad met een hogere weerstand voor 9V als de motor loopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zal toch wel loslopen?

Ik checkte een elektrisch schema waar inderdaad twee kabels zijn ingetekend, rood met witte lijn. En een groene aan de andere pool. Een van de rode komt van een voedingsknooppunt aan de andere hangt een 'capacitor jumper'.

Op dat schema is dat 9V principe ook niet terug te vinden. Maar ik heb ook een '79, en daar is het wel aanwezig. Misschien niet meteen brand, maar een 9V bobine schijnt niet van 12V continu te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah kijk, zo komen we nog eens ergens. En dat hangt er gewoon bij zonder een kabel ergens naar toe? 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal snap wat het nu precies doet dan. Als het tussen een kabel hangt en ergens naar toe gaat en vast

zit kan ik me er wat bij voorstellen. Fungeert het als een soort stroomafleider of zo? 

bewerkt door Petrus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar nou is me nog niet helemaal duidelijk of het voor de radio is of om piekspanning op te vangen. 

 

Nou ja, maakt voor nu even niet uit. Trok gister 1 van de bougiekabels aan gort. Ze voelen toch al droog aan dus gelijk een nieuw setje besteld.

Dat komt wss ma of di hier en dan kan het geinstalleerd worden. Zie toch al op tegen het electrische gedeelte. bedrading is oud en hard. 

Motor loopt wel mooi verder maar je kan er op wachten dat er problemen aan komen. 

Vandaag mijn doos met rubbers geopend hahahaha lag al 8 jaar te wachten om geopend te worden. Seals voor ramen deuren, achterklep en achter ruit etc. En zo gaan we elke dag een stukje verder. 

Morgen is het plan om de front fender links voor los te halen en mijn reserve fender te instaleren. Voorlopig maar even in de grondverf zetten en mss een kwastje bordeaux rood ertegen.. 

Ik heb ooit 2 WT fenders en 2 gewone fenders op de kop kunnen tikken. Ook een reserve achterbumper en een quadratrac tussenbak. Achterklep is ook al vervangen door een ander exemplaar. 😅

 

Kiek em lachen die rooie..😎

79 Chief.jpeg

bewerkt door Petrus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik de WT fenders kocht heb ik de gewone ook maar meegenomen. Dacht dat het mss nog wel eens handig was om ze te hebben in geval van nood. 🤷‍♂️

 

De blanke lak bladert er lekker vanaf. Denk dat ik de kale plekken met lijnzaad olie bewerk zolang. Heb geen centjes voor een complete repaint helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

On 2/5/2022 at 8:46 PM, Petrus said:

Mischien een stomme vraag maar in principe hoeven er toch maar 2 draadjes aan de bobine te zitten? [in mijn geval een rode en een groene]

Bij de rode draad zat dit met een kabeltje eraan vast. Normaal zit dit helemaal in rubber. Het stukje zwart rechts is kabel.

IMG_20220205_103715.jpg

Bedenk me ineens dat dit wel eens voor de antenne geweest kan zijn. Ben nog aan het zoeken geweest en het heet een female bullet connector. 

De jumper capacitor is weer een ander verhaal. Die heeft er zolang ik de jeep heb niet opgezeten en hij heeft altijd goed gelopen verder, wordt wel tijd voor een nieuw ignition coil of een HEI distributor. Laatste mss wel beter en een hoop oude draden minder.🤔

Edit: lees net op IFSJA dat de capacitor voor de radio is dattie niet stoort. Denk dat ik er wel uit ben.😀

bewerkt door Petrus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, vandaag mijn laatste jeep spullen uit de schuur van mijn ex gehaald. Zo goed als nieuwe achterbumper, ramen/ruitwerk. En ik had nog een tussenbak uit een wagoneer liggen. Wat interieur panelen nog. Op zich niks bijzonders....behalve als het niet meer te krijgen is. Meest blij met de bumper.

Foto van de huidige achterbumper. Niet meer te redden helaas

IMG_20220204_153926.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zat me toch niet lekker met dat rare stekkertje en 2 rode draden naar de bobine. Dus de laatste dagen toch nog wat detective werk gedaan. En wat het ook kan zijn is de anti diesel en choke feed. Die zit wel gespliced aan de rode draad van de starter solonoid. [zie schema]

En die verbinding lijkt precies wat dat stekkertje is.

Vandaag maar eens alles wat beter gaan bekijken... en alles electrisch is toch al niet mijn ding..🤷‍♂️

Kan iig de achterbumper vervangen en de frontfender er verder afschroeven. 🙂

choke diesel.PNG

bewerkt door Petrus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat afbladderen van de bumper komt me bekend voor, is toch ook een aluminium bumper, die van jou? Ik had steeds het gevoel dat zoiets nog wel te redden is, als het alu niet te diep is ingepit. Maar geen zorgen, als je een andere hebt...

Zowel anti-diesel als elektrische choke moet mijn 360 ontberen, ik ben wel benieuwd waar je op uitkomt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...

Zo, in de tussentijd een hoop gebeurd maar niet met de Jeep helaas. Ga helaas het nieuwe jaar in met 4 ipv 5 tenen aan mijn li voet. 🤔

 

Anyway, de beslissing is min of meer genomen om de Chief naar een restaurateur te brengen om de buitenkant op te knappen dus dat is op dit moment het plan.

Als iemand nog een goeie man kan aanraden hoor ik het graag. 

 

Nog een ander weetje voor de mensen die een model van een jeep cherokee chief zoeken:  https://www.carmodel.com/matrix-scale-models/mx21004-011/1-43/jeep/cherokee-chief-sj-4x4-1980/158217

 

Er komen ook nog wagoneers beschikbaar. Niet goedkoop en er zijn er maar iets van 400 beschikbaar per model van de Chief.

 

Fijne kerst en alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar!🥳

jeep chief rood.jpg

Brown chief model.jpg

bewerkt door Petrus
fotos toegevoegd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...