Spring naar bijdragen

Een soort van nieuw hier


Daytoba
 Share

Recommended Posts

Hallo, om even mezelf kort voor te stellen.

Ik ben vooral een oude-auto enthousiast met al jaren een Jeep 'onder de kont'.

Het is een '79 Cherokee Chief en het doel is om er zoveel mogelijk goede tijd mee te hebben. Liefst dagelijks gebruik, ritjes om het huis over de minder voor de hand liggende routes en wat meer laden dan gemiddeld. Maar ook een weekenduitstap met kamp of lekker met het gezin ermee op vakantie.

Meer dan hardcore 4x4 is het de liefde voor de techniek, de vele mogelijkheden en de cool-factor die mij binden aan de Jeep. Hij staat al in de top van de cool-lijst sinds ik een jaar of twaalf was, en dat is al lang geleden! Ik koos m ook omdat ik een classic auto wilde die ook mooi is als ie niet is gepoetst!

Helaas heb ik ook een waslijst aan tegenwind met deze auto waarvan een zinnig persoon waarschijnlijk de handdoek in de ring had gegooid. Hieronder een zeer hardnekkig probleem met de aandrijving. Maar nu ik besloten heb dit rigoureus te gaan aanpakken, denk ik dat een hernieuwde kennismaking met dit forum op de plaats is.

Benieuwd!

2015-07-07 Jeep Chief Inlassen dorpel 09.jpg

2007-08-26 B Roofrack voor de Jeep bouwen 70 angepast.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu ik hier toch in quarantaine zit, misschien een mooie gelegenheid de Jeep de beschrijven.

Het is een '79 Cherokee Chief S, AMC360, Quadratrac, origineel met lichtbruine Levi's bekleding.

Ik heb m zo oranje met wit dak gekocht, maar ooit was'ie rood. Kocht m 15 jaar geleden in Nederland, maar op Frans kenteken. Uit dat kenteken en uit een tekst onder de lak van het motordeksel kon ik opmaken dat de auto voorheen dienst deed als werkpaard van een garagebedrijf bij Grenoble. In ieder geval het motordeksel toch. Helaas hadden de Fransen weinig interesse om mij van wat achtergrondinformatie te voorzien, dat had ik anders wel leuk gevonden. Waarschijnlijk was mijn Frans ook niet goed genoeg. In ieder geval zie ik het wel voor me, dat'ie in de jaren '70 en '80 auto's sleurde daar in de bergen. Toen een gezinsauto met 45pk nog heel gewoon was.

Hierboven met de witte velgen zoals ie kort na de aanschaf was. Dees foto is gemaakt toen we bezig waren een dakrek te maken. Inmiddels zijn de wielen zwart met een maatje grotere banden en is er wat roest bijgekomen. Verder ziet ie er van buiten nog wel ongeveer zo uit.

De Jeep moet het doen met mijn goede zorg, in principe doe ik al het nodige zelf, maar ik moet toch regelmatig hulp inroepen. Dan ontbreekt de tijd. Of omdat een TH400 nogal aan de zware kant is als je op de rug onder de Jeep ligt.

Niet meteen zichtbaar maar toch, er is nogal wat aan de auto aangepast. Een greep (brainstorm); Onafhankelijke volgwagenrem en bijbehorende compressor, airco en cruise control zijn vervallen. Er is Impco LPG, een eigenbouw trekhaak, een tweede accu en een 220V omvormer. En een stevig dakrek dus. De elektriciteit is grotendeels herzien. Muziek ingebouwd. Er is ook een dubbele elektrische fan. Een kunststof tank met elektrische benzinepomp. Spoorverbreding achter. Losse automaat koeler. Maar ook een nieuwe motor, met hogere compressie en Edelbrock spulletjes. Andere stoelen en achterbank, Recaro. Dashboard aanpassingen, ook een kasje toegevoegd. Een prototype middenconsole/bergruimte (al weer een jaar of 6 erin, wel lang voor een prototype van plankjes).

Vast niet compleet, maar eigenlijk al een hele lijst als ik het zo zie staan. En zo'n beetje alles wat niet is aangepast is wel eens gerepareerd of zo. Zo'n Jeep houd je van de straat (woordspeling hè).

En nu staat'ie stil, weer een defecte aandrijving.

Dus...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...