Jump to content

Motor vervangen XJ 2.5i


Recommended Posts

Jeepers, ik zit met een vraag, reviseren motor, 2.5i jamboree deze heeft 3.5 ton weg en ondanks dat hij nog draait merk ik dat hij moeite heeft met heuvels/bergen rijden...weet iemand een goed adres voor reviseren...tevens een andere vraag.. Zag recent een jeep motor uit 2015, 3.0 ltr. Is deze te plaatsen in een 1993 XJ. 

Link to comment
Share on other sites

Excuus, het betreft een 3.2 ltr V6 uit een Jeep Cherokee (KL) uit 2015 met 58.000 op de teller. staat op de onderdelenlijn.nl 

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/merk/jeep/model/cherokee/onderdeel/motor/onderdeelid/13852137/

we rijden niet off-road  en de bandenmaat is 255x70x15 deze zitten er nu 3 jaar onder. 

ik ga ging laats de Brienenoord brug op met 100km en eer ik boven was reed hij nog 80km....zo steil is deze brug niet. 

ik wil graag de  Pyreneeën in kunnen zonder bang te hoeven zijn dat ik de top niet haalt...

we hebben al enkele duizenden euro's in deze auto gestoken, hele onderstel vervangen, bladveren, voorveren, schokbrekers en alle rubbers van voor naar achter....inclusief stabilisatie rubbers. nieuwe dynamo, accu, visco koppeling, koppelingsplaten en drukgroep, thermostaatbehuizing en thermostaat + slangen...groot deel sensoren...remschijven voor, laats laswerk en roest behandeling binnen en buiten, nu is het de beurt aan de motor...willen er best geld insteken maar dan moet hij wel betrouwbaar zijn en wat meer power mag wel...

Link to comment
Share on other sites

7 minuten geleden zei michel1972:

Je bandenmaat is bijna 1 inch groter als origineel. Dat zorgt er ook voor dat je iets minder trekkracht hebt heuevl op. Meeste Cherokee's met de 2.5 liter motor hebben een 4.10 overbrenging maar wie weet is dat bij jou anders. Na verloop van jaren gaat er wel eens iets kapot en dan kan het zomaar gebeuren dat er andere assen of overbrenging in zijn gekomen.

Je motor reviceren gaat je niet veel windeieren leggen qua pk's denk ik. Je zal iets erbij winnen hoogstwaarschijnlijk maar dat gaat je niet het verschil geven tussen de oude en nieuwe motor zoals bij Hamilton. 

Elke motor die jij erin zet met een afwijzing in het cilinderaantal zal lijden tot een keuring bij de RDW. Zoals je zelf al hebt geschreven tijdje terug weet je wat een goede revisie doet qua kosten en dat voor misschien 10pk meer want zoveel pk heeft een standaard 2.5 liter motor niet en daarom zal je winst ook beperkt zijn.

Je kan beter dan overwegen om er een 4.0 6 cilinder in te plaatsen. Berg meer PK en Koppel en heel betrouwbaar en goed te realiseren tegen een redelijk budget. Die 3.2 V6 erin zetten gaat je meer kosten qua inbouwen en omkeuren dan de cherokee XJ hoogstwaarschijnlijk waard is. Dit blok alleen al kost je 3000 euro en dan nog alles pasklaarmaken, aansluiten, verleggen enz. Grof gezegd denk ik dat als je iemand vind die het kan je niet beneden de 10K zal blijven totaal en dan kom je bij het volgende probleem uit. Door het hoge vermogen en koppel krijgt je standaard aandrijflijn veel meer te verduren. Dus dan schiet je straks zo de Pyreneeen op en ligt je aandrijflijn nog onderaan de berg. 

Ik zeg pak een 4.0 HO blok van de Cherokee en sla die weg in.

GA ik zeker over nadenken,... Mijn laatste 4.0 reed zo'n 1:5,,,,deze 2.5i gemiddeld 1:9....ga met de vrouw even sparren... 👀 😅 

Link to comment
Share on other sites

Er is niets veranderd aan de aandrijving van de wagen, recent zijn beide deksels er nog af geweest voor controle van de aandrijving en olie verversing voor en achter. 

na lang overleg met de vrouw was een ding duidelijk , we willen geen 2e hands ellende kopen... het besluit staat vast dat we nog wat jaren blijven rijden met deze jeep, zolang het nog kan.

Revisie van de huidige motor vinden wij de beste optie.

Een compleet revisie set ( Origineel parts ) voor de 2.5I kost zo'n 800 dollar ....zuigers + veren lagers + keerringen, pakkingen, nokkenas, kleppen en stoters etc... bij Qaudratec

Het is natuurlijk maar wat je ervoor over hebt. Het is geen racemonster maar ik heb hem wel zelf opgebouwd van een bouwval tot een ( naar mijn idee ) nette offroad van bijna 30 jaar.

Een 4 liter plaatsen, zoals jij voorstelt is ook opnieuw keuren, en.....ik begreep dat er wat aanpassingen moeten plaats vinden wil deze passen.....

Toch bedankt voor het sparren en je advies,..... 

IMG_20210528_110323.jpg

 

IMG_20210528_120749.jpg

Edited by Andre Sleeuwits
Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden zei michel1972:

Jij hebt niks verandert aan je aandrijving maar dat wil niet zeggen dat in de afgelopen bijna 28 jaar niemand anders dat gedaan heeft. Als je overbrenging bijv 3.73 is heb je minder trekkracht als bij 4.10 bijvoorbeeld.

Maar jij hebt de jeep al een aantal jaar. In het begin had die de trekkracht wel maar sinds een tijdje merk je dat deze trekkracht afneemt? Heb jij pas geleden je banden verandert toevallig? Want de bandenmaat die je nu rijdt is groter dan origineel en dat betekend minder trekkracht in de versnellingen.

Ik zou eerste eens kijken of de motor echt minder vermogen is gaan leveren voordat je duizenden euro's gaat uitgeven aan een complete revisie. Dat kan je meten op een  vermogensband. Dat kost je 150 a 200 euro maar dan weet je wat je nu hebt aan vermogen en koppel t.o.v. wat het blok origineel behoort te hebben. Wie weet wijkt dit niet veel af van origineel en geef je straks duizenden euro's uit want dat kost een complete revisie en is dat zinloos daar je er niks mee wint qua vermogen en alleen een versere motor krijgt. Niet iedereen met een nieuwe motor gaat er beter van worden. We hebben niet allemaal een motor zoals in Hamilton zijn Mercedes 😁

Wat voor zuigers ga je plaatsen? weer dezelfde of een overmaatse zuiger vanwege volledige revisie?

Ze gaan eerst alles meten en testen. Compressie, oliedruk, brandstofdruk en injectoren...  sensoren worden gecheckt etc. Na deze analyse gaan ze een advies geven. Dat is even afwachten.... Alles gaat in overleg en ik ben zelf bij de testen aanwezig... 

Op 15/11/2021 om 4:47 PM zei michel1972:

Je bandenmaat is bijna 1 inch groter als origineel. Dat zorgt er ook voor dat je iets minder trekkracht hebt heuevl op. Meeste Cherokee's met de 2.5 liter motor hebben een 4.10 overbrenging maar wie weet is dat bij jou anders. Na verloop van jaren gaat er wel eens iets kapot en dan kan het zomaar gebeuren dat er andere assen of overbrenging in zijn gekomen.

Je motor reviceren gaat je niet veel windeieren leggen qua pk's denk ik. Je zal iets erbij winnen hoogstwaarschijnlijk maar dat gaat je niet het verschil geven tussen de oude en nieuwe motor zoals bij Hamilton. 

Elke motor die jij erin zet met een afwijzing in het cilinderaantal zal lijden tot een keuring bij de RDW. Zoals je zelf al hebt geschreven tijdje terug weet je wat een goede revisie doet qua kosten en dat voor misschien 10pk meer want zoveel pk heeft een standaard 2.5 liter motor niet en daarom zal je winst ook beperkt zijn.

Je kan beter dan overwegen om er een 4.0 6 cilinder in te plaatsen. Berg meer PK en Koppel en heel betrouwbaar en goed te realiseren tegen een redelijk budget. Die 3.2 V6 erin zetten gaat je meer kosten qua inbouwen en omkeuren dan de cherokee XJ hoogstwaarschijnlijk waard is. Dit blok alleen al kost je 3000 euro en dan nog alles pasklaarmaken, aansluiten, verleggen enz. Grof gezegd denk ik dat als je iemand vind die het kan je niet beneden de 10K zal blijven totaal en dan kom je bij het volgende probleem uit. Door het hoge vermogen en koppel krijgt je standaard aandrijflijn veel meer te verduren. Dus dan schiet je straks zo de Pyreneeen op en ligt je aandrijflijn nog onderaan de berg. 

Ik zeg pak een 4.0 HO blok van de Cherokee en sla die weg in.

GA ik zeker over nadenken,... Mijn laatste 4.0 reed zo'n 1:5,,,,deze 2.5i gemiddeld 1:9....ga met de vrouw even sparren... 👀 😅 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vorige week nieuwe HAL sensor in de ontsteking gezet,Vandaag jeep toch naar garage gebracht voor motor inspectie. Compressie en benzine druk meten. Nieuwe 4 gaats injectoren en brandstof filter vervangen. Grote beurt en controle aandrijflijn...benieuwd naar de test resultaten 

IMG_20211201_111346.jpg

IMG_20211201_140321.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

na 2 weken rijden zonder problemen vandaag weer meerdere keren inhouden en stotteren van de motor. heb ff geen idee waar het nu weer aan zou kunnen liggen. zo rijd hij 2 weken prima, en dan schokt hij weer....even daarna is het weer weg en rijd hij weer prima...erg frustrerend dit!

vorige week benzine filter vervangen, nieuwe verstuivers en brandstofpomp, nieuwe bougies en verdeler, bougiekabels, hal sensor en nokkenas sensor, luchtfilter.....gasklephuis is brandschoon...

weet iemand een adres waar ze de computer kunnen uitlezen van een oude Cherokee? zijn er andere sensoren die een rol kunnen spelen voor dit schokken? IMG_20201103_145744_680.thumb.jpg.019ba18f9698ef623cf99eb793ae2e6b.jpg

Edited by Andre Sleeuwits
Link to comment
Share on other sites

Massa verbinding ook gecontroleerd? Sensors van Mopar? Andere merken geven wel eens gedoe.... Welke heb je precies vervangen? Krukas en nokkenas? Krukas zit op de bellhousing, nokkenas onder de verdelerkap.

Uitlezen kunnen de meeste Jeepspecialisten wel. O.a Cherokee4me, Deventer, Car service Tiel, Maasbach Amersfoort. Geen idee wat bij jou in de buurt is ....

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad eerst doen wat Ab aangeeft over de massaverbindingen. Er zitten er meerdere in de motorruimte. Allemaal loshalen roestvrij maken, ook het bevestigingspunt goed schoonmaken zodat er blank staal zichtbaar is.

Dit is de goedkoopste oplossing voor veel onverklaarbare storingen.

Succes!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...