Spring naar bijdragen

Overdrive,..


inny
 Share

Recommended Posts

Hello,

Ik heb een overdrive op de bak zitten maar volgens mij doet ie het niet, als ik hem uit (en weer) aanzet (lampje aan en weer uit) gebeurd er nada.. 

Enig idee hoe ik dit kan checken, en wat het probleem kan zijn en what to do om te repareren?

Many thnx,

Groet Indro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

On 11/9/2021 at 8:54 AM, Ab said:

Overdrive schakelt de lockup en de 4e versnelling uit, ik betwijfel of je daar iets van merkt met rijden. Hooguit dat hij iets hoger in toeren loopt op cruise snelheid.

Waarom denk je dat het niet werkt? Wat zegt je handleiding?

Ha Ab,

Zie mijn antwoord op de reactie hieronder: geen verschil in toeren, vandaar dat ik ook denk dat de overdrive niet werkt (in zijn geheel niet dus).

Groet Indro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan heb je een leuk puzzeltje om uit te zoeken.

Je weet dat het knopje verbonden is met je dashboard, want het lamphe gaat aan en uit.

Maar is het knopje ook verbonden met je bak? Oftwel komt het signaaltje van de knop wel aan bij de bak?

Zo niet, dan weet je al iets om te herstellen.

Zo ja, dan is er iets niet goed in de bak zelf. Dan zul je hier naar moeten laten kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

On 11/11/2021 at 10:16 AM, Ab said:

Dan wordt het inderdaad een zoekplaatje. Overdrive solenoid zou kapot/vuil kunnen zijn, of hij wordt niet aangestuurd, draadbreuk of rotte stekker.

Verse olie in filter in de bak? Heb je al de juiste FSM? Geen storingscodes als je de bak uitleest?  

Ok. Ik ga eens puzzelen.. eerst maar eens uit laten lezen maar dat ging dit weekend niet. Misschien heb ik dinsdag tijd.

Groet!

Indro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Codes uitgelezen, het waren er nogal wat op de bak (zie bijlage), verder overige s geen codes.

Codes verwijderd, stekkers gecontroleerd, behalve de hele grote bovenop de bak.

Lijkt na verwijderen Codes beter te zijn maar nog geen lang stuk kunnen rijden.

Bak lekt overigens op de pakking, zat nog zat in..

20211217_122333.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

P0876 in het zwart,   Deze diagnostische foutcode betekent dat de transmissievloeistofdruk buiten het normale bedrijfsbereik ligt. Er zijn verschillende dingen die dit kunnen veroorzaken, en het kan zelfs een defecte TFP-sensor of schakelaar zijn. Maar hoe dan ook, dit is een vrij ernstige DTC.

 

 

842949419_Screenshot2021-12-18at09_15_49.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja.. ik rij er denk ik al een jaar mee zo.. wat ik al aangaf: bak lekt olie op de pakking. de pijlstok geeft normaal niveau aan maar ik ga wellicht welf de pakking en filter vervangen met verse olie. 

Ik ga over 2 weken (als het nog mag?) op wintersport. wil het wel goed hebben.. je snapt t wel

Groet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit waren allemaal "oude" DTC's waarvan je geen idee hebt wanneer deze zijn veroorzaakt. Wat meer interessant is zijn de actuele fouten. Dus meer uitlezen, en wanneer mogelijk direct na, of zelfs tijdens een storing. 

Je hebt zelf geen uitlees mogelijkheid? Een diagnose stekker met bluetooth en een appje op de telefoon is goed.

Ik lees al even 4 fouten die met druk te maken hebben, dus olie en filter lijkt me raadzaam om doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hello,

Ik ga naar Frankrijk (alpen, skiën) 02 januari... wellicht het volgende uitvoeren?:

Nieuwe olie, nieuwe filters (2 op de bak), nieuw druksensor (ik heb een offerte voor 242 exl BTW) om zelf te knutselen..

 

Of zeggen jullie wachten tot na de holiday?

 

Groet Indro

 

 

 

 

bewerkt door inny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 hours ago, keesg said:

Op en neer is toch ruim 2000 km, als je zo al een hele tijd rijdt dan zal ie die 2000 ook wel doen. Van de andere kant het is wel een heel eind en als ie daar ergens helemaal dienst weigert dan zou ik ook niet blij zijn.

Olie en een filter is het werk opzich niet.

dat is precies het dilemma, tevens de kosten: vlgs mij is 242,- best schappelijk: duurste zijn de olie (80,-) en de sensor (100 nogwat)...what to do.. heb ook geen brug..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan ook nog de temperatuur sensor zijn, als die denkt dat de olietemp onder de 30 graden F zit ( is 2 graden celsius) dan werkt de overdrive en lockup ook niet. ik weet ook niet in hoeverre je daar een foutmelding op krijgt, als ie een temperatuur blijft geven.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 hours ago, keesg said:

Het kan ook nog de temperatuur sensor zijn, als die denkt dat de olietemp onder de 30 graden F zit ( is 2 graden celsius) dan werkt de overdrive en lockup ook niet. ik weet ook niet in hoeverre je daar een foutmelding op krijgt, als ie een temperatuur blijft geven.....

Ok, maar ik dacht dat er maar 3 sensoren op de bak zitten: 2x speed en 1x line pressure?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Update: (zelf) olie vernieuwd met nieuwe filters, bijna alle foutmeldingen weg; nog wel de druk-sensor, deze vandaag ook vervangen (dat is makkelijk). 

Foutmeldingen verwijderd, morgen opnieuw uitlezen of ie ook echt weg is maar ik vrees dat er nog wel iets is.

Nadat ik vandaag de meldingen had verwijderd reed de bak overduidelijk beter, vanuit z'n 1 en heel soepel in de versnellingen en voor de makkelijkste graadmeter: van P naar D heel soepel ('normaal met een duidelijke 'klunk')

Even over de A2 de snelheid tot 120 en bij het parkeren leek de 'klunk' weer terug bij het schakelen van D naar R en uiteindelijk naar P.

-Olie die uit de bak kwam zag er slecht uit, heel donker, ik denk al heel lang niet meer vervangen.

Morgen weer maar dit weekend rijd ik naar Z-Frankrijk..

Groet Indro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minutes ago, Ab said:

Dan moet je toerental toch wel wat aan de hoge kant zijn bij 120km/u

Hoeveel toeren doe je met 100km/u?

Ter referentie, onze 3.7 zit net onder de 2000 tpm bij 100km/u.

Yep; hoog..bij 100 kmpu zit ik op 2800.. grrr. Solenoid is het ding denk ik. Net uitgelezen, underdrive pressure, line pressure, fault immediately after shift en een gear ratio in 4... kak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Godver...

Inmiddels op de bestemming aangekomen maar de jeep staat in Luxemburg...

In de rij bij een tankstation begon het overloop reservoir van het expansie vat koelwater uit te spugen.. kan van alles zijn maar ziet er naar uit iets met de kop..liep niet warm overigens. 

Gelukkig de meest uitgebreide verzekering bij de anwb en met een andere auto was het eenvoudig de aanhanger aanhaken en doorrr.

Voor zover (dus).

Indro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

On 1/3/2022 at 1:36 AM, inny said:

Godver...

Inmiddels op de bestemming aangekomen maar de jeep staat in Luxemburg...

In de rij bij een tankstation begon het overloop reservoir van het expansie vat koelwater uit te spugen.. kan van alles zijn maar ziet er naar uit iets met de kop..liep niet warm overigens. 

Gelukkig de meest uitgebreide verzekering bij de anwb en met een andere auto was het eenvoudig de aanhanger aanhaken en doorrr.

Voor zover (dus).

Indro

Update; thermostaat kaduuk. In Nederland maken..vlgs mij goed te doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...