Jump to content

Oliedruk probleem


RedLaredo
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal, 

ik had ooit een rode zj laredo vandaar de naam. Heb sinds kort een xj uit 98 met bijna 3 ton op de teller. Toen ik hem kocht oliedruk netjes op 3. Sinds een paar dagen bij koude start alles ok, maar eenmaal op bedrijfstemperatuur zakt bij het naderen van rotonde/stoplicht/kruising de oliedruk dramatisch. Vandaag sloeg de motor zelfs af. Motor loopt prima, enig idee iemand?

Link to comment
Share on other sites

Dus met warme olie en stationair bijna tot geen oliedruk?

Warme olie is dunner, dus minder druk. Als dan ook een beetje slijtage optreed (3 ton) is die druk al snel weg.... Dat is het makkelijke antwoord.....

Oliedruk met stationair en warme motor is 10-13 Psi 

Oude olie geeft eerder lage druk bij warme motor. Dus eerst olie en flilter verversen! Gebruik de juiste soort! Dan kan de sensor of het metertje nog wat afwijken, deze kan je checken door een mechanische oliedrukmeter tijdelijk aan te sluiten.  Druk goed, dan sensor vervangen. 

Kan ook nog de oliepomp te weinig opbrengst geven of de drukregelaar in de pomp vervuild zijn. Of toch zoveel slijtage in de lagers dat de druk snel weg is. Dit kan nog een hele poos onderdrukt worden door een groot volume pomp te monteren. Maar dan zul je misschien over een 50.000km eens aan verse lagerschalen moeten gaan denken....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Belde net de garage om te vragen of mn auto klaar was. Blijkt mn auto zn sleutel niet te herkennen. Start wel, maar slaat na een paar seconden weer af. Gaat ook waarschuwingslampje met sleutel branden met een streep er doorheen. Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Edited by RedLaredo
Link to comment
Share on other sites

Siert ik heb een reserve sleutel, dacht dat ik er maar één had, maar gelukkig nog ééntje gevonden. Ik belde vanmorgen de garage of hij iets aan de tips and tricks had die ik had gevonden op verschillende forums. Hij zei ‘vanmorgen starte hij direct en blijft lopen. Ik ga in t nieuwe jaar even langs een specialist en laat de hele auto ff nalopen. Bedankt allemaal fijne dagen!

Link to comment
Share on other sites

Vandaag even een stukje gereden. Olie en filter ververst, echter nu is de druk bij koude start bijna maximaal, en eenmaal warm 1 streep over de 3. Warm stationair precies 3. Hij rijdt en schakelt verder prima. Maar druk loopt als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is echt op tot maximaal. Sleutel probleem heeft zich tot op heden zelf opgelost🤔

Edited by RedLaredo
Link to comment
Share on other sites

Quote

Dan kan de sensor of het metertje nog wat afwijken, deze kan je checken door een mechanische oliedrukmeter tijdelijk aan te sluiten.  Druk goed, dan sensor vervangen. 

Wat Ab al aangaf, heb je dit al gedaan? Een niet goedwerkende sensor geeft een aantal van deze symptomen. Indien nodig zou ik wel aanraden om de sensor te vervangen met een OEM sensor van Mopar. Olie filters kan ik die van Wix aanraden.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Adebisi said:

Wat Ab al aangaf, heb je dit al gedaan? Een niet goedwerkende sensor geeft een aantal van deze symptomen. Indien nodig zou ik wel aanraden om de sensor te vervangen met een OEM sensor van Mopar. Olie filters kan ik die van Wix aanraden.

Nee de garage kon niet mechanisch oliedruk meten🙈  Hier een foto van wat er nu op zit qua olie filter en sensor

220B3282-13DE-43D4-B120-D6CAAA2E3FDC.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...