Spring naar bijdragen

Max breedte band op 8j 16" velg.


Recommended Posts

Nu de bushwacker fenderflares zijn gemonteerd en de trommelremmen achter bijna zijn omgebouwd naar schijfremmen is het tijd om te gaan oriënteren op grotere banden en bredere velgen.

Ik heb een 5 tal 16" stalen velgen op het oog die een breedte hebben van 8" (8j) Op de meeste websites geeft men aan dat er dan een band op kan met een maximale breedte van 245mm.

Volgens Eric Zappe die het boek "High Performance Jeep Cherokee XJ Builders Guide" heeft geschreven kan je echter een band met een breedte tussen de 10,5 en 12,5" er op leggen. Dit is tussen de 267mm en 317mm.

De banden die ik erop wil leggen hebben de maat 285/75 16R. Ja, de banden zullen wat meer "bulgen" maar dit zou volgens Eric Zappe geen probleem moeten zijn.

Wat is nu waar en wat mag in NL APK technisch gezien?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

57 minuten geleden zei OIIIIIIIO:

0=in het midden van de velg.

 

Ja, klopt. Een 8j velg is 8" breed. Dan begrijp ik het nu goed.

IMG_20220108_094904.thumb.jpg.4baf2abe0d31c5c7335401a707bbaec4.jpg

Voor mijn XJ met een verhoging van 5" heb ik een velg nodig met een backspace van 4,5" - 3,75". 

Ik had op de website modderpoel al gelezen dat een 285/75 band op een 8j velg kan. Omgerekend naar US meet deze band 33 x 11 R16.

Bedankt voor je hulp!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...